طرز تهیه کروسان خوشمزه

کروسان، یک نان محبوب و خوشمزه است که به‌راحتی می‌توانید آن را در خانه هم تهیه کنید

همیشه درست‌کردن نان و شیرینی و پیچیدن بوی آن‌ها در فضای خانه، می‌تواند احساسات خوب و سرشار از زندگی را در آدم‌ها ایجاد کند. طرز تهیه کروسان خوشمزه، یکی از آن شیرینی‌های خوشمزه‌ای است که برای درست‌کردن آن، شما کمی به صبر احتیاج دارید.

کروسان، یک نان محبوب و خوشمزه است که به‌راحتی می‌توانید آن را در خانه هم تهیه کنید. اگر شما هم دلتان می‌خواهد از آشپزخانه‌تان بوی شیرینی بیاید و عاشق شیرینی پختن هستید، ما در اینجا طرز تهیه کروسان خوشمزه را برای شما می‌گوییم.

درست‌کردن یک کروسان خوشمزه درست است زمان زیادی را از شما می‌گیرد، اما قطعاً ارزشش را خواهد داشت. شما می‌توانید کروسان را به‌عنوان یک میان وعده یا تغذیه‌ای برای مدرسه فرزندتان درست کنید. کروسان یکی از شاخص‌ترین نان‌های فرانسوی است که یک شیرینی تخمیری لایه‌ای با پوسته‌ای ترد و بافت درونی لانه‌زنبوری است.

آموزش طرز تهیه کروسان خوشمزه

در زمان تهیه کروسان، به این نکته توجه داشته باشید که در اکثر مراحل درست‌کردن کروسان زمان استراحت وجود دارد.

مواد لازم برای تهیه کروسان خوشمزه

  • کره ۶۰ گرم هم‌دمای با اتاق
  • نمک ۲ قاشق چای‌خوری
  • آرد ۵۰۰ گرم
  • شکر ۵۰ گرم
  • مخمر خشک فوری فعال ۱ قاشق غذا‌خوری
  • شیر کامل سرد ۳۶۰ میلی‌متر

مواد لازم لایه کره

  • کره هم دما با اتاق ½ فنجان
  • تخم‌مرغ ۱ عدد
  • شیر ۲ قاشق غذا‌خوری
  • آرد همه‌منظوره ۲ قاشق غذاخوری

تهیه خمیر کروسان

مرحله‌ اول

کره را به چهار قسمت برش دهید و در کاسه همزن برقی مجهز به قلاب خمیر قرار دهید. مواد خمیر آرد، شکر، نمک و مایه خمیر را به کره اضافه کنید. همزن را با سرعت متوسط ​​روشن کنید و مواد را به مدت ۱ دقیقه به‌آرامی هم بزنید.

مرحله دوم

الان زمان اضافه‌کردن شیر است. شیر را آرام‌آرام به مواد اضافه کنید. وقتی همه شیر را اضافه کردید، همزن را با سرعت متوسط ​​روشن کنید و خمیر را به مدت ۵ دقیقه حداقل هم بزنید. اگر همزن ندارید، ۵ دقیقه با دست ورز دهید.  وقتی خمیر نرم می‌شود، از کناره‌های کاسه جدا می‌شود و اگر با انگشت آن را فشار دهید، به عقب برمی‌گردد. اگر بعد از ۵ دقیقه ورز دادن، خمیر خیلی چسبناک بود، با همزن تا زمانی که از کناره‌های کاسه جدا شود، هم بزنید.

مرحله سوم

سطح کار را آردپاشی کنید و خمیر را به شکل توپ درآورید.  خمیر را روی یک کاغذ روغنی کمی آردپاشی شده یا ورقه پخت کم آرد پاشی شده قرار دهید. به‌آرامی خمیر را صاف کنید و روی آن را بپوشانید. با بسته‌بندی پلاستیکی یا فویل آلومینیومی کل خمیر را در یخچال قرار دهید و اجازه دهید خمیر پوشیده شده به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال استراحت کند.

مرحله چهارم

خمیر را از یخچال خارج کنید و با دست شروع به صاف کردن خمیر کنید. در این مرحله آن را به شکل مستطیل درست کنید. شکل‌دادن به خمیر با دست ابتدا به کشدار شدن خمیر کمک می‌کند. آن را به شکل یک مستطیل ۲۵ در ۳۵  درست کنید.

مرحله پنجم

خمیر رول شده را دوباره روی کاغذ روغنی را قرار دهید. روی خمیر رول شده را با نایلون یا فویل آلومینیومی بپوشانید و خمیر را در یخچال قرار دهید و اجازه دهید خمیر پوشیده شده به مدت ۴ ساعت یا یک شب در یخچال بماند. اگر ۲۴ به خمیر اجازه استراحت دهید، خمیر بهتری خواهید داشت.

پیچیدن کروسان

مرحله ششم (درست‌کردن لایه کره)

این کار را ۳۵ دقیقه قبل از مرحله بعدی شروع کنید تا کره به مدت ۳۰ دقیقه خنک شود.

در یک کاسه بزرگ با استفاده از همزن دستی، کره و آرد را با هم بزنید تا یکدست و ترکیب شوند. مخلوط را روی یک کاغذ روغنی قرار دهید. با استفاده از قاشق یا کاردک کوچک، آن را به شکل یک مستطیل ۲۵ در ۱۷ برش دهید.  در اندازه‌گیری تا جایی که می‌توانید، دقیق باشید. مخلوط کره و آرد را به مدت ۳۰ در یخچال قرار دهید. شما می‌خواهید لایه کره سفت باشد، اما همچنان قابل انعطاف باشد. اگر خیلی سفت شد، بگذارید چند دقیقه در دمای اتاق بماند تا به‌آرامی نرم شود.  هر چه لایه کره سفت‌تر باشد، لمینت کردن خمیر (درست‌کردن خمیر هزارلا)  در مرحله بعد سخت‌تر خواهد بود.

مرحله هفتم

خمیر را هزارلا کنید. دفعه اول خمیر را به شکل مستطیل بزرگ درست کنید. سطح کار را آردپاشی کنید  و هر دولایه خمیر و کره را از یخچال خارج کنید. لایه کره را در مرکز خمیر قرار دهید و انتهای خمیر را روی آن تا کنید. اگر کره دقیقاً یک مستطیل ۱۷ در ۲۵  نبود، از یک کاتر پیتزا یا چاقو استفاده کنید. خمیر را تا جایی که می‌توانید با انگشتانتان روی لایه کره را بپوشانید. روی سطح کمی آردپاشی شده، خمیر را به شکل مستطیل ۵۰ در ۲۵  درست کنید. خمیر بسیار سرد است، بنابراین به‌قدری نیروی بیشتر نیاز دارد تا شکل بگیرد. آن‌قدر خمیر را بغلتانید تا به شکل مستطیل شود. خمیر را از طول به یک‌سوم تا کنید.

مرحله هشتم

دفعه دوم، قبل از شروع مرحله دوم ۳۰ دقیقه خمیر را داخل یخچال قرار دهید. خمیر را یک‌بار دیگر به شکل یک مستطیل ۲۵ در ۵۰ باز کنید، سپس خمیر را از طول به یک‌سوم تا کنید. این کار را یک‌بار دیگر به همین روش درست کنید و بعد از با سوم به مدت ۴ ساعت (اگر می‌توانید ۲۴ ساعت) در یخچال بگذارید تا استراحت کند.

مرحله نهم

خمیر را از یخچال خارج کنید.  روی یک سطح کمی آرد پاشی شده، خمیر را به شکل مستطیل ۵۰ در ۲۰ باز کنید. خمیر را با دست و وردنه شکل دهید تا اندازه مستطیل درست داشته باشید. با استفاده از کاتر پیتزا یا چاقوی تیز، خمیر را به‌صورت عمودی از وسط نصف کنید. هر مستطیل ۱۰ سانت عرض خواهد داشت. سپس ۳ برش یکسان را به‌صورت افقی برش دهید و ۸ مستطیل ۱۰ در ۱۲ به دست آورید. هر مستطیل را به‌صورت مورب برش دهید تا ۲ مثلث داشته ‌باشید. حالا ۱۶ مثلث دارید. با استفاده از انگشتان خود یا وردنه، مثلث را در حدود ۲۰ سانت دراز کنید. این کار را به‌آرامی انجام دهید و یک برش کوچک در انتهای پهن مثلث برش دهید، سپس به شکل هلالی بپیچید و مطمئن شوید که نوک آن زیر است. با نایلون یا فویل آلومینیومی بپوشانید روی کروسان‌های آماده را بپوشانید و بگذارید در دمای اتاق استراحت کند و بعد به مدت ۱ یا حداکثر ۱۲ ساعت در یخچال بماند.

مرحله دهم

فر را در دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. کروسان ها را یا زرده تخم‌مرغ رومال کنید و درون فر قرار دهید. ۲۰ دقیقه زمان لازم است تا کروسان شما قهوه‌ای شود. بعد از آماده‌شدن از فر خارج کنید تا در دمای خانه سرد شود.

کروسان‌ها را چند روز در دمای اتاق یا تا ۱ هفته درون یخچال می‌توانید نگهداری کنید. همچنین شما می‌توانید تا ۳ ماه درون فریز خود نگهداری کنید.

آماده کردن کروسان

روش سریع طرز تهیه کروسان خوشمزه

  1. ابتدا خمیر را درست می‌کنیم. در یک ظرف مناسب خمیرمایه و شکر را داخل آب ولرم بریزید و حدود ۱۰ دقیقه صبر می‌کنید تا خمیرمایه به عمل بیاید.
  2. حالا بقیه مواد را اضافه کنید و مخلوط کنید. توجه کنید که آرد را کم‌کم اضافه کنید تا خمیر نرم شود و به دست نچسبد.
  3. بعد از آماده‌شدن خمیر، روی آن را با یک پارچه نم‌دار می‌پوشانید. حدود یک ساعت صبر می‌کنید تا خمیر استراحت کند و به عمل بیاید. بعد از یک ساعت، خمیر را به ۸ قسمت مساوی تقسیم می‌کنید و چانه‌ها را با دست گرد می‌کنید.
  4. به ترتیب خمیرها را باز می‌کنید و روی آنها کره می‌مالید. روی خمیرهای بازشده آرد می‌زنیم. حالا خمیر را با وردنه باز می‌کنیم تا خمیرها نازک شوند.
  5. حالا به کمک چاقو خمیرها را به قسمت‌های مثلثی برش بزنید و بعد آنها را از گوشه مثلث رول کنید. در انتها بعد از رول کردن، روی آن‌ها را با زرده تخم‌مرغ زده‌شده رومال کنید و مقداری کنجد روی کروسان‌ها بریزید.
  6. کروسان‌های آماده‌شده را داخل فر با دمای ۲۰۰ درجه می‌گذاریم تا آماده شود. بعد از این‌که روی کروسان‌ها برشته شد، آن‌ها را از فر خارج کنید. امیدواریم از خوردن این کروسان های خوشمزه لذت ببرید.

نکاتی که برای طرز تهیه کروسان خوشمزه باید بدانیم:

  • خمیر کروسان با کره، آرد، شکر، نمک، مخمر و شیر شروع درست می‌شود.برخلاف اکثر خمیرهای مایه‌دار که برای فعال‌کردن مخمر به مایع گرم نیاز دارند، شما در اینجا از شیر سرد استفاده می‌کنید.
  • در مراحل ابتدایی کروسان‌ها، خمیر شما باید همیشه سرد باشد. اگر هرجایی از مراحل تهیه کروسان، خمیر خیلی گرم شد؛ کاری را که انجام می‌دهید را متوقف کنید. سپس خمیر را به مدت ۲۰ دقیقه در یخچال قرار دهید.
  • روش وردنه کردن و نازک کردن خمیر کروسان نیاز به تمرین دارد. شما باید بلد باشید بر میزان فشار دستتان تسلط داشته‌اید.
  • هنگام پهن کردن خمیر، باید فشار ملایمی به وردنه وارد کنید تا لایه‌های موجود در خمیر را خرد یا پاره نکنید.
  • برای درست‌کردن کروسان حتماً از کره باکیفیت استفاده کنید که دارای بالاترین میزان چربی است.
  • حواستان به درجه حرارت خمیر باشد اگر خمیر لایه‌ای خیلی سرد شود، وردنه‌کردن آن سخت می‌شود. لایه‌های کره داخل آن هم شکننده می‌شود که مانع ایجاد لایه‌های لانه‌زنبوری در کروسان شما می‌شود.
  • زمان رول کردن کروسان‌ها، خمیر را به نرمی لمس کنید.
  • بعد از آماده‌شدن کروسان‌ها، اجازه دهید در دمای اتاق خنک شوند.

خمیر هزارلا

خمیر هزارلا چیست؟

خمیر هزارلا، خمیری است که با قراردادن کره در داخل خمیر، تاکردن آن و سپس ورز دادن آن تهیه می‌شود. فرایند تا کردن و ورز دادن را باید چندبار تکرار کنید. با هر بار تا کردن خمیر، تعداد لایه‌های آن زیاد می‌شود. این کار ساده است، اما به صبر و حوصله شما احتیاج دارد زیرا باید حواستان باشد که در هنگام کار، کره منجمد باقی بماند و نرم نشود. اگر کره نرم شود باعث به روغن افتادن خمیر شما خواهد شد. تهیه خمیر هزارلا دشوار نیست، اما زمان تهیه آن طولانی است.

کلام‌آخر

قبل از شروع به تهیه کروسان خوشمزه، به شما توصیه می‌کنیم طرز تهیه کروسان خوشمزه را بادقت بخوانید. اگر یک کروسان حرفه‌ای می‌خواهید باید برنامه‌ریزی کنید. خمیر کروسان نیاز به سه روز استراحت دارد تا آماده شود. با صبر، شما یک نان کروسان سبک، پف‌دار و خوشمزه خواهید داشت. امیدوارم این شیرینی خوشمزه را درست کنید و کنار خانواده‌تان لحظه‌های شیرینی را سپری کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. شهرزاد می گوید

    ???عالی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.