با علائم استرس در نوجوانان آشنا شوید

به استرس نوجوان خود توجه کنید

گرچه نوجوانان نگرانی‌های بزرگترها مانند پرداخت قبوض، مسئولیت‌های خانه و خانه‌داری و … را ندارند، اما آنها نیز منابع مختلفی از استرس را تجربه می‌کنند. آنها نیز با مسائلی چون قلدری و فشار هم‌سن و سالان و مسائل تحصیلی مواجه هستند که می‌تواند برایشان بسیار استرس‌زا باشد.

اگر حمایت مناسبی از نوجوانان نشود، استرس آنها می‌تواند به مشکلات پرخطر روحی و روانی، مشکلات تحصیلی و بیماری منجر شود. پس مهم است که نسبت به علائم استرس در نوجوان خود هشیار باشید. بدین صورت می‌توانید پیش از آنکه دیر شود، مشکل را برطرف کنید.

۱۰ نشانه استرس در نوجوانان عبارتند از:

دل درد و سردرد

گاهی استرس بر سلامت فیزیکی فرد اثر می‌گذارد. سردرد و دل دردهای مداوم و دیگر نشانه‌های فیزیکی می‌تواند از علائم استرس باشد.

علائم استرس نوجوان و مشکل خواب
بی‌خوابی یا خواب‌آلودگی مداوم می‌تواند نشانه استرس باشد

مشکل خواب

بی‌خوابی یا خواب‌آلودگی مداوم می‌تواند نشانه استرس باشد و می‌تواند چرخه معیوبی داشته باشد. نوجوانی که خستگی مفرط دارد نمی‌تواند استرس را تحمل کند.

برخی نوجوانانی که استرس زیادی دارند، زیاد می‌خوابند. نوجوانی که بلافاصله پس از بازگشت از مدرسه به تخت خواب می‌رود یا تمام آخر هفته را می‌خواهد بخوابد، احتمالا در حال تلاش برای فرار از استرس خود است.

مشکلات تحصیلی

گاهی مشکل استرس ناشی از مشکلات مربوط به مدرسه است. از سوی دیگر نیز گاهی مشکلات تحصیلی نتیجه مشکل استرس نوجوان می‌باشد. اگر نمرات نوجوان تنزل یافته و یا غیبت‌های او در کلاس زیاد شده است، درنظر بگیرید که شاید این تغییرات ناشی از استرس اوست.

کج‌خلقی زیاد

گرچه طبیعتا نوجوان تغییرات خلق و خو را تجربه می‌کند، اما نوجوانی که استرس دارد بیش از حد معمول کج‌خلقی می‌کند. نوجوانی که مرتبا به خاطر هر ناراحتی کوچکی کج‌خلقی می‌کند، احتمالا به خاطر چالش‌های زندگی احساس خستگی می‌کند.

تغییرات در روابط اجتماعی

استرس معمولا عادات اجتماعی نوجوان را تغییر می‌دهد. انزوای اجتماعی می‌تواند نشانه استرس در نوجوان باشد. اگر نوجوان زمان زیادی را در اتاق خود سپری می‌کند یا علاقه‌ای به صحبت کردن با دوستان خود ندارد، می‌تواند نشانه‌ای باشد که نوجوان مشکلاتی دارد.

بیماری مداوم

نوجوانانی که استرس دارند، بیشتر دچار سرماخوردگی یا بیماری‌های کوچک می‌شوند. آنها رویدادهای اجتماعی یا مدرسه را در طول دوران بیماری خود از دست می‌دهند.

تغییرات منفی در رفتار

مشکلات رفتاری معمولا ناشی از استرس نوجوان است. ممکن است شاهد رفتارهای منفی چون امتناع از مدرسه رفتن باشید. اما نباید رفتارهای منفی را با استرس نوجوان توجیه کنید و به آن بی‌توجه باشید.

علائم استرس نوجوان و تمرکز
وقتی ذهن نوجوان مشغول است، تمرکز بر کار برای او سخت می‌شود

مشکل در تمرکز

وقتی ذهن نوجوان مشغول است، تمرکز بر کار برای او سخت می‌شود. ممکن است به راحتی در کلاس حواسش پرت شود و به سختی بتواند تکالیف مدرسه را به اتمام برساند.

استفاده از جملات منفی

نوجوانی که استرس دارد ممکن است زیاد از جملات منفی استفاده کند. برای مثال ممکن است جملاتی چون “هیچ کس مرا دوست ندارد” یا “هیچ چیز درست نخواهد شد” به زبان آورد. گرچه گفتن این جملات توسط نوجوان به صورت هرازگاهی نرمال است اما اگر زیاد از این جملات استفاده کند، می‌تواند نشانه استرس باشد.

احساس نگرانی

نوجوانی که دچار استرس شده است، برای هر چیزی نگران می‌شود. آنها بابت هر رویداد بد احتمالی که ممکن است اتفاق بیفتد نگران هستند یا مدام نگران این هستند که دیگران درباره آنها چه فکر می‌کنند. اگر نوجوان شما بیش از حد معمول احساس نگرانی دارد، می‌تواند نشانه استرس او باشد.

علائم استرس نوجوان و مشکلات تحصیلی
انزوای اجتماعی می‌تواند نشانه استرس در نوجوان باشد.

چه زمان باید کمک حرفه‌ای دریافت کرد؟

بسیاری از نوجوانان نمی‌توانند بگویند “من استرس دارم و دلیلش این است…”. اما رفتار آنها اغلب نشانه نوع احساس آنان است. اگر احساس می‌کنید نوجوان شما دچار استرس است، سعی کنید با او صحبت کنید. شاید لازم باشد برخی تکنیک‌های ساده مدیریت استرس را به نوجوان خود آموزش دهید.

اگر احساس کردید استرس نوجوان بر مدرسه، خانواده، مسئولیت‌های خانه یا دوستان او اثر گذاشته است، زمان آن است که یک کمک حرفه‌ای بگیرید. اگر علائم بیش از دو هفته طول کشید، می‌تواند نشانه آن باشد که نوجوان شما دچار بیماری جدی روانی چون اضطراب یا افسردگی است.

با یک مشاور در خصوص استرس نوجوان خود صحبت کنید. باید از هر گونه بیماری فیزیکی جلوگیری کرد و در خصوص گزینه‌های درمان صحبت کرد. ممکن است پزشک فرزند شما را به یک مشاور ارجاع دهد.

 

منبع verywellmind.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.