۹ عادت رفتاری که نشان می دهد باهوش تر از بقیه هستید

می خواهید بدانید باهوش هستید یا خیر این مطلب را بخوانید

هوش به سختی اندازه گیری می شود اما دانشمندان عادات رفتاری زیر را با سطح بالایی از توانایی یادگیری، حل مساله و خلاقیت مرتبط دانسته اند. آیا شما هم این عادت ها را دارید؟ پس باهوش هستید.

میزتان به هم ریخته است

میز به هم ریخته یعنی باهوش هستید
کسانی که میز کارشان به هم ریخته است نسبت به کسانی که مرتب ترند، ایده های خلاقانه بیشتری دارند

روانشناسان سال هاست در خصوص تعریف هوش اختلاف نظر دارند و ارائه تعریف مشخصی از هوش دشوار است. آقای استرنبرگ استاد دانشگاه کرنل هوش را توانایی یادگیری از تجربیات، سازگاری با شرایط جدید، فهم و درک مفاهیم انتزاعی و استفاده از دانش برای دستکاری کردن محیط می داند. مهارت هایی چون ادراک، یادگیری، حافظه، استدلال و حل مساله به موارد گفته شده کمک می کنند. از این رو عادات رفتاری می تواند نشان دهنده این مهارت ها باشد. برای مثال ممکن است گمان کنید افراد باهوش مرتب هستند و همه چیز روی میز کار آنها سر جای خودش قرار دارد، اما اینطور نیست. طبق تحقیقات انجام شده، کسانی که میز کارشان به هم ریخته است نسبت به کسانی که مرتب ترند، ایده های خلاقانه بیشتری دارند. محیط به هم ریخته ذهن را از اصول و چارچوب آزاد می کند و بینش جدیدی ایجاد می کند. در حالی که محیط منظم ذهن را به سمت محافظه کاری و حاشیه امن فرامی خواند. خلاقیت یکی از خصائص افراد باهوش است. از نظر آقای جاناتان وای، استاد دانشگاه، این بی نظمی نیست که خلاقیت ایجاد می کند بلکه خلاقیت است که بی نظمی و شلختگی ایجاد می کند. افراد باهوش بیشتر از آنکه به نظم و ترتیب اهمیت دهند، بر روی مسائل و مشکلات تمرکز می کنند.


دیر از خواب بیدار می شوید

دیر خوابیدن در شب یعنی باهوش هستید
کسانی که دیر می خوابند احتمالا IQ بالایی دارند

در فیلم ها همیشه افراد باهوش تا دیروقت و تا پاسی از شب با نور شمع بیدار هستند و کار می کنند و شاید این موضوع ریشه در واقعیت داشته باشد. در تحقیقی که در لندن انجام شده است، نشان می دهد کسانی که دیر می خوابند احتمالا IQ بالایی دارند. این محققان معتقدند ریشه این موضوع به سیر تکاملی بشر برمی گردد، از آنجا که شب پر از ترس و راز و رمز بوده، اجداد ما که به جای خوابیدن، به دل این ترس می زدند، هوش بیشتری داشته اند. از طرفی شب بیداری ایده تازه ای بود که برای اذهان کنجکاو جذابیت داشت. هنوز هم ریتم خواب شبانه روزی ما منعکس کننده این موضوع است. آقای وای معتقد است که شاید علت دیر بیدار شدن افراد باهوش این است که ساعت بدن آنها اندکی متفاوت است و شاید به دلیل آن است که افرادی درونگرا هستند و فقط می خواهند بدون آنکه به چیزی فکر کنند تا دیروقت بیدار باشند. اما اگر شما هم جزء آن دسته از افراد شب بیدار هستید، فراموش نکنید که باید ۷ تا ۹ ساعت خواب داشته باشید.


ناسزا می گویید

خنده، فحش و ناسزا و باهوش بودن
فحش و ناسزا ارتباط مستقیم دارد با تسلط کامل کلامی

عموما اینطور به نظر می رسد که ناسزاگویی نشانه سواد و هوش پایین است در واقع چون افراد نمی توانند کلمات درستی پیدا کنند به حرف های عامیانه و فحش و لعنت متوسل می شوند. اما بر اساس مطالعه ای که دکتر تیموتی جای انجام داده است، کسانی که از فحش و ناسزا استفاده می کنند، برعکس فرهنگ لغات غنی تری دارند. از نظر ایشان فحش و ناسزا ارتباط مستقیم دارد با تسلط کامل کلامی. افراد باهوش توانایی زبانی بالایی دارند. پس جای تعجب نیست اگر افراد باهوش فحش و ناسزای زیادی بلد باشند حتی اگر همیشه از آنها استفاده نمی کنند. این نیز بخشی از هوش روانی شماست که بدانید کی و چگونه از این کلمات استفاده کنید.


دوش آب سرد را دوست دارید

روش آب سرد و باهوش بودن
تحمل آب سرد عملکرد مغز و خلاقیت را تقویت می کند

احتمالا شنیده اید که دوش آب سرد و یا شنا کردن در آب سرد به بدن انرژی می بخشد گرچه هنوز از لحاظ علمی ثابت نشده است. محققان دریافته اند که تحمل آب سرد به میزان زیادی احساس خستگی را کاهش داده و حال روحی و حافظه را بهبود می بخشد. همه اینها عملکرد مغز و خلاقیت را تقویت می کند.


صدای جویدن غذا شما را آزار می دهد

غذا خوردن و باهوش بودن
افراد باهوش تحمل شنیدن صدای جویدن را ندارند

آیا تا به حال از صدای غذا خوردن کسی خونتان به جوش آمده؟ یا فکر کردید که ای کاش کناری شما در اتوبوس دست از آدامس جویدن بردارد؟ اینها همه نشان می دهد شما باهوش هستید. تحقیقی نشان داده است که کسانی که ادراک خلاقانه ای دارند نمی توانند اطلاعات حسی نامربوط را فیلتر کنند، در واقع درگاه حسی آنها ضعیف است و نمی توانند همزمان چندین اطلاعات حسی را فیلتر کنند. این ویژگی به افراد باهوش کمک می کند که هر آنچه خارج از کانون توجه آنهاست ادغام کرده و به سمت خلاقیت رهنمون سازند. شاید دلیل تا دیروقت بیدار بودن این افراد نیز همین باشد که می خواهند بدون حواس پرتی و مانعی برای تمرکز حواسشان، کار کنند. از دیگر سو تحقیقاتی نشان می دهد که آدامس جویدن عملکرد فکری شما را بهبود می بخشد.


خط خطی می کنید

نوشتن و باهوش بودن
یکی دیگر از عادت های افراد باهوش خط خطی کردن است

یکی دیگر از عادت های افراد باهوش خط خطی کردن است. پس اگر از این کار لذت می برید، احتمالا باهوش هستید. از نظر یکی از محققان این کار در واقع به پردازش اطلاعات و حل مساله کمک می کند. بر اساس تحقیقات، افراد با خط خطی کردن می توانند اطلاعات بیشتری را به خاطر آورند. خط خطی کردن برای حافظه خوب است و راهکار مناسبی برای مغز است تا افکار و احساسات خود را بروز دهد. حتی زمانی که گمان می کنید بر چیزی تمرکز نکرده اید، اما مغز شما در حال فعالیت است.


خود را سرزنش می کنید

آینه و باهوش بودن
افراد لایق اغلب توانایی های خود را دست کم می گیرند

ما فکر می کنیم افراد باهوش اعتماد به نفس بالایی دارند، اما اینطور نیست. تحقیقی نشان داده است که افراد نالایق نمی توانند بی لیاقتی خود را بفهمند چرا که خود را داوری نمی کنند. این افراد برای شناخت خود نیاز به مهارتی دارند که فاقد آن هستند. برای مثال شما برای آنکه بفهمید چقدر در استفاده از قواعد دستور زبان مهارت دارید، بایستی ابتدا این قواعد را بشناسید. اما کسانی که این مهارت را ندارند، معایب فکری خود را نمی بینند و پاسخی برای آن ندارند. این تحقیق همچنین نشان می دهد که افراد لایق اغلب توانایی های خود را دست کم می گیرند. در واقع افراد باهوش می دانند چه چیزهایی را نمی دانند و چیزهای بسیاری وجود دارد که باید یاد بگیرند. این یعنی آنها به جای آنکه خودرای باشند، خودانتقادگر هستند.


خیالبافی می کنید

خیالبافی و باهوش بودن
افراد باهوش زمانی که کارهای سختی برعهده می گیرند، با رویاپردازی به ذهن خود استراحت می دهند

در گذشته دانشمندان معتقد بودند که خیالبافی تاثیر منفی در عملکرد ذهن دارد اما امروزه این موضوع نفی شده است. تحقیقی که در دانشگاه کالیفرنا صورت گرفته نشان می دهد که افراد باهوش زمانی که کارهای سختی برعهده می گیرند، با رویاپردازی به ذهن خود استراحت می دهند. این کار خلاقیت و توانایی حل مساله را بالا می برد. مثل خط خطی کردن در واقع شما بدون آنکه مستقیما به مساله ای فکر کنید، در پس ذهن خود در حال کار کردن روی آن هستید. محققان معتقدند که دور ایستادن و از دور نگاه کردن به موضوع به ذهن کمک می کند که به شیوه های مختلفی با مساله مواجه شود و به طور خلاقانه ای آن را برطرف نماید. پس اگر عادت به خیالبافی دارید، احتمالا هوش و توانایی حل مساله بالایی دارید.


با خودتان حرف می زنید

با خود حرف زدن و باهوش بودن
حرف زدن با خود نشانه سطح بالایی از توانایی های ادراکی، حافظه و تفکر است

شاید فکر کنید اگر با خودتان حرف بزنید نشانه دیوانگی است اما در واقع این نشان دهنده سطح بالایی از مهارت های ادراکی، حافظه و تفکر است. در تحقیقی از افراد خواسته شده چند شیء را به خاطر سپرده و پیدا کنند. آنها وقتی اسامی اشیاء را با صدای بلند می خواندند، بهتر می توانستند آنها را به یاد آورند. زبان تنها یک سیستم ارتباطی نیست بلکه می تواند ادراک و تفکر را تقویت کند. وقتی اسامی اشیاء را با صدای بلند می خوانید، خاصیت بصری مغز را برای یافتن اشیاء فعال می کنید.

منبع readersdigest.ca
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.