چطور شاد باشیم؟

نگاه خود را به زندگی و روابط تغییر دهید تا شادتر شوید

افرادی هستند که به ندرت احساس شادی و خوشحالی دارند و شاد بودن را کاری سخت می‌دانند. شاد بودن یکی از مهمترین حوزه‌های مطالعات بشر در طول تاریخ بوده است. در فلسفه و روانشناسی بیشترین موضوعی که در قرن اخیر به آن پرداخته شده است، شاد بودن است. در این مطلب ما سعی کرده‌ایم به عواملی که موجب شاد بودن انسان می‌شود بپردازیم. گاهی احساس همه افراد یکسان است اما نمود بیرونی آن متفاوت است و به همین خاطر افراد بی‌دلیل با هم بحث و مشاجره می‌کنند.

احساس شادی از جهان‌بینی ما که ناشی از نوع نگاهمان به گذشته و حال و آینده است، نشات می‌گیرد

باید به گذشته با یک احساس عشق و احترام بیندیشیم حتی اگر گذشته پر از اتفاقات ناراحت‌کننده، چالش و مشکلات بوده است. ما جایگاه خود را در گذشته‌مان می‌یابیم، و هرآنچه در گذشته اتفاق افتاده را می‌پذیریم. خوب شد که فلان اتفاق افتاد. هر چه در گذشته اتفاق افتاده باید اتفاق می‌افتاد. وقتی گذشته را بپذیریم و با آن احساس خوبی داشته باشیم، حس آرامش و پذیرفتن و قدردانی از گذشته موجب می‌شود در حال حاضر آرامتر باشیم.

بودن در زمان حال نیز ما را خوشحال می‌کند. غرق در کاری که دارید انجام می‌دهید بشوید. هر روز به کارهایی که همان روز انجام می‌دهید فکر کنید و در آن غرق شوید. کارهایی که برای شما چالش ایجاد می‌کنند، کارهایی که احساس رضایت و خشنودی به شما می‌بخشند. با این چالش‌ها حضور تمام و کمال خود را در زمان حال نشان می‌دهیم و بدین صورت به رشد آگاهی خود کمک می‌کنیم. اکثر متون آموزشی و روانشناسی سعی دارند به مردم بیاموزند که در حال زندگی کنند و جهان را همانگونه که هست بپذیرند. اکنون و اینجا باش. مشغول زمان حال خود باش و در حال زندگی کن.

در مورد آینده نیز آنچه اهمیت دارد هیجان نسبت به اتفاقاتی است که قرار است بیفتد، حتی اگر ترسناک باشد، حتی اگر می‌دانید که سخت خواهد بود و می‌دانید که میدان مبارزه است. آینده غیر قابل پیش‌بینی است. انتظار هر چیزی را برای آینده می‌توان داشت. چه چیزی در خصوص آینده شما را هیجان‌زده می‌کند؟ اگر پاسخی ندارید، پس نمی‌توانید منتظر آینده باشید. همه چیز به طرز فکر شما بستگی دارد. وقتی نگاه بدبینانه و افکار مسمومی داشته باشید، امید خود را از دست می‌دهید. فراموش می‌کنید که زندگی جادوهایی با خود دارد که ممکن است در آینده خود را نشان دهد.

اما راهی پیدا خواهید کرد. حتی اگر فقط بگویید: من فردا حالم بهتر میشه فقط به خاطر اینکه تصمیمش رو گرفتم، در مورد آن هیجان داشته باشید. فردا برای کسی یک کار خوب انجام میدم. روی انجام دادن کاری که همیشه منتظرش بودم تمرکز می‌کنم. هر چه باشد راهی پیدا کنید که نسبت به آینده هیجان داشته باشید.

این افکار، پایه و اساس درک و احساس شما از شادی است. خیلی ساده است: گذشته را بپذیرید و با آن کنار بیایید. در حال زندگی کنید و درگیر اکنون باشید. کاری برای انجام دادن در آینده داشته باشید و برای آن شور و هیجان داشته باشید.

یاد بگیریم که چطور شاد باشیم و سلامت جسمانی داشته باشیم

چطور می‌توان شاد بود و سلامت فیزیکی و روانی داشت؟ سلامت فیزیکی ساده است و منوط است به موارد زیر:

  • ۸ ساعت خواب شبانه
  • نوشیدن زیاد آب
  • استراحت کردن در طول روز برای بالا بردن تمرکز، برخاستن از روی صندلی و اجتناب از نشستن طولانی مدت
  • ورزش کردن به مدت دو تا چهار ساعت در هفته
  • بیرون رفتن و کمی گردش کردن
  • خوردن سبزیجات بیشتر
  • اجتناب از مصرف شکر و کافئین
  • اجتناب از خوردن غذاهایی که به آنها حساسیت دارید

گاهی اوقات روابط افرد در حس شاد بودن آنها خلل ایجاد می‌کند

آیا از ارتباط خود با همسر یا معشوق خود لذت می‌برید؟ آیا او را تحسین می‌کنید و از او قدردانی می‌کنید؟ آیا به او شک دارید؟ آیا فکر می‌کنید این شما هستید که وابسته به رابطه هستید؟ باید بدانید در رابطه دو نفره مشکلات تنها مربوط به یک نفر نیست. رابطه دو نفره عمل و عکس‌العمل است، احترام دوطرفه است. باید رابطه را برای هم جذابتر کنید. اگر احساس می‌کنید رابطه شما با همسرتان کهنه شده و بوی نا گرفته، این رابطه نیست که کهنه شده بلکه این شما هستید که باعث شده‌اید برای هم کهنه شوید پس به رابطه خود نیرو و انرژی جدید بدهید.

معنویت

در اینجا منظور از معنویت ایمان داشتن، ارتباط با وجودی والا و بلندمرتبه است. شگفتی‌های خلقت ، رمز و رموز آفرینش و کائناتِ خالق و خدای بزرگ، ما را شگفت‌زده می‌‍کند و از این رو نسبت به آنچه به آن ایمان داریم، احترام و تواضع به خرج می‌دهیم.

گاهی باید نگاهی به زندگی خود بیندازیم و از خود بپرسیم:

آیا من از لحاظ روحی شاد هستم؟ اگر نیستم، دید من نسبت به گذشته و حال و آینده‌ام چگونه است؟ آیا سلامت فیزیکی دارم؟ اگر ندارم، غذا خوردنم چگونه است؟ خوابم چگونه است؟ ورزش می‌کنم؟ آیا موارد بالا را انجام می‌دهم؟

اگر روابط خوبی نداشته باشید، از خود می‌پرسید:

رابطه ما چه کمبودی دارد؟ چه می‌شد اگر من وارد این رابطه نمی‌شدم؟ چرا دیگر در رابطه احساس مسئولیت ندارم؟ آیا من درخواستی داشتم؟

معنویت موجب می‌شود احساس قدردانی داشته باشید.

  • به خاطر بودن در این لحظه چقدر خوشبختیم. می‌توانیم در این لحظه زندگی کنیم، ایده‌ها و نظرات یکدیگر را بشنویم و برای رشد زندگی خود تلاش کنیم.
  • به خاطر داشتن آدم‌هایی که دور ما هستند چقدر خوشبختیم.
  • به خاطر عشقی که می‌توانیم به دنیا بدهیم چقدر خوشبختیم.
  • چقدر خوشبختیم که می‌توانیم صبح از خواب بیدار شویم و تصمیم بگیریم که می‌خواهید چه کسی باشیم و برای آنچه می‌خواهیم بشویم تلاش کنیم.
  • چقدر خوشبختیم که می‌توانیم صبح از خواب بیدار شویم و برای زندگی که همیشه آرزویش را داشته‌ایم برنامه بریزیم.
منبع success.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.