عمارت و باغ اکبریه در بیرجند

آشنایی با باغ-عمارت اکبریه

مجموعه تاریخی عمارت و باغ اکبریه که در گذشته ، هسته مرکزی روستای اکبریه در شرق شهر بیرجند را تشکیل می داد ، اکنون به شهر پیوسته و در انتهای خیابان معلم و میدان ولیعصر قابل دسترسی است. این مجموعه از بخش های سر در ورودی ، عمارت اصلی ، اصطبل ، حمام ، بخش اداری ، تالار تشریفات ، استخر و … تشکیل شده است. قسمتی از ساختمان ها و اندرونی عمارت باغ اکبریه به اعضای خانواده علم اختصاص داشت و قسمت مرکزی آن ، به ویژه امور دیوانی و حکومتی بود.این مجموعه که وقف آستان قدس رضوی شده بود ، هم اکنون در اختیار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار دارد.

اکبریه و عمارت اکبریه
مجموعه اکبریه با ۴۵۰۶۹ متر مربع مساحت در جهت شرق به غرب ساخته شده است

مجموعه اکبریه با ۴۵۰۶۹ متر مربع مساحت در جهت شرق به غرب ساخته شده است . اولین و قدیمی ترین بنای این مجموعه ، ساختمان حشمت الملک است که در بخش شرقی قرار دارد و به بنای شوکت الملک معروف است. این ساختمان هم اکنون به کتابخانه و دانشکده هنر اختصاص یافته است.

اکبریه و داخل عمارت
اولین و قدیمی ترین بنای این مجموعه ، ساختمان حشمت الملک است

بخش مرکزی که ارگ و بنای حکومتی محسوب می شده است ، شامل دو طـبـقـــه می باشد. در طبقه هـمـکــف دالان هـای کم عرض با در های کوتاه ، غرفه ، حـجــــره هــــای گـــونـــاگـــون اجرا شده است. مهم ترین بخش این طبقه ، اتاق شاه نشین است. طبقه دوم از میان خانه ، تالار آئینه و دو هشتی تشکیل شده است و دسترسی به آن از طریق دو رشته پله قرینه در سمت شرق و غرب ساختمان فراهم می شود.معماری و تزئینات تالار آئینه بسیار چشم نواز است. در مـجــاورت این تالار ، اتــاقی با سـقـف گنبد کلاه فرنگی وجود دارد. در حال حاضر، موزه باستان شناسی و مردم شناسی بیرجند در این ساختمان برپاست. آخرین بخش از مجموعه ساختمان های باغ اکبریه درغرب آن قرار دارد و شامل دو طبقه با دالان ها و اتاق های تو در تو می باشد که به عنوان اداره میراث فرهنگی و گردشگری مورد استفاده قرار دارد. از جمله تزئینات به کار رفته در ساختمان های باغ اکبریه می توان به گچبری های همراه با مقرنس کاری و تزئینات لانه زنبوری و رسمی بندی های زیبا در نقاط مختلف بنا ، تزئینات آینه کاری در اتاق شاه نشین و تالار آئینه ، پیش ایوان و ستون های مدور عمارت اصلی ، تزئینات طاق نماها وهشتی ها ، بخاری های دیواری اتاق های عمارت اصلی ، آجرکاری به سبک خفته و راسته ، لوزی و مثلثی در نمای بنا ، تیغه های آفتاب شکن در دور بام ها و نورگیر های کلاه فرنگی اشاره کرد .

باغ اکبریه در زمینی شیب دار احداث شده است و معماری بسیار زیبایی دارد.جانمایی مناسب ساختمان های باغ ، درختان بلند قامت کاج در دو سوی خیابان اصلی ، صدای دلنشین آب جاری در جوی های اصلی و فرعی ، قنات اکبریه ، تصویر عمارت ارگ در حوض زیبای ورودی آن و گل ها و گیاهان معطر باغ های شمالی و جنوبی بر زیبایی آن افزوده اند.

اکبریه و محوطه باغ
باغ اکبریه در زمینی شیب دار احداث شده است و معماری بسیار زیبایی دارد

مجموعه ساختمان های باغ اکبریه در سه دوره تاریخی زندیه ، قاجاریه و پهلوی اول احداث شده اند ،به طوری که عمارت شوکت الملک در اواخر دوره زندیه ، عمارت اکبریه (ارگ)در دوره قاجاریه و ساختمان بخش غربی در اوایل دوره پهلوی به مجموعه اضافه شده اند. مصالح به کار رفته در این بناها آجر ، گچ ، خشت ، آهک و چوب است. این اثر ارزشمند در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است و به امکانات رفاهی و گردشگاهی مجهز می باشد.

منبع toptourism.ir
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.