با غذاهای محلی کرمانشاه آشنا شوید

غذاهای محلی کرمانشاه را می‌توان جزو جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه شناخت.

حتماً اسم خورش خلال و دنده کباب کرمانشاه به گوشتان خورده است. کرمانشاه را می‌توان با غذاهای محلی خوشمزه‌اش، مردم خونگرمش و طبیعت بکرش شناخت. اگر قصد سفر به کرمانشاه را دارید پس خوش به حالتان چون قرار است سفر رنگی و خوشمزه‌ای را پشت سر بگذارید. غذاهای محلی کرمانشاه را می‌توان جزو جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه شناخت. از غذاهای محلی معروف کرمانشاه می‌توان سیب پلو، کوفته ریزه، آش عباسعلی، ترخینه دست‌پیچ، چلو گوشت، کوکوی پاغازه و خورشت کنگر اشاره کرد.

معروف ترین غذاهای محلی کرمانشاه

  1. سیب پلو

سیب پلو کرمانشاه

 

یکی از محبوب‌ ترین غذاهای محلی کرمانشاهی‌ ها، سیب پلو است. در سیب پلو از سیب‌زمینی و برنج به‌عنوان مواد اصلی استفاده می‌شود. مواد دیگری که در زمان پختن سیب پلو اضافه می‌شود آن را به یک غذای لذیذ تبدیل می‌کند. در این غذا از کشمش، شوید، پیاز، زعفران و کره هم استفاده می‌کنند. ترکیب این مواد مطمئناً نتیجه‌اش طعم بی‌نظیرش است. اگر تابه‌حال به کرمانشاه سفر نکردید و از خوردن غذاهای خوشمزه آن بی‌نصیب مانده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم این غذا را حتماً درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید. این غذای محلی در بین مردم کرمانشاه بسیار طرف‌دار دارد.

  1. دنده کباب معروف کرمانشاه

مگر می‌شود به کرمانشاه سفر کرد و از دنده کباب آن چشم‌پوشی کرد. دنده کباب، غذای پرطرفدار کرمانشاهی است و برای درست‌کردن این غذا، تکه‌هایی از دنده‌های گوسفندی را در مواد سیر، روغن زیتون، پیاز، زعفران دم‌کرده، سماق، رب گوجه‌فرنگی، نمک، فلفل سیاه و لیموترش می‌خوابانند تا طعم‌دار شود و بعد آن را کباب می‌کنند. در نهایت دنده کباب خوشمزه را با برنج یا نان میل می‌کنند. البته طعم بی‌نظیر این کباب به‌خاطر نوع گوشت گوسفندی است که انتخاب می‌کنند.

  1. خورش خلال کرمانشاهی

خورش خلال از غذاهای مجلسی و بسیار خوشمزه کرمانشاه است. برای درست‌کردن این خورش از گوشت گوسفندی، خلال بادام، زرشک سیاه، هل، دارچین، گلاب، زعفران، رب و لیمو امانی استفاده می‌کنند و برای خوشمزه‌تر شدن، به آن روغن حیوانی یا روغن کرمانشاهی که عطروطعم بی‌نظیری دارد، اضافه می‌کنند.

  1. کوکو پاغازه

مردم کرمانشاه این کوکو را با سبزی محلی مخصوص به نام پاغازه که در کرمانشاه و در فصل بهار می‌روید، درست می‌کنند. علاوه بر خوشمزه بودن این کوکو، سبزی پاغازه دارای خاصیت درمانی هم است و برای درمان بیماری‌ های گوارشی و معده عالی است. برای درست‌کردن کوکو پاغازه، این سبزی را با سیر و پیاز رنده می‌کنند و با ادویه مخصوص و همچنین تخم‌مرغ ترکیب و سرخ می‌کنند.

  1. جرگ و بز

جرگ و بز کرمانشاه

غذای مخصوص محلی کرمانشاه، غذای جرگ و بز نام دارد. این غذا از پوست نازک روده و جگر گوسفند درست می‌شود. ابتدا جگر چرخ شده را با ترکیبی از ادویه‌ها داخل ظرف‌های مخصوص یا یک فویل قرار داده و آن را زیر خاکستر می‌گذارند تا کاملاً مغز پخت شود. سپس این مواد پخته شده را درون پوست روده گوسفند می‌ریزند و روی آتش قرار می‌دهند تا به طور کامل کباب شود.

  1. چلوگوشت

یک غذای سنتی در کرمانشاه چلو گوشت است. برای پختن این غذا از گوشت ماهیچه، برنج، گلپر، چوب دارچین، تخم گشنیز، زنجبیل، برگ‌بو، پیاز، زرشک، فلفل سیاه استفاده می‌کنند.

  1. خورش کنگر

خورش کنگر بسیار مقوی و خوشمزه است و می‌تواند ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز بدن را تأمین کند. برای درست‌کردن این غذا از کنگر، گوشت، آب‌لیمو، نعنا و جعفری استفاده می‌کنند. خورش کنگر سرشار از پتاسیم و برای سلامت روده مفید است.

  1. خوراک کدو حلوایی

این غذا در کرمانشاه همان‌طور که از اسمش پیداست با تکه‌های خرد شده کدو حلوایی درست می‌شود و به آن گوشت و عصاره قلم گوسفندی اضافه می‌کنند و برای مزه‌دار کردن درون خوراک آبغوره می‌ریزند.

  1. کوفته نخود یا کوفته ریزه

این غذای محلی خوشمزه را از گوشت چرخ‌کرده، مغز گردو، نخود پخته شده، آرد، پیاز، سبزی‌های معطر، درست می‌کنند. این غذای کرمانشاهی لذیذ سرشار از مواد مغذی و مفید است.

  1. کوفته شیرین

کوفته شیرین کرمانشاه

یکی دیگر از غذاهای محلی کرمانشاه، کوفته شیرین است. غذای خوش‌طعمی که از گوشت چرخ‌کرده، برنج آبکش، پیاز رنده شده، نمک، فلفل، زردچوبه، نعناع خشک، آب، تخم‌مرغ و روغن درست می‌شود. سس مخصوص کوفته را از ترکیب سرکه و شکر درست می‌کنند و طعم آن بسیار خوشمزه است.

  1. دست پیچ کرمانشاهی

دست پیچ از غذاهای محلی کرمانشاه است و درست‌کردن آن نیاز به مهارت دارد. برای پختن این غذا از گوشت چرخ‌کرده، پیاز، لپه، تخم‌مرغ و ادویه را با هم مخلوط می‌کنند و سپس مقداری از مواد را برداشته و در کف دست باز می‌کنند و در آن قیسی، گردو، پیاز می‌گذارند. سپس با انگشتان دست آن را می‌پیچند و جای انگشتان هم باید روی گوشت بماند.

  1. والک پلو

نام یک سبزی مقوی و مفید بهاری است که کرمانشاهی‌ها به آن کول می‌گویند. والک پلو را بیشتر با زبان گوساله آب‌پز شده، برنج، ادویه‌های مخصوص و با روغن کرمانشاهی می‌پزند.

  1. خورش ونوشک یا بنه

خورش ونوشک یا خورش پسته کوهی یکی از انواع خورش‌های اصیل کرمانشاهی است. این خورش محلی کرمانشاه به دلیل وجود پسته کوهی یا ونوشک علاوه بر طعم و عطر بسیار خوبش، خواص زیادی هم برای بدن دارد. مهم‌ترین خواص ونوشک تقویت بدن، مُسکن دردهای کمر و پشت، تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی‌استخوان است. این غذا به طور معمول به‌صورت متداول با گوشت قرمز پخته می‌شود؛ ولی می‌توان با مرغ و بوقلمون هم آن را تهیه کرد.

  1. خورش سیب و آلبالو

از غذاهایی خوشمزه و مفیدی که با میوه در کرمانشاه تهیه می‌شود. خورش سیب و آلبالو است. این غذا از ترکیب‌ کردن سیب، آلبالو، گوشت، ادویه و پیاز پخته می‌شود. برای تهیه این غذا باید سیب‌های سفت و سبز را انتخاب و هسته‌های آلبالو را قبل از اضافه‌کردن به خورش خارج کرد.

  1. هلو کباب یا کوفته کرمانشاهی

هلو کباب کرمانشاه

هلو کباب همان کوفته سنتی کرمانشاه است که از گوشت کرده، نخود یا لپه، سیب‌زمینی، برگ زردآلو، کشمش، پیازداغ، رب انار و ادویه‌های مخصوص آن را تهیه می‌کنند. آنها گوشت چرخ‌کرده را با همه مواد ترکیب می‌کنند و به‌خوبی ورز می‌دهند و در آخر به‌اندازه یک هلو درمی‌آورند. هلو کباب متناسب با ذائقه شیرین، ترش یا ملس درست می‌کنند.

  1. آبگوشت کرمانشاهی

آبگوشت مخصوص کرمانشاهی مانند آبگوشت ساده تهیه می‌شود. تنها فرقش با آبگوشت ساده در اضافه‌کردن گوجه سبز به آبگوشت است که طعم ترشی به آبگوشت کرمانشاهی می‌دهد. این آبگوشت با گوشت، پیاز، سیب‌زمینی، گوجه سبز، حبوبات شامل نخود و لوبیا سفید، پودر سیر، نعنا خشک، لیموعمانی و ادویه و زعفران پخته می‌شود.

  1. آبگوشت باغی

آبگوشت باغی کرمانشاه

اسم بامزه این آبگوشت محلی کرمانشاه به‌خاطر میوه‌های مختلفی است که در این آبگوشت می‌توان استفاده کرد. کسانی که در باغ کار می‌کردند با میوه‌های در دسترس آبگوشت می‌پختند که به آبگوشت باغی معروف شد. این غذا در کرمانشاه بسیار معروف است و با گوشت گوسفند، پیاز، نخود و لوبیای سفید، میوه‌های مختلف، سیب‌زمینی، دارچین، رب و ادویه آن را تهیه می‌کنند.

  1. آش عباسعلی

این آش علاوه بر داستان جالبی که دارد چندین بار هم در جشنواره غذا مقام اول را به دست آورده است. عباسعلی آشپز خیرخواهی بوده و نذر داشته یک ماه رمضان را نذری آش بدهد. برای همین این آش که بسیار مقوی هم است به آش عباسعلی معروف شده است. آش عباسعلی سرشار از پروتئین است. حبوبات این آش شامل لوبیا چیتی، لوبیا سفید، نخود، عدس، جو، گندم و برنج می‌شود. گوشت دنده گوسفندی هم که کاملاً پخته و ریش‌ریش شده را به حبوبات پخته شده اضافه می‌کنند.

  1. آش سورانه

گیاه بومی خودرو سورون در فصل بهار در بعضی مناطق کرمانشاه رشد می‌کند. برگ‌های سورون شبیه به سبزی تره یا برگ سیر است و قسمت انتهایی آن رنگی ارغوانی با بوی تند دارد. این آش محلی را با گوشت چرخ‌کرده، رب انار، روغن زیتون، پیاز و با سبزی سورون درست می‌کنند. این آش اگر بدون گوشت پخته شود، شباهت بسیار زیادی به یک نوع بورانی دارد و بیشتر در فصل بهار پخته می‌شود.

  1. شلمین

شلمین کرمانشاه

برای پختن آش سنتی و محلی شلمین زمان زیادی احتیاج است. نام این آش محلی کرمانشاه از شلم که همان شلغم است، گرفته شده و در تهیه آن از شلغم و برگ‌های آن استفاده می‌کنند. در این آش خوشمزه که مفید و مقوی هم است نخود، شلغم، آلوچه، عدس، برگ قیسی، کشمش، گردو، روغن و نمک استفاده می‌کنند.

  1. آش ترخینه

آش ترخینه جزو غذاهای محلی کرمانشاه، است. ترخینه نوعی عصاره سنتی خشک‌شده از ترکیب بلغور گندم، دوغ، زردچوبه، فلفل سیاه، گل زرد و نعنا خشک تهیه می‌شود. در کرمانشاه این غذا را با نخود، لوبیا، عدس، ترخینه و سبزی آش می‌پزند و روی آن را با کشک و نعنا داغ تزئین می‌کنند. این آش بسیار مقوی و سرشار از آنتی‌بیوتیک برای سرماخوردگی مفید است.

  1. آش بلغور

آش بلغور کرمانشاهی

یکی از بهترین و خوشمزه‌ ترین آش‌ های سبک و مقوی آش بلغور کرمانشاهی است که از گوشت چرخ کرده، بلغور گندم، کشک، پیاز و ادویه درست می‌شود. به دلیل وجود کوفته‌ریزه‌ها، آش طعم خاصی پیدا می‌کند. بلغور سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان و فیبر است و در نتیجه این آش بسیار مقوی است.

  1. آش کشک و بادمجان

آش کشک و بادمجان در بیشتر مهمانی‌ها درست می‌کنند. برای درست‌کردن این آش خوشمزه و مجلسی لوبیا چیتی، نخود، لوبیا سفید، قرمز و بلغور، بادمجان‌های سرخ شده و گوشت گوسفندی ریش‌ریش شده استفاده می‌کنند و اجازه می‌دهند این مواد به‌خوبی با هم پخته شوند و در نهایت با کشک، سیر داغ و پیازداغ، آش را تزئین می‌کنند.

  1. نان کلانه کرمانشاهی

نان کلانه کرمانشاهی

نان کلانه یا پیچک تازه یکی از نان‌های محلی کرمانشاه است که عطر و بوی خاصی دارد. از سبزی تره، پیازچه و سبزی‌های کوهی پیچک و کنی‌وال استفاده می‌کنند تا نان کلانه بپزند. خمیر نازک نان را پهن کرده و سبزی‌ها در آن می‌گذارند و روی ساج می‌پزند. قبل از خوردن نان کلانه را به روغن کرمانشاهی آغشته می‌کنند و در کنار ماست و دوغ میخورند.

سخن آخر

با جرات می‌توانیم بگوییم کرمانشاه بیشترین غذاهای محلی را دارد. ما سعی کردیم تا انواع غذاهای محلی کرمانشاه را در این مقاله به شما بگوییم. ما مواردی را گفتیم که معروف‌ ترین و پرطرفدارترین غذاهای محلی کرمانشاه هستند. هر روستا در کرمانشاه، می‌تواند غذای خاص خودش را داشته باشد پس نیاز است بدانید که فرهنگ غذایی کرمانشاه، یک فرهنگ بسیار غنی است و تنوع غذاهای محلی کرمانشاه می‌تواند سند خوبی برای اثبات این موضوع باشد. شما کدام یک از غذاهای محلی کرمانشاه را خورده‌اید یا خودتان در خانه درست کرده‌اید؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.