با عمارت عین الدوله آشنا شوید

عمارت عین الدوله عمارتی متعلق به دوران قاجار-پهلوی

عمارت عین الدوله در تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، خیابان جمالی، شماره ۱۷ قرار دارد. بازدید از فضای بیرون عمارت همه روزه به جر جمعه‌ها و ایام تعطیل از ساعت ۸ صبح تا ۴ بعدازظهر امکان‌پذیر است.

عین الدوله که بود؟

عبدالمجید میرزا معروف به عین الدوله، صدراعظم دوره مظفرالدین شاه و از مخالفان سرسخت مشروطیت ایران بود. عین الدوله در دوره پادشاهی احمدشاه دو بار در سال های ۱۲۹۴ و ۱۲۹۶ برای مدت کوتاهی رئیس الوزرای ایران شد.

عمارت عین الدوله

زمان احداث این عمارت بین سال‌های ۱۳۱۰-۱۳۳۰ ه.ق بوده است که در آن زمان شامل یک عمارت تشریفاتی، استخری بزرگ و باغات بسیار در اطراف بوده. ساختمان اولیه این عمارت، اعیانی ولی ساده بود دارای دو طبقه: طبقه همکف شامل یک شاه‌نشین با سقف آینه کاری شده و تزئینات و دو راهرو در دو طرف آن که توسط یک راه پله به سمت شمال شرقی به طبقه دوم راه می‌یافته است.

در چهارمین کنفرانس سران کشورهای انگلیس، آمریکا و شوروی که در سال ۱۳۲۲ به منظور توافق درباره چهره جهان پس از جنگ جهانی دوم به صورت سری برگزار شد، عمارت عین الدوله محل اسکان سران این کشورها یعنی چرچیل، روزولت و استالین بود.

در سال ۱۳۷۷ این عمارت به شماره ۲۰۴۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

از سال ۱۳۸۷ سازمان زیباسازی شهر تهران به منظور حمایت و گسترش هنرهای شهری، نگارخانه برگ را در عمارت عین الدوله راه اندازی کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.