طرز تهیه خمیر پاستا و راز و رمز‌های آن

برای رنگ کردن پاستا، می‌توانید از هویج، گوجه‌فرنگی، لبو و ... استفاده کنید

پاستا یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای ایتالیا است که به دلیل طرفدارهای زیاد، در جهان محبوب شد. پاستا در مدل‌های مختلف و سس‌های متفاوت درست می‌شود. در زمان‌های قدیم که پاستا در بسته‌بندی‌ها آمادۀ مصرف وجود نداشت؛ در خانه خودشان با خمیر،  پاستا درست می‌کردند.

آیا شما هم تابه‌حال با خودتان فکر کرده‌اید، خمیر پاستا را چطور درست می‌کنند و دلتان بخواهد آن را در خانه، خودتان درست کنید. شما به‌راحتی می‌توانید طرز تهیه خمیر پاستا را یاد بگیرید و از خوردن یک پاستای بسیار خوشمزه لذت ببرید.

مواد لازم برای تهیه خمیر پاستا

مواد لازم برای تهیه خمیر پاستا با آرد سمولینا

  • آرد ۲ پیمانه
  • تخم‌مرغ ۳ عدد
  • روغن زیتون ۲ قاشق غذاخوری
  • آب ۲ قاشق غداخوری
  • نمک نصف قاشق چای‌خوری

تخم مرغ برای تهیه خمیر پاستا

مرحلۀ اول

در یک ظرف مناسب همۀ مواد آرد، نمک، روغن‌زیتون و تخم‌مرغ را باهم مخلوط کنید و هم بزنید تا کم‌کم خمیر شما شکل بگیرید. آب را خیلی کم‌کم به خمیرتان اضافه کنید.

تکه کردن خمیر پاستا

مرحلۀ دوم

سطح کار را آردپاشی کنید و خمیر را روی آن به مدّت ۱۰دقیقه مداوم، ورز دهید. سپس به خمیر ۱۰ تا ۳۰ دقیقه استراحت دهید. حالا خمیر را به ۸ گلوله تقسیم کنید.

صاف کردن خمیر پاستا

مرحلۀ سوم

هر کدام از خمیرها را با وردنه باز کنید تا به ضحامت مورد علاقۀ شما برسد. سپس با یک چاقو به اندازه‌هایی که می‌خواهید برش دهید.

برش خمیر پاستا

مرحلۀ چهارم

برای یک اندازه شدن اندازۀ خمیرتان می‌توانید، روی خمیرهای باز شده کمی آرد بپاشید و روی هم قرار دهید سپس با یک چاقو برش بزنید تا خمیر‌های پاستای شما یک اندازه شوند.

مرحلۀ پنجم

رشته‌های خمیر پاستا را روی گیرۀ مناسب آویزان کنید یا روی یک دستمال خشک مناسب بچنید تا کمی خشک شوند.

خشک کردن رشته های پاستا

مرحلۀ ششم

در قابلمه، آب‌ را بگذارید به جوش بیاید و بعد از جوش آمدن به مدت پنج دقیقه خمیر را بگذارید درون آب‌جوش بماند. سپس آن را آبکش کنید و با مواد دلخواه نوش‌جان کنید.

طرز تهیه خمیر پاستا با آرد سمولینا در میکسر

  1. همۀ مواد را داخل ظرف مخلوط‌کن بریزید. سپس با سرعت کم به مدت ۸-۱۰ دقیقه خمیر را ورز دهید تا یکدست شود.
  2. حالا خمیر را به صورت گلوله در بیاورید و روی آن را بپوشانید و اجازه دهید خمیر به مدت ۳۰ دقیقه استراحت کند و در دمای اتاق بماند. حواستان باشد در زمان درست کردن خمیر، اگر خمیر چسبناک به نظرتان رسید، می‌توانید کمی آرد به آن اضافه کنید.
  3. از خمیر می‌توانید همان موقع استفاده کنید یا تا ۱ روز در یخچال نگهداری کنید. خمیر پاستا را  می‌توانید با دستتان یا اگر پاستاساز دارید به شکل دلخواهتان در بیاورید.
  4. حالا، قابلمه را از آب پر کنید و روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید. سپس کمی نمک بزنید و پاستا را درون آب‌جوش بریزید. زمان پختن پاستای شما به ضخامت خمیرتان دارد و بین یک تا پنج دقیقه زمان می‌برد تا آماده شود.

تهیه خمیر پاستا با میکسر

ترفندهایی برای خمیر پاستا

  • اگر می‌خواهید کمی از خمیر پاستا را نگه دارید؛ باید اول پاستا را به خوبی خشک کنید. برای این کار، باید دو طرف خمیر را به آردپاشی کنید. سپس خمیر پاستا را کنار بگذارید تا کاملا خشک شوند. توجه کنید که، مدت زمان خشک شدن خمیر پاستا به دما و رطوبت اتاق بستگی دارد. پس از خشک شدن پاستا آن را داخل یک ظرف درب‌دار بریزید تا هوا داخل آن نفوذ نکند.
  • در زمان تهیه خمیر پاستا رنگی، شما به آرد بیشتری نیاز دارید تا خمیر به خوبی سفت شود.
  • اگر ماشین پاستاسازی دارید حتماً از آن برای تهیه خمیر پاستا استفاده کنید. در این صورت، خمیر پاستا شما از کیفیت خوبی برخوردار خواهد بود. تهیه خمیر پاستا با دستگاه تندتر انجام می‌شود.
  • برای رنگ کردن پاستا، می‌توانید از هویج، گوجه‌فرنگی، لبو و … استفاده کنید.
  • برای داشتن خمیر پاستا خوب، بهتر است از آرد سمولینا اضافه کنید.
  • اگر خمیر چسبناک بود، کم‌کم آرد را اضافه کنید چون ممکن است اضافه کردن زیاد آرد، باعث خشک شدن خمیر شما شود.
  • برای درست کردن پاستا رنگی، ابتدا پوره هویج  درست کنید. دو عدد هویج را شسته و پوست آن‌ها را بکنید. هویج‌ها را در یک ظرف مناسب قرار دهید و روی آن‌ها آب بریزید. ظرف را روی حرارت بگذارید تا آب به جوش بیاید. بعد از به جوش آمدن آب، حرارت را کم کنید و حدود ۲۰ دقیقه به اجازه دهید تا هویج‌ها کاملاً بپزند. حالا هویج‌ها را آب خارج کنید و در غذاساز بریزید و به شکل پوره در بیاورید. در زمان درست کردن خمیر پاستا، برای رنگی شدن آن از این پوره یا از پورۀ موادغذایی دیگر می‌توانید استفاده کنید.
  • شما می‌‌توانید از انواع رنگ‌های خوراکی، برای رنگ کردن خمیر پاستا استفاده کنید اما اگر آن را با مواد طبیعی رنگ کنید برای سلامتی فرزندانتان بسیار مفیدتر است.

تهیه خمیر پاستا در خانه

کلام آخر

اینطور به نظر می‌رسد که ویژگی مهم در انواع پاستا، مرغوبیت و کیفیت خمیری است که پاستا با آن درست شده‌است.  یک خمیر خوب داشتن حتی از موادی که برای روی پاستا تهیه می‌شود،  بسیار مهم‌تر است.  تهیه کردن خمیر پاستا در خانه اصلاً کار سختی نیست.  حتی اگر شما دارای بچه‌های کوچک هستید می‌توانید درست کردن خمیر را در خانه مانند یک بازی با بچه‌ها انجام دهید. در این مطلب ما برای شما، ساده‌ترین روش همراه با چند نکته‌ای که لازم بود بدانید را نوشتیم تا بدانید خمیر پاستا را چطور درست می‌کنند؟ این پاستای خوشمزه را خودتان درست کنید و از خوردن آن کنار خانواده لذت ببرید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.