گرسنگی راه‌حل خوبی برای لاغر شدن نیست

حذف وعده‌های غذایی به بدن آسیب می‌رساند

ممکن است بسیاری دچار این اشتباه شوند که اگر وعده‌های غذایی خود را حذف کنند و به خود گرسنگی بدهند، زودتر به هدف کاهش وزن خود می‌رسند، اما باید بدانید این کار خطرات بیشتری برای سلامتی دارد.

حتما شما هم درباره پیامدهای منفی رژیم‌های افراطی چیزهایی شنیده‌اید. اینکه بخواهید با حذف کردن وعده‌های غذایی به لاغری دست یابید اصلا فکر درستی نیست (حتی اگر در این حد باشد که به جای خوردن صبحانه چند عدد بادام بخورید).

تحقیقات نشان داده است بسیاری از پیامدهای منفی رژیم‌های غذایی سخت در همان محرومیت‌های غذایی کوتاه مدت حتی در حد گرسنگی کشیدن تا شام یا گرسنه خوابیدن اتفاق می‌افتد. بدن شما تفاوت بین گرسنگی و برنامه لاغری را نمی‌داند، بنابراین وقتی سوخت به بدن نمی‌رسد، به یک شیوه واکنش نشان می‌دهد. اگر می‌خواهید بدانید وقتی به بدن خود گرسنگی می‌دهید چه اتفاقی می‌افتد، مطلب زیر را بخوانید:

سیستم هضم شما آسیب می‌بیند

وقتی گرسنه می‌شوید، معده شما کوچک می‌شود. حتما شنیده‌اید که معده خود را برای حمل بار کمتر، جمع می‌کند. از این رو هضم به آهستگی انجام می‌شود. این اتفاق عوارض جانبی جدی و ناخوشایندی خواهد داشت، مانند یبوست و نفخ. وقتی به طور مرتب وعده‌های غذایی را می‌خورید، سیستم هضم غذا هم مرتب عمل خواهد کرد.

عملکرد مغز ضعیف می‌شود

واقعیت این است که مغز برای کار کردن به چربی نیاز دارد، خود مغز نیز از چربی تشکیل شده است، بنابراین وقتی چربی کمی مصرف کنید، عملکرد مغز نیز ضعیف و آهسته می‌شود. حتما قبلا این را تجربه کرده‌اید، وقتی مدتی چیزی نخورده‌اید، در به یاد آوردن چیزها دچار مشکل شده‌اید. در واقع فکر کردن به غذا باعث حواس‌پرتی و فراموشی نشده، بلکه این مغز شماست که ترجیح می‌دهد انرژی اندکی که برایش باقی مانده را در جاهای دیگر استفاده کند. بنابراین اولین چیزی که از بین می‌رود، تمرکز است. اگر نمی‌خواهید در یک جلسه کاری ساکت و بی‌صدا بنشینید یا قرارتان را فراموش کنید، پس چیزی بخورید.

پوست و مو آسیب می‌بیند

نقش غذا برای بدن چیزی بیشتر از انتقال کالری است. غذا مواد مغذی چون ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین به بدن می‌رساند. بدن مدام از این مواد برای احیای سلول‌های مرده، رشد مو و ناخن و حرکت بدن استفاده می‌کند. وقتی غذا نمی‌خورید، بدن را از این مواد مغذی محروم می‌کنید. بنابراین پوست شما تازگی و شفافیت خود را از دست می‌دهد، موها دیگر چندان شاداب و پرپشت نخواهند بود و مدام احساس خستگی و کوفتگی می‌کنید.

از همه چیز بدتان می‌آید

غذا خوردن منظم قند خون را نیز تنظیم می‌کند. وقتی غذا به بدن نمی‌رسد، قند خون افت می‌کند. همین امر موجب خستگی و کج‌خلقی و افزایش خطر ابتلا به دیابت می‌شود. شما به طور فیزیکی هم متوجه می‌شوید که تحمل کوچکترین درد و ناراحتی هم برایتان بسیار سخت خواهد شد. دلیل آن چیست؟ وقتی گرسنه هستید، بدن تمام هورمون‌های استرس را به کار می‌گیرد. کورتیزول زیاد مانع از منطقی عمل کردن مغز می‌شود.

سریع سراغ غذاهای ناسالم می‌روید

حتی اگر کالری زیادی از دست داده باشید، احتمال زیادی دارد که مجددا این کالری‌ها به بدن بازگردد. وقتی گرسنه هستید، تمایل مغز به سمت غذاهایی با کالری بالا بیشتر می‌شود، بنابراین بیشتر هوس این مدل غذاها را خواهید کرد و تعجب می‌کنید که چرا به سمت این غذاها کشیده می‌شوید. به محض  مواجهه با این غذاها ولع می‌زنید، زیرا بدن مطمئن نیست که بتواند مجدد این غذاها را بخورد یا خیر. از این رو بیشتر احتمال دارد به جای یک نهار سالم و مغذی یک ژله بزرگ و شیرین بخورید.

وقتی دوباره غذا می‌خورید، بدن شما شروع به افزایش وزن می‌کند

بدن شما فقط می‌خواهد زنده بماند و اصلا متوجه نمی‌شود که شما می‌خواهید به فلان وزن ایده‌آل دست یابید. تنها چیزی که بدن متوجه می‌شود، این است که برای مدت زیادی غذایی استفاده نکرده و انرژی آن کاسته شده. همین که اندکی انرژی به بدن می‌رسد، دوباره زندگی را از سر می‌گیرد. درست همینجاست که سلول‌های چربی شکل می‌گیرند. درست همان اتفاقی که برای خرس‌های قطبی در زمستان می‌افتد. در مقیاسی کوچکتر بدن شما نیز همین کار را می‌کند، چربی‌ها را برای قحطی پیش رو نگه می‌دارد.

پس کاملا واضح و روشن است که گرسنه ماندن و حذف وعده‌های غذایی، هیچ سودی برای سلامتی و یا برنامه لاغری شما ندارد. پس اگر به محرومیت غذایی خود ادامه دهید، مثلا رژیم‌های سخت بگیرید، احتمالا مشکلات و بیماری‌های مختلفی را تجربه خواهید کرد از دیابت گرفته تا کاهش طول عمر. اگر می‌خواهید زندگی پرثمر و طولانی‌تری داشته باشید، ۳ وعده غذایی بخورید.

منبع thedailymeal.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.