طرز تهیه ماسک خیار

ماسک خیار گزینه مناسب برای پاک‌سازی پوست

ماسک خیار یکی از بهترین روش‌های درمانی برای ایجاد لطافت و پاک‌سازی پوست است. اگر به‌دنبال پوستی تازه و جوان هستید، بهتر است ماسک خیار را امتحان کنید. خیار علاوه‌بر آبِ فراوان و موادمغذی ضروری، ویتامین‌هایی دارد که به پوست حساس صورت‌تان طراوت و روشنی می‌بخشد. به‌جای خرید ماسک‌های گران‌قیمتِ صورت که مواد افزودنی زیادی دارد، به‌راحتی می‌توانید با مواد درون آشپزخانه یک ماسک خیار ساده تهیه کنید و از قدرت جوان‌سازی خیار بهره‌مند شوید.

روش اول

تهیه‌ی ماسک خیار و ماست

ماسک خیار و ماست برای انوع پوست و به‌خصوص برای پوست‌های خشک و آفتاب‌سوخته بسیار مناسب است.

  1. در ابتدا یک خیار را بشویید و پوست بگیرید.
  2. خیار را به چند قسمت تقسیم کنید و درون غذاساز یا مخلوط‌کُن بریزید.
  3. یک قاشق غذاخوری ماست به خیار اضافه کنید. سعی کنید که برای تهیه‌ی ماسک از ماست ساده استفاده کنید، زیرا همه‌ی ماست‌های طعم‌دار مواد افزودنی دارند.
  4. با استفاده از مخلوط‌کن خیار و ماست را تا اندازه‌ای مخلوط کنید که به‌صورت یک خمیر مرطوب دربیاید.

اگر پوست خشکی دارید یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا روغن زیتون به خیار و ماست اضافه کنید. ماست دارای اسید‌لاکتیک است که برای پاک‌سازی و بستن منافذ پوست بسیار مناسب است. از طرفی ماست به‌دلیل خاصیت پاک‌سازی خود برای انواع پوست مناسب است.

روش دوم

تهیه‌ی ماسک خیار، جوِ دوسر و عسل

ماسک خیار

  1. ماسک خیار، جو دوسر و عسل ویژگی لایه‌برداری دارد و برای پوست‌های چرب یا پوست مستعدِ جوش بسیار مناسب است. برای تهیه‌ی این ماسک ابتدا یک خیار بردارید و آن را پوست بگیرید.
  2. خیار را به تکه‌هایی تقسیم کنید و درون مخلوط‌کن بریزید.
  3. با مخلوط‌کن به‌حدی خیار را خرد کنید که به‌صورت پوره و آبکی شود و سپس آن را درون یک کیسه بریزید.
  4. یک قاشق غذاخوری جُوی دوسر را درون کاسه‌ی حاوی پوره‌ی خیار بریزید.برای این منظور از جوِ پرک استفاده کنید تا ماسک صافی به‌دست بیاید. اگر فقط جوِ کامل دارید می‌توانید با مخلوط‌کن آن را پودر کنید. جو با گرفتن چربیِ اضافیِ پوست، سلول‌های مرده‌ی پوست را لایه‌برداری می‌کند و از بین می‌برد.
  5. یک قاشق غذاخوری عسل را به مواد اضافه کنید. عسل به نرم شدن پوست کمک می‌کند و خاصیت ضدباکتریایی بالایی دارد.
  6. مواد را باهم مخلوط کنید. این کار را تا زمانی‌که مواد کاملا باهم مخلوط شوند و خمیر مرطوبی به‌دست بیاید ادامه دهید.

روش سوم

تهیه‌ی ماسک خیار، تخم‌مرغ، روغن زیتون و سرکه

  1. اگر می‌خواهید که پوست صورت‌ خود را کاملا تمیز کنید، این ماسک را به شما پیشنهاد می‌دهیم. برای شروع یک خیار را بشویید و پوست بگیرید.
  2. خیار را تکه‌تکه کنید و درون مخلوط‌کن بریزید.
  3. یک عدد تخم‌مرغ را بشکنید و زرده‌ی آن را از سفیده جدا کنید. دقت کنید که زمان جدا کردن، زرده سالم بماند و نشکند. زرده‌ی تخم‌مرغ را درون مخلوط‌کن بریزید. برای تهیه‌ی این ماسک به سفیده احتیاجی ندارید و می‌توانید از آن در موارد دیگری مانند آشپزی استفاده کنید.
  4. یک قاشق غذاخوری سرکه‌ی سیب و دو قاشق غذاخوری روغن زیتون را به مواد درون مخلوط‌کن اضافه کنید.
  5. همه‌ی مواد را کاملا با مخلوط‌کن ترکیب کنید.

روش چهارم

ماسک خیار برای جوش صورت، ماسک صورت خیار و کیوی

  • یک عدد کیوی متوسط
  • نصف یک عدد خیار
  • ۱۰-۵ دانه انگور درشت (یا ۵ عدد توت فرنگی)

کیوی را پوست بگیرید و درون مخلوط‌کن بریزید. دانه‌های ریز درون کیوی به صورت بسیار سطحی از پوست شما لایه‌برداری می‌کند و باعث نرمی و صافی پوست می‌شود. کیوی نیز یک منبع غنی از آلفاهیدروکسی اسید است و می‌تواند چربی زیاد پوست شما را بسیار کم کند و جوش‌های سرسیاه را از بین ببرد و رنگ چهره را روشن کند. انگورها را داخل مخلوط‌کن بریزید، انگور دارای مقداری آلفاهیدروکسی اسید است که می‌تواند پوست را تا حدودی تمیز کند. البته اگر بتوانید به جای انگور از توت‌فرنگی استفاده کنید اثر بیشتری دارد و می‌تواند تا حد زیادی آکنه‌ها و جوش‌های شما را کاهش ‌دهد و رنگ صورت شما را باز کند.

درآخر خیار پوست کنده را نیز به این مخلوط اضافه کنید و همه را خوب با هم مخلوط کنید تا مخلوط حالت چسبی پیدا کند. می‌توانید ۲ حلقه از خیار را نگه دارید تا هنگام قرار دادن ماسک روی صورت‌تان این حلقه‌های خیار را روی چشم‌های‌تان قرار دهید. خیار تا حد زیادی حلقه‌های سیاه زیرچشم را برطرف می‌کند. همچنین PH خیار نزدیک به پوست صورت است و در نتیجه پوست را به خوبی تمیز و تغذیه می‌کند و باعث آبرسانی به پوست می‌شود.

قبل از این‌‌که ماسک را روی صورت‌تان بگذارید، صورت‌تان را با آب گرم بشویید و خشک کنید. سپس این ماسک را به آرامی روی صورت‌تان کاملا ماساژ دهید. حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید و بعد ماسک را با آب سرد از روی صورت‌تان پاک کنید. همان طور که خواندید تهیه ماسک برای پوست چرب با استفاده از کیوی و انگور (توت فرنگی) و خیار کاری ساده و لذتبخش است.

روش پنجم

ماسک خیار و گلاب برای رفع تیرگی دور چشم

هیچ چیزی بهتر از خیار نمی‌تواند به کمک چشم‌ها بیاید. کافی است هفته‌ای سه تا چهار بار از دو حلقه خیار با پوست یا از پوست خیار به شکل نواری پهن استفاده کرده و در آرامش و به حالت خوابیده روی چشمانتان بگذارید. پس از ۱۰ دقیقه صورت خود را با آب سرد بشویید. البته اگر می‌خواهید برای چشم‌ها سنگ تمام بگذارید، از ماسک خیار و گلاب استفاده کنید.

  • یک عدد خیار
  • ۳-۴ قاشق غذاخوری گلاب خالص

برای تهیه این ماسک کافی است یک خیار را با پوست یا بدون پوست رنده کرده و آن را درون ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری گلاب خالص خیس کنید. سپس این ترکیب را روی پلک‌ها، اطراف چشم و گودی چشم بگذارید و اجازه دهید به‌ مدت ۱۵ دقیقه به همین صورت بماند. نکته مهم آن است که خیار را به‌خوبی بشویید مراقب باشید پلک‌هایتان به‌خوبی بسته باشد تا آب این ماسک وارد چشم‌هایتان نشود. سپس این ماسک را با دستمال مرطوب از روی چشم‌ها برداشته و صورتتان را با آب نسبتا خنک بشویید.

روش استفاده از ماسک

  1. قبل از استفاده از ماسک باید صورت خود را به‌خوبی بشویید. همه‌ی مواد آرایشی و لوسیون‌هایی که به صورت خود زدید، کاملا پاک کنید.
  2. با استفاده از بخور صورت خود را پاک‌سازی کنید. انجام این کار برای زدن ماسک ضروری نیست، اما بخور به باز شدن منافذ پوست‌تان کمک می‌کند و اجازه می‌دهد تا ماسک بیشتر به پوست‌تان غذارسانی کند. به‌این‌منظور یک حوله‌ی تمیز را در آب داغ خیس کنید و آن را برای چند دقیقه در مقابل صورت خود نگه دارید. همچنین می‌توانید برای بخور دادن، صورت خود را بالای ظرف حاوی آب داغ قرار دهید. برای این کار آب داغ را در ظرف بزرگی بریزید و روی میز بگذارید، روبه‌روی آن بنشینید و صورت خود را در بالای ظرف قرار دهید.
  3. ماسک را به صورت خود بزنید. دستان خود را بشویید و با انگشتان خود ماسک خیار را روی صورت خود قرار دهید. این کار را از پیشانی خود شروع کنید. مطمئن شوید که ماسک حداقل نیم سانت ضخامت داشته باشد. ماسک را به پوست دور چشم نزنید.
  4. بعد از اینکه ماسک را روی پوست خود قرار دادید اجازه بدهید تا به‌مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی صورت‌تان باقی بماند. این زمان کمک می‌کند تا ماسک به پوست نفوذ و آن را پاک‌سازی کند. در طول این مدت به پوست‌تان دست نزنید، زیرا ممکن است بخشی از ماسک برداشته شود.
  5. بعد از اینکه ماسک مدت مناسبی روی پوست‌تان باقی ماند با استفاده از آب سرد و با انگشتان ماسک را از صورت خود پاک کنید. آب سرد منافذ پوست‌تان را می‌بندد و سبب می‌شود تا موادمغذی و سایر مواد مناسبِ موجود در ماسک درون منافذ باقی بماند.
    از پاک‌کننده‌های صورت برای ازبین بردن ماسک استفاده نکنید، زیرا ممکن است به پوست آسیب بزند. اگر برای پاک کردن ماسک با آبِ خالی مشکل دارید، می‌توانید از مقدار کمی از پاک‌کننده‌های ملایم استفاده کنید.
  6. در مرحله‌ی آخر با استفاده از یک حوله‌ی تمیز به‌آرامی صورت خود را خشک کنید. در این زمان، تازگی، لطافت و مرطوب بودنِ صورت خود احساس می‌کنید. اگر پوست خیلی خشکی دارید، می‌توانید از چند قطره مرطوب‌کننده‌ی صورت استفاده کنید و از طراوت و شادابی پوست خود لذت ببرید.

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.