طرز تهیه مربا و شربت آلبالو

از آلبالو‌هایی که رنگ روشن دارند، برای تهیه مربای آلبالو استفاده کنید

آلبالو میوه‌ ای بهاری، به رنگ قرمز تیره است و مزه‌ای ترش دارد. از آلبالوی تازه می‌توانید برای شربت آلبالو، آب آلبالو، مربا آلبالو، انواع ترشی آلبالو، آلبالو پلو و خورش آلبالو استفاده کنید.

مربای آلبالو، یکی از محبوب‌ترین انواع مرباها است که در وعده صبحانه و عصرانه از آن استفاده می شود؛ شربت آلبالو هم در بهار و فصل گرم تابستان بسیار می چسبد و شربت بسیار خوشمزه ای برای پذیرایی است.

در اینجا ما می خواهیم به شما طرز تهیه مربا و شربت آلبالو، طرز تهیه مربای آلبالو فریز شده، طرز تهیه مربا آلبالو با عسل را بگوییم.

طرز تهیه مربا آلبالو خانگی

مواد لازم:

  • آلبالوی بدون هسته: یک کیلوگرم
  • شکر: نهصد گرم تا یک کیلو گرم
  1. آلبالوها رو در ابتدا بشویید و اجازه بدهید تا کاملا خشک شوند و بعد هسته آلبالو ها رو در بیاورید.
  2. برای در آوردن هسته آلبالو ها می توانید با دست، هسته گیر مخصوص و یا نی این کار را انجام دهید.
  3. حالا قابلمه مناسب را بردارید و به صورت لایه لایه، آلبالو و شکر را بریزید.
  4. یک لیوان آب جوش روی آلبالوها و شکر بریزید و بگذارید دوازده تا بیست و چهار ساعت در یخچال بماند تا آلبالو ها آب بیندازند.
  5. بعد از گذشت این زمان، قابلمه را روی حرارت بسیار کم بگذارید ودر زمان پخت حرارت را کم و زیاد نکنید؛ چون این کار باعث تیره شدن رنگ مربای شما می شود.
  6. مربا از کناره های قابلمه شروع به جوشیدن می کند و شکر ها کم کم آب می شوند، و آلبالو ها آب می اندازند. به آرامی با قاشق آلبالو‌ها را از کناره ها به سمت وسط بیاورید. مراقب باشید، آرام این کار را انجام دهید تا آلبالو‌ها له نشوند و همه قسمت‌ ها با شکرهای باقی مانده مخلوط شوند.
  7. کم کم تمام شکرها، آب می شوند و مربا شروع به جوشیدن و کف کردن می کند و بالا می آید. برای درست کردن مربا حتما، باید از قابلمه‌ ای استفاده کنید که گنجایش دو یا سه برابر شدن مواد را داشته باشد تا سر نرود و مجبور به کم و زیاد کردن حرارت نشوید. باید کف روی مربا را، با قاشق در حد امکان بردارید تا مربای شفاف و خوش رنگی در نهایت داشته باشید.
  8. موقع برداشتن کف مربا، وقتی حس کردید شیره از قاشق به حالت فنری برمی گردد، یعنی مربای شما به قوام رسیده است. کمی از شیره مربا را توی ظرف صاف بریزید و داخل یخچال قرار دهید تا خنک شود. بعد با انگشت از وسط روی شیره مربا بکشید، اگر زود جایش پر نشد و شیره مربا آرام حرکت می کرد و غلیظ بود، یعنی مربای شما به قوام رسیده است. حتی شما می توانید، چند قطره از مربا را ما بین دو انگشت تست کنید، اگر حالت چسبنده و کشسانی داشت و آبکی نبود؛ مربای شما به قوام رسیده و آماده است.
  1. اجازه بدهید مربا داخل همان قابلمه سرد شود و بعد داخل شیشه بریزید، و در یخچال یا فریزر نگهداری کنید.

پخت مربای آلبالو

چند نکته در طرز تهیه مربای خانگی

  • به قوام رسیدن مربا نباید بیشتر از نیم ساعت طول بکشد، چون زیاد جوشیدن آن ها باعث تیره شدن رنگ مربای شما می شود.
  • حرارت را هنگام تهیه مربا کم و زیاد نکنید، چون این کار باعث تیره شدن رنگ مربای شما می شود.
  • خود آلبالو چون ترش است، در زمان تهیه مربا، نیازی به استفاده از جوهر لیمو یا آب لیمو ندارید و معمولا شکرک نمی زند.
  • وقتی شعله گاز را خاموش کردید و مربا به حجم اولیه خودش برگشت، کف‌های باقی مانده را هم با قاشق از روی مربا جمع کنید تا هیچ کفی باقی نماند، این کار خیلی مهم است و باعث خوش رنگی و شفافیت مربای شما  می شود.
  • قبل از ریختن آلبالو ها در قابلمه، چندتا از آلبالوها را مزه کنید؛ اگر خیلی ترش بود، به یک کیلو شکر احتیاج دارید و اگر ملس بود، نهصد گرم شکر کافی است.
  • از آلبالو‌هایی که رنگ روشن دارند برای تهیه مربای آلبالو استفاده کنید. آلبالوی تیره، روی رنگ مربا تاثیر می گذارد؛  آلبالوی روشن باعث خوش رنگ شدن مربای شما می شود.
  • از آلبالوهای پیوندی که دانه های درشت دارند برای مربا استفاده نکنید، چون مناسب مربا نیست.
  • اگر دوست دارید، می توانید اواخر پخت و قبل از خاموش کردن حرارت،  نوک قاشق چای خوری وانیل  به مربا اضافه کنید تا مربای شما، خوش عطر تر شود (وانیل در صورتی که زیاد روی حرارت بجوشد تلخ می شود).
  • اگر اواسط پخت متوجه شدید که آلبالو‌های شما بیش از اندازه آب انداخته است و تا به قوام رسیدن مربا، ممکن است زمان زیادی صرف شود و مربای شما تیره شود؛ می توانید با یک کفگیر آلبالوها را از شیره جدا کنید و اجازه بدهید، شیره به تنهایی بجوشد و به قوام برسد، سپس آلبالوها را به شیره اضافه کنید و اجازه بدهید پنج دقیقه با هم بجوشند، سپس حرارت را خاموش کنید.
  • بهترین نوع ظرف برای پخت مربای آلبالو، ظرف لعابی است. در صورتی‌که مربای آلبالو را در یک قابلمه لعابی بپزید، مربای خوش‌رنگ و خوشمزه‌ای خواهید داشت.
  • بعضی ها در مربا آلبالو از پکتین استفاده می کنند( پکتین یک کربوهیدرات ضروری و طبیعی است، که در ترکیب با اسید و شکر باعث غلیظ شدن آن می شود. آلبالو، پکتین طبیعی بسیار کمی دارد، بنابراین افزودن پکتین تجاری به مربا کمک می‌کند سریع‌تر ببندد و از پخت طولانی و له شدن آلبالوها جلوگیری می کند).

اندازه گیری مربا

چند نکته برای کپک نزدن مربای خانگی

  • قوام مربا تاثیر زیادی بر روی کیفیت مربای شما دارد و اگر رقیق باشد، کپک می زند. مربایی که بیش از حد جوشانده و غلیظ شده باشد، شکرک می زند و یا حالت آدامسی پیدا می کند. دقت کنید، که غلظت شیره مربا بعد از خنک شدن بیشتر می شود.
  • قاشق و کفگیری که داخل مربا استفاده می کنید، حتما تمیز و خشک باشد، چون استفاده از قاشق مرطوب باعث کپک زدن مربا می شود. بهتر است برای هم زدن و کشیدن مربای آلبالو در داخل ظرف از قاشق چوبی استفاده کنید.
  • برای این‌که از کپک زدن مربای آلبالو پیش‍گیری کنید، اجازه دهید مربای شما کاملا سرد شود و بعد آن را داخل شیشه بریزید. ظرفی هم که در نهایت مربا را درون آن می ریزید، باید کاملا تمیز و خشک باشد.

طرز تهیه مربا آلبالو با عسل

مواد لازم:

  • آلبالو: یک کیلوگرم
  • عسل: چهار فنجان
  • آبلیموی تازه: دو قاشق غذاخوری

تهیه مربای آلبالو با عسل،  مانند مراحل بالا می باشد و جای شکر، از عسل استفاده می کنیم.

  1. آلبالوها را شسته، می گذارید خشک شود، هسته آن ها را جدا می کنید و در یک قابلمه می ریزید و یک لیوان آب اضافه می کنید.
  2. سپس داخل یخچال می گذارید ۲۴ ساعت بماند.
  3. بعد از ۲۴ ساعت قابلمه را روی حرارت می گذارید و به جای شکر، به آن عسل اضافه کنید.
  4. حرارت را کم می کنید تا آرام آرام بپزد.
  5. زمانی که مربای شما به قوام رسید، کمی آبلیمو به آن اضافه می کنید و از روی حرارت بر می دارید. سپس بگذارید مربا سرد شود، و داخل ظرفتان می ریزید.

آلبالو و مربا

طرز تهیه  مربا آلبالو فریز شده

اگر الان فصل آلبالو نیست و دلتان می خواهد مربای آلبالو درست کنید و در فریزرتان، آلبالو دارید؛ ما به شما طرز تهیه آلبالو فریز شده را می گوییم.

نکته حرفه ای: برای استفاده از آلبالوهای فریز شده و درست کردن مربا، ابتدا آن ها را در ظرفی در یخچال بگذارید تا یخ آن ها آب شود و آبی که در کف ظرف جمع شده را دور بریزید.

اگر آلبالو فریزر شده را همان طور یخ زده در قابلمه ریختید، دیگر به آن آب اضافه نکنید.

مواد لازم:

  • آلبالو: یک کیلو
  • شکر: هشتصد گرم
  • هل: پنج عدد
  • دارچین: دو چوب متوسط
  • آب: یک لیوان
  1. ابتدا آلبالوها را از فریرز خارج کنید و اگر هسته آن را خارج نکرده اید، صبر کنید تا آب شود و هسته آن را در بیاورید.
  2. سپس آلبالوها را در یک قابلمه بگذارید و شکر را به صورت لایه لا اضافه کنید و یک لیوان آب روی آن ها بریزید.
  3. بعد از ۶ ساعت وقتی که خیلی خوب آب انداخت، قابلمه را روی اجاق بگذارید و حرارت را کم می کنید تا آرام بپزد.
  4. در این مرحله می توانید کمی هل و دارچین اضافه کنید. بعد از اینکه آلبالوها خوب پخت، در صورت نیاز کمی آب اضافه می کنید تا  قوام بیاید. اگر با آب آلبالو قوام آمد، نیازی به اضافه کردن آب نیست.
  5. در آخر یک قاشق غذا خوری آب لیموی تازه اضافه کنید تا مربا کپک نزند.
  6. بعد از آنکه مربا به قوام رسید، بگذارید خنک شود و سپس در شیشه های تمیز و خشک بریزید.

چند نکته مهم:

  • توجه داشته باشید، اگر آلبالوها هسته داشته باشند، ممکن است له شوند. بنابراین اگر با آلبالوی هسته دار فریز شده تصمیم دارید مربا درست کنید، آن را تبدیل به مارمالاد کنید و بعد از اینکه آلبالو قوام آمد، آن را در یک هم زن بریزید و خوب له کنید و به عنوان مارمالاد استفاده کنید.
  • اگر مربای خیلی شیرین دوست دارید، می توانید برای هر یک کیلو آلبالو، یک کیلو و دویست گرم شکر استفاده کنید.
  • از مربای آلبالو فریز شده، شربت برای مدت زمان طولانی درست نکنید، چون کپک می زند.
  • از آلبالوی بدون هسته فریز شده، مربای بهتری می توانید درست کنید.

مواد شربت آلبالو

طرز تهیه شربت آلبالو

شربت آلبالو یکی از شربت های محبوب و پر طرفدار است، که بیشتر در فصل تابستان و گرما از آن استفاده می شود. در این جا طرز تهیه شریت آلبالو را نیز به شما می گوییم تا آن را درست کنید و از  نوشیدن این شربت لذت ببرید.

مواد لازم:

  • آلبالو: صد و پنجاه گرم
  • شکر: سیصد گرم
  • آب ولرم: نصف لیوان
  1. در ابتدا آلبالو ها را شسته و می گذارید کاملا خشک شوند؛ سپس هسته آن ها را خارج می کنید.
  2. آلبالو ها را در یک قابلمه بریزید و حداقل شش ساعت درون یخچال بگذارید تا آب بیندازند.
  3. حالا که آلبالو ها خوب آب انداخت، قابلمه را روی حرارت بگذارید و آب ولرم را اضافه می کنید.
  4. حرارت زیر قابلمه باید ملایم باشد. اگر خیلی کم کنید، رنگ شربت تیره می شود و اگر بیش از حد زیاد کنید، ممکن است که آلبالو ها بسوزند و طعم شربت بد مزه شود.
  5. به مدت ۱۵ دقیقه اجازه دهید شربت روی حرارت بماند تا به غلظت برسد.
  6. هنگام جوشیدن آلبالوها، حواستان جمع باشد تا کف های جمع شده را بردارید؛ و بعد از گذشت ۱۵ دقیقه قابلمه را از روی حرارت بردارید.
  7. حالا مخلوط آلبالو و شربت را صاف کنید و بگذارید خنک شود.
  8. سپس در ظرف مناسب بریزید و هر زمان خواستید استفاده کنید، با آب مخلوط کنید.

چند نکته در طرز تهیه شربت آلبالو

  • اگر شربت آلبالو ترش دوست دارید، می توانید شکر را کمتر بریزید. مقدار شکر برای تهیه شربت آلبالو یک به دو است.
  • اگر شربت آلبالو  را با حرارت زیاد درست کنید، ممکن است پس از قرار دادن در یخچال شکرک بزند.
  • در صورتی که شربت شما شکرک زد، می توانید مقداری آب جوش به آن اضافه کنید و مجددا آن را چند دقیقه بجوشانید تا شکرک موجود در شربت از بین برود.
  • یکی از دلایلی که باعث شکرک زدن شربت آلبالو می شود، این است که شکر استفاده شده در آن زیاد است. در صورتی که شربت شما خیلی شیرین است، حتما در مراحل آخر پخت یک قاشق غذاخوری آب لیمو اضافه کنید تا از شکرک زدن شربت جلوگیری کنید.
  • برای  داشتن شربتی غلیظ، حتما اجازه بدهید که شربت روی حرارت به غلظت خوبی برسد، سپس آن را از روی حرارت بردارید.

ساندویچ مربای آلبالو

سخن آخر

مربا و شربت آلبالو، بسیار خوشمزه و محبوب است و در بیشتر خانه‌های ایرانی وجود دارد. ما در این‌جا شما را با طرز تهیه مربا و شربت آلبالو و همچنین طرز تهیه مربا آلبالو با عسل آشنا کردیم؛ که علاوه بر طعم، فوق‌العاده سالم‌تر و مقوی تر است.

امیدوارم این شربت و مربا آلبالو را درست کنید و از خوردن و نوشیدن آن کنار خانواده لذت ببرید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. راضیه می گوید

    ما این همه سال اشتباه مربا میپختیم یعنی ?

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.