چرا وزن کم نمی کنم؟

عوامل مختل کننده برنامه لاغری

غذای سالم می خورید، پیاده روی می کنید، کالری ها را می شمارید اما باز هم وزنتان کم نمی شود. دلیلش چیست؟ پاسخ آن در کارهایی است که در طول روز انجام می دهید؛ عادت هایی که ممکن است به نظر هیچ ارتباطی با کاهش وزن نداشته باشند اما می تواند تمام زحمات شما را بر باد دهد!

آیا همیشه غذاهای سالم می خورید؟

سالاد و کم کردن وزن
در کنار کاهو از پنیر و آجیل هم در سالاد استفاده کنید

وقتی تمام تمرکز خود را بر خوردن رژیم غذایی سالم منعطف می کنید، یک اتفاق جالب می افتد. بر اساس تحقیق دانشگاه ییل، اگر مدام به غذای خود به عنوان یک وعده غذایی سبک “فکر کنید”، مغز شما هورمون گرلین بیشتری تولید می کند. هورمون گرلین موجب می شود احساس سیری نکنید و متابولیسم را پایین می آورد. برای ایجاد تعادل در هورمون گرلین، تمرکز خود را بیشتر از مواد سالمی چون کاهو،  بر روی مواد غذایی همچون آجیل و پنیر (برای مثال در سالاد) معطوف کنید. این به شما کمک می کند که غذاهایی را انتخاب کنید که هم سالم و هم لذیذ و دوست داشتنی اند مانند یک کاسه سوپ گرم با یک نان پر از دانه های مقوی.


آیا پرداخت های خود را به صورت نقد انجام می دهید یا با کارت؟

پرداخت نقدی و کم کردن وزن
برای کم کردن وزن به جای خرید با کارت، نقدا خرید کنید

گرچه پرداخت به صورت نقدی قدیمی و از مد افتاده شده، اما یافته های تحقیقات نشان می دهد کسانی که هنگام خرید از فروشگاه های مواد غذایی از کارت  استفاده می کنند، بیشتر احتمال دارد که غذاهای ناسالم و پرکالری بخرند نسبت به کسانی که به صورت نقد پرداخت می کنند. بر اساس یافته های تحقیقات یکی از اساتید بازاریابی در دانشگاه بینگامتن کسانی که هله هوله می خرند، نسبت به کالری اضافی این مواد غذایی و مضرات آن آگاهی دارند اما تا زمانی که هزینه مادی آن را به طور ملموس حس نکنند، در خرید بی رویه افراط خواهند کرد.


آیا زیاد به ورزش کردن فکر می کنید؟

فکر کردن آقا و کم کردن وزن
فکر کردن به ورزش باعث می شود بیشتر بخورید

فکر کردن زیاد به ورزش اثرات منفی دارد. برطبق تحقیقاتی فکر کردن به ورزش موجب می شود تغذیه شما تا ۵۰ درصد بیشتر شود. چرا؟ افراد فکر می کنند چون قرار است در آینده ورزش کنند پس می توانند تنقلات بیشتری بخورند. قبل از ورزش از خوردن تنقلاتی که بیش از ۱۵۰ کالری دارند، بپرهیزید.


آیا تمرکز بیش از حد بر روی کار دارید؟

حرکات کششی پشت میز کار و کم کردن وزن
هر از گاهی در حالت نشسته حرکات کششی انجام دهید

مطالعات دانشگاه میسوری کلمبیا نشان می دهد چندین ساعت نشستن موجب توقف آنزیم لیپاس می شود که آنزیمی است برای منع و توقف چربی ها. هر یک ساعت بایستید و بدن خود را کشش دهید تا ۱۳ درصد متابولیسم بدن را بهبود بخشد. یا مدام در طول روز وول بخورید! ( روی صندلی پاها و باسن را جابه جا کرده و تکان دهید)، این باعث می شود ۵۴ درصد کالری سوزی افزایش یابد.


آیا خیلی کم می خوابید؟

مرد خواب و کم کردن وزن
خواب و استراحت ناکافی، تمایل بدن را به مصرف کربوهیدرات و چربی افزایش می دهد

محققان معتقدند خواب و استراحت ناکافی، تمایل بدن را به مصرف کربوهیدرات و چربی افزایش می دهد. مطالعات نشان می دهد زنانی که کمتر از ۴ ساعت می خوابند، روز بعد ۲۱ گرم چربی بیشتر و ۳۰۰ کالری بیشتر می خورند. راهنمایی برای تنظیم ساعات خواب: به مدت یک هفته، هفت ساعت و نیم قبل از ساعتی که می خواهید بیدار شوید، به رختخواب بروید. اگر قبل از زنگ آلارم بیدار شوید، کم خوابی پیدا می کنید اما اگر سر ساعت تنظیم شده بیدار شوید ممکن است بتوانید هشت تا نه ساعت در طول شب بخوابید که سبب می شود سرحال تر و شاداب تر بیدار شوید و آمادگی چربی سوزی بیشتری پیدا کنید.


آیا مدام استرس دارید؟

استرس و مرد و کم کردن وزن
استرس زیاد مانع از کم شدن وزن می شود

زندگی پر از هیجان، شغل پر چالش، مشکلات خانوادگی عواملی هستند که استرس شما را بیشتر می کنند و موجب اخلال در برنامه کاهش وزن شما می شوند. علت آن هورمون استرس است با نام کورتیزول که چربی ذخیره بدن را افزایش می دهد. تحقیقات نشان می دهد سطح بالای کورتیزول با افزایش میزان چربی احشایی مرتبط است.


آیا زیاد از غذاهای فراوری شده استفاده می کنید؟

سیب و بیسکوییت و کم کردن وزن
غذاهای فراوری شده مانع سوزاندن چربی ها هستند

هله هوله ها و تنقلات فراوری شده مانند نان سفید، کراکر، چیپس، غذاهای بسته بندی و تنقلاتی که از شکر تصفیه شده استفاده شده است همه را دور بریزید. همه این غذاهای ناسالم موجب التهاب در بدن می شوند. چربی شکم با التهاب همراه است بنابراین مصرف زیاد غذاهای فراوری شده مانع از سوزاندن چربی های شکمی می شود. به جای آن سعی کنید غذاهای سالمی چون میوه ها، سبزیجات و غلات مصرف کنید.


ورزش های قدرتی انجام نمی دهید؟

وزنه و کم کردن وزن
ورزش های قدرتی را به برنامه کاهش وزنتان اضافه کنید

ورزش های قلبی-عروقی اهمیت دارند اما اگر همیشه فقط ورزش هایی چون دوچرخه سواری و دو انجام می دهید، احتمالا به هدف کاهش وزن خود نخواهید رسید. اگر می خواهید چربی های خود را آب کنید، انواع دیگری از ورزش هستند که بیشتر به شما کمک می کنند. برای کم کردن وزن و ماهیچه سازی بهتر است برخی تمرینات قدرتی را به ورزش های قلبی-عروقی خود بیفزایید. هر چه ماهیچه های بدن بیشتر شود، چربی سوزی بیشتر انجام خواهد گرفت.

منبع health.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.