علائم سرطان تیروئید چیست؟

سرطان تیروئید را بشناسید و سریع تشخیص دهید

خانم ها اغلب سعی می کنند برای تشخیص و پیشگیری از سرطان سینه به طور مرتب ماموگرافی انجام دهند و یا برای آنکه مطمئن شوند سرطان پوست ندارند به یک متخصص پوست مراجعه کنند، اما آیا برای پیشگیری از سرطان تیروئید هم کاری انجام می دهند؟  آمارها نشان می دهد باید نسبت به این بیماری هشیارتر بود. چرا که تعداد افراد مبتلا به این نوع سرطان از سال ۱۹۷۰ دوبرابر شده است. از طرفی ریسک این بیماری برای خانم ها بیشتر است. البته افزایش آمار تشخیص این بیماری لزوما به این معنا نیست که افراد بیشتری به این بیماری مبتلا شده اند بلکه نشان دهنده این است که پزشکان در تشخیص این بیماری پیشرفت داشته اند. بسیاری از افراد برای تشخیص بیماری ها مدام سونوگرافی و دیگر اسکن ها را انجام می دهند که نهایتا موجب ایجاد گره های کوچک تیروئید می شود. این گره های تیروئیدی که سرطانی می شوند ممکن است بسیار کوچک باشند و به آهستگی رشد کنند و حتی مشکلی در طول زندگی ایجاد نکنند. اما همه انواع سرطان تیروئید بی ضرر نیست بنابراین لازم است در صورتی که علائم زیر را دارید، به پزشک مراجعه کنید:

  • غده یا برآمدگی در گردن

غده تیروئید درست در جلوی گردن قرار می گیرد اما هرگونه برآمدگی در گردن که ظرف مدت چند هفته ظاهر شود باید به پزشک اطلاع داده شود. اگر سرطان تیروئید به غدد لنفاوی مجاور منتشر شود، توده در کنار گردن قرار می گیرد یعنی گره های لنفاوی به جای آنکه در جلوی گردن باشند، در جایی قرار می گیرند که غده تیروئید قرار گرفته.

  • مشکل بلع

رشد توده می تواند در توانایی بلع شما مشکل ایجاد کند. اگر توده و مشکل بلع ظرف مدت چند هفته برطرف نشد (مانند ویروس سرماخوردگی یا بیماری های دیگر که موجب تورم در گلو می شود)، بهتر است توسط پزشک بررسی شود.

  • تغییر در صدا

تارهای صوتی درست بالای تیروئید قرار گرفته بنابراین هر تغییری در غده تیروئید می تواند موجب گرفتگی صدا شود.

  • مشکل در حرف زدن، خوردن یا نفس کشیدن

این علائم در مراحل اولیه سرطان رخ نمی دهد اما در صورت بروز این مشکل باید سریعا به پزشک مراجعه کرد.

معاینه سرطان تیروئید
در صورتی که برآمدگی یا غده در گردن دارید و در بلع و حرف زدن و تنفس مشکل پیدا کرده اید، به پزشک مراجعه کنید

درمان سرطان تیروئید

درصورتی که سرطان تیروئید پیشرفت کند، شیوه های درمانی آن بستگی به اندازه و جای تومور دارد. تومورهایی که کمتر از یک سانتی متر هستند، چندان جدی نیستند و می توان آن را نادیده گرفت. از آنجا که رشد تومور به آهستگی صورت می گیرد احتمالا پزشک درمان را به تعویق می اندازد و تنها برای اطمینان از اینکه تغییری ایجاد نشده، هر ۶ ماه یکبار دستور سونوگرافی می دهد. تومورهای بزرگتر باید سریعا برداشته شوند اما لزوما نیازی به درآوردن کل تیروئید نیست. در صورتی که  کل تیروئید برداشته شود، باید مابقی عمرتان مراقب هورمون های تیروئید باشید. علاوه بر این خطر ابتلا به غده پاراتیروئید وجود دارد که مانع تعادل کلسیم در بدن می شود. امروزه بسیاری از بیماران تنها نیمی از تیروئید را بر می دارند (قسمتی که مربوط به تومور می شود) تا بدین صورت از ابتلا به اینگونه عوارض جانبی پیشگیری کنند. بسته به نوع بیماری تان ممکن است نیاز به پرتودرمانی، شیمی درمانی یا دارو درمانی داشته باشید.

منبع prevention.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.