با سندرم متابولیک و نشانه‌های آن آشنا شوید

این علائم را جدی بگیرید

حدود ۳۴ درصد از مردم آمریکا دچار سندرم متابولیک هستند اما این بیماری نشانه‌هایی دارد که ممکن است نادیده گرفته شوند. اگر هر یک از علائم زیر را دارید، حتما با پرشک خود صحبت کنید.

چاقی ناحیه شکم

چاقی و سندرم متابولیک
اگر سایز شلوار شما زیاد شده است، یک علامت هشدار است

اگر سایز شلوار شما زیاد شده است، یک علامت هشدار است. چاقی در ناحیه شکم و پهلوها یکی از علائم ابتلا به سندرم متابولیک است. دور کمر ۱۰۰ سانتی‌متر برای آقایان و ۸۸ سانتی‌متر برای خانم‌ها از شاخصه‌های تعیین‌کننده این سندرم است. سندرم متابولیک مجموعه‌ای از ریسک فاکتورهاست (چاقی شکمی، قند خون بالا، فشار خون بالا، تری‌گلیسیرید بالا و کلسترول HDL پایین) که همه این فاکتورها خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و دیگر بیماری‌های جدی را افزایش می‌دهند. اگر از این فاکتورها ۳ مورد یا بیشتر را دارید، دچار سندرم متابولیک هستید. دور کمر زیاد می‌تواند یکی از هفت نشانه مقاومت انسولین باشد (آیا اندازه دور کمر شما نرمال است؟).

مدام احساس تشنگی می‌کنید و زیاد ادرار می‌کنید

اگر مدام احساس تشنگی می‌کنید و مدام به دستشویی می‌روید، می‌تواند نشانه قند خون بالا باشد که از فاکتورهای سندرم متابولیک است. اکثر افراد تا زمانی که قند خون آنها غیرنرمال شود، نمی‌دانند سطح قند خونشان چقدر است. علاوه بر دیابت، استرس بیماری، پرخوری یا نداشتن ورزش کافی می‌تواند منجر به مقاومت انسولین شود (آیا علائم قند خون بالا را می‌شناسید؟).

سردرد و سرگیجه دارید و دچار تاری دید هستید

سر درد و سندرم متابولیک
نشانه‌های فشار خون بالا می‌تواند سردرد زیاد، سرگیجه، تاری دید، درد سینه و مشکل تنفس باشد

به فشار خون، قاتل خاموش گفته می‌شود زیرا تا زمانی که سطح آن بسیار بالا برود متوجه هیچ چیز نخواهید شد. نشانه‌های فشار خون بالا می‌تواند سردرد زیاد، سرگیجه، تاری دید، درد سینه و مشکل تنفس باشد. اگر هر یک از این علائم را دارید، سریعا به پزشک مراجعه کنید. فشار خون ۱۳۰/۸۵ mm HG یا بالاتر از علائم سندرم متابولیک است.

تغذیه نامناسب

داشتن رژیم غذایی سرشار از میوه، سبزیجات، آجیل، غلات، ماهی و گوشت سفید یکی از بهترین روش‌ها برای حفظ وزن مناسب و مهمترین گام برای از بین بردن ریسک فاکتورهایی است که موجب سندرم متابولیک می‌شود. این رژیم غذایی در هر شرایطی برای بدن و مقابله با بسیاری بیماری‌ها مفید است. باید مصرف سدیم را کم کرده و مصرف آن را در حد میزان توصیه شده ۲۳۰۰ میلی‌گرم در روز نگه دارید.

ورزش نکردن

برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی چون کلسترول و فشار خون بالا، هیچ راهکاری بهتر از کم کردن وزن و فعالیت فیزیکی نیست. انجمن قلب آمریکا توصیه کرده سعی کنید در هفته ۱۵۰ دقیقه ایروبیک انجام دهید.

لاغر هستید اما شکم دارید

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که تا وقتی چربی‌های شکم را پنهان کنید، لاغر به نظر می‌رسید، احتمالا در معرض خطر ابتلا به سندرم متابولیک قرار دارید. چربی اطراف شکم یکی از علائم ریسک این سندرم است.

کلسترول خوب شما بسیار پایین است

پایین بودن کلسترول خوب و سندرم متابولیک
اگر نتیجه آزمایش نشان می‌دهد کلسترول HDL خوب شما پایین است یک علامت خطر است

اگر نتیجه آزمایش نشان می‌دهد کلسترول HDL خوب شما پایین است یک علامت خطر است. HDL زیر ۵۰ میلی‌گرم در خانم‌ها و ۴۰ میلی‌گرم برای آقایان ریسک فاکتور سندرم متابولیک است.

منبع rd.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.