غذاهایی که نباید دوباره گرم شوند

این غذاها در صورت گرم شدن مجدد مسمومیت ایجاد می‌کنند

خیلی از ما عادت داریم برای شام وعده‌های غذایی مانده از قبل را گرم کنیم. یا وقتی یخچال را تمیز می‌کنیم از باقی‌مانده‌های غذاها، غذای جدید درست کنیم. اما تحقیقات نشان داده‌است گرم کردن دوباره برخی مواد غذایی برای سلامتی مضر است به خصوص اگر به درستی نگهداری نشده باشند. ۸ نوع غذای زیر در صورتی که دوباره گرم شوند و یا در صورتی که خوب نگهداری نشده باشند، مسمومیت غذایی ایجاد می‌کنند (مسمومیت در بزرگسالان و راه‌های درمان طبیعی آن را مطالعه کنید):

کرفس، اسفناج و چغندر

اسفناج و غذاهایی که نباید دوباره گرم شوند

گرما سبب می‌شود نیترات موجود در این سبزیجات سمی شود و در صورت دوباره گرم شدن سرطانزا شوند. پس بهتر است این سبزیجات را از ظرف غذاهایی که می‌خواهید دوباره گرم کنید، جدا کنید.

قارچ

قارچ و غذاهایی که نباید دوباره گرم شوند

به طور کلی قارچ باید بلافاصله پس از آماده‌سازی خورده شود. به محض آنکه قارچ‌ها را برش می‌دهید، پروتئین آنها خراب می‌شود و این برای معده مضر است.

تخم مرغ

تخم مرغ و غذاهایی که نباید دوباره گرم شوند

دوباره گرم کردن این منبع پروتئینی چه به صورت آبپز بوده یا املت، سبب سمی شدن آن می‌شود و می‌تواند به دستگاه گوارش شما آسیب برساند.

سیب‌زمینی

سیب زمینی و غذاهایی که نباید دوباره گرم شوند

اگر سیب‌زمینی را به جای آنکه مستقیم در یخچال بگذارید، در دمای اتاق قرار دهید، گرمای هوا می‌تواند موجب رشد بوتولیسم شود که یک باکتری نادر است. بوتولیسم با قرار گرفتن در مایکرویو از بین نمی‌رود بنابراین بهتر است برای جلوگیری از هرگونه مشکل در زمان گرم کردن آن، سیب‌زمینی را مستقیم در یخچال نگه دارید.

برنج

برنج و غذاهایی که نباید دوباره گرم شوند

در مورد برنج نیز نحوه نگهداری از آن پیش از گرم کردن بسیار مهم است. برنج پخته نشده می‌تواند حاوی هاگ‌های باکتری باشد که مسمومیت غذایی ایجاد می‌کند. وقتی برنج پخته می‌شود باز هم این هاگ‌ها می‌توانند زنده بمانند؛ بنابراین اگر برنج را در دمای اتاق نگه دارید، این هاگ‌ها تکثیر می‌شوند و می‌توانند ایجاد مسمومیت کنند که با اسهال و استفراغ همراه است. گرم کردن مجدد برنج به معنای خلاصی از این سموم نیست (چطور از مسمومیت ناشی از برنج جلوگیری کنیم؟).

مرغ

مرغ و غذاهایی که نباید دوباره گرم شوند

ترکیب پروتئینی موجود در مرغ سردی که در یخچال نگهداری شده، در صورت دوباره گرم شدن تغییر می‌کند. این می‌تواند مشکلات گوارشی ایجاد کند. پس اگر می‌خواهید مرغ را مجدد گرم کنید، اطمینان حاصل کنید که خوب پخته شده باشد، یعنی مغزپخت باشد.

منبع womansday.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.