در زمان دل درد چه باید خورد؟

احساس دل درد می‌کنید. حالت تهوع، اسهال و استفراغ دارید و یا صرفا به خاطر خوردن یک غذا دچار دل درد شده‌اید، به هر صورت دوست دارید زودتر این درد تسکین پیدا کند. از طرفی پزشک توصیه می‌کند که صبر کنید تا میکروب و آلودگی خود به خود از بدن خارج شود، اما خوردن غذای مناسب می‌تواند این صبر و انتظار را قابل‌تحمل‌تر کند و به شما در تسکین درد کمک کند. در این مطلب راهنمایی برای خوردن غذا در زمان دل درد ارائه می‌شود.

موز

موز و دل درد
پتاسیم موز آب از دست رفته بدن را جبران می‌کند

موز اولین گزینه‌ای است که همیشه افراد در زمان دل درد به سراغ آن می‌روند. اسهال و استفراغ موجب از دست دادن آب بدن می‌شود لذا در چنین مواقعی شما به پتاسیم موجود در موز نیاز پیدا می‌کنید. علاوه بر این از آنجا که مدت زیادی است غذا نخورده‌اید، قندی که در موز وجود دارد به شما کمک می‌کند و کالری مورد نیازتان را دریافت می‌کنید. اما اگر موز خیلی شیرین باشد ممکن است خود موجب حالت تهوع شود.

برنج

برنج و دل درد
برنج هضم آسانی دارد

برنج همراه با دیگر غذاهای نشاسته دار مانند سیب‌زمینی و جو، معده را پر می‌کند و از طرفی هضم را آسان می‌کند و همچنین درد معده را نیز آرام می‌کند. غذاهای نشاسته‌دار مدت زمان زیادی در معده نمی‌مانند و موجب تحریک رفلاکس معده نیز نمی‌شوند.

پوره سیب

پوره سیب و دل درد
پوره سیب اسهال را کم کرده و درد معده را تسکین می‌دهد

پوره سیب درد معده را آرام می‌کند، به راحتی قابل هضم است، اسهال را کم می‌کند و کالری موردنیاز را به بدن می‌رساند. سیب خود حاوی پکتین است ( به خصوص در پوست آن) که به دفع کمک می‌کند ( اگر مشکل یبوست داشته باشید). اگر مشکل دل درد از یبوست باشد، سیب می‌تواند کمک کند و اگر اسهال داشته باشید، پوره سیب خوب است.

نان تست

نان تست و دل درد
خوردن نان تست ایجاد سنگینی در معده نمی‌کند

نان تست ریفلاکس اسیدی را تحریک نمی‌کند بنابراین خوردن آن خوب است. از طرفی مانند غذاهای پرچرب نیست که احساس سنگینی در معده ایجاد کند و درد شما را بیشتر بکند. اما تا وقتی خوب نشده‌اید، کره و مربا را کنار بگذارید.

سوپ

سوپ و دل درد
سوپ با کمی نمک به حفظ آب بدن کمک می‌کند

آب گوشت به خصوص برای درد معده بسیار خوب است. آب گوشت یا سوپ با محتویات نمک‌دار، آب بدن را نگه می‌دارد. وقتی نمک وارد گردش خون شود، به جذب مایعات کمک می‌کند. اگر فشار خون بالا دارید، نوع کم نمک آن را استفاده کنید. سوپ یا آب گوشت اگر خیلی چرب نباشند، راحتتر هضم می‌شوند و دیگر احساس ریفلاکس یا حالت تهوع پیدا نمی‌کنید.

کراکر

کراکر و دل درد
کراکرها راحت هضم می‌شوند

شیرینی‌های کراکر مانند برنج عمل می‌کنند. آنها راحت هضم می‌شوند و درد را تسکین می‌دهند. خوردن آنها به خانم‌های بارداری که دچار بیماری صبحگاهی هستند، توصیه می‌شود. مطالعات نشان داده است که کراکرها می‌توانند اسید معده را جذب کنند اما درستی و نادرستی این مطلب روشن نیست. اگر فشار خون بالا دارید، می‌توانید از بیسکوییت‌های نمک‌دار استفاده کنید.

چای گیاهی

چای گیاهی و دل درد
چای‌های گیاهی آب بدن را تامین می‌کنند

چای گیاهی بدون کافئین (کافئین موجب تحریک ریفلاکس اسیدی می‌شود) می‌تواند درد معده را کاهش دهد. بابونه بهتر است زیرا التهاب را کم می‌کند، گرچه تمامی انواع چای‌های گیاهی برای تامین آب بدن مناسبند. اما از خوردن چای نعناع بپرهیزید زیرا فعالیت اسفنکتر مری را آرام می‌کند، درنتیجه اسید و دیگر محتویات معده وارد مری شده و موجب سوزش سر معده می‌شود.

آب نارگیل

آب نارگیل و دل درد
آب نارگیل حاوی ویتامین C است

آب نارگیل درد معده را تسکین می‌دهد، قند طبیعی موجود در آن کالری موردنیاز را به بدن شما می‌رساند و الکترولیت‌هایی چون پتاسیم دارد. همچنین حاوی ویتامین c است. علاوه بر این هیچگونه افزودنی‌های مصنوعی مانند رنگ غذا ندارد.

زنجبیل

زنجبیل و دل درد
زنجبیل هضم آسانی دارد و معده را آرام می‌کند

گرچه زنجبیل به تسکین‌دهنده درد معده شهرت دارد، اما شواهدی دال بر این موضوع وجود ندارد. هیچ داده علمی برای تایید این موضوع وجود ندارد. زنجبیل تنها یک ادویه است که به راحتی هضم می‌شود. برخی از افراد معتقدند زنجبیل در کاهش درد معده بسیار موثر است، از این رو برای کاهش دل درد خود زنجبیل را در آب خیس می‌کنند یا چای زنجبیل درست می‌کنند.

بابونه

بابونه
دمنوش بابونه حالت تهوع را درمان می کند

گل بابونه را می توانید خشک کنید و به صورت دمنوش مصرف کنید. مطالعات نشان داده اند که بابونه برای رفع مشکلات روده، نفخ، سوء هاضمه، اسهال، حالت تهوع و استفراغ موثر است. به خصوص برای رفع استفراغ بعد از شیمی درمانی.

نعنا

چای نعنا
نعنا نفخ و اسهال را تسکین می دهد

برای برخی دل درد ناشی از سندرم تحریک پذیر است که می تواند موجب معده درد، نفخ، اسهال و یبوست شود. مطالعات نشان داده اند که نعنا می تواند ناراحتی های ناشی از این سندرم را کاهش دهد. اگر به مدت دو هفته از کپسول های روغن نعنا استفاده کنید، درد معده، نفخ و اسهال به میزان قابل ملاحظه ای تسکین می یابد.

استفاده از نعنا یا عرق نعنا بی خطر است اما برای کسانی که ریفلاکس شدید، سنگ کلیه، اختلالات کبد و کیسه صفرا دارند بهتر است احتیاط کنند زیرا ممکن است شرایط را بدتر کند.

شیرین بیان

شیرین بیان
شیرین بیان به کاهش التهاب معده کمک می کند

شیرین بیان دوای خوبی برای سوء هاضمه و جلوگیری از زخم معده است. مصرف شیرین بیان به صورت قرص مکمل که به آن دگلیسیریزینه می گویند، بهتر است زیرا ریشه شیرین بیان حاوی گلیسیریزین است که می تواند باعص عدم تعادل مایعات، فشار خون بالا و سطح پایین پتاسیم شود اما این مکمل ها فاقد این ماده هستند.

مطالعات نشان داده اند DGL (قرص های شیرین بیان) با کاهش التهاب پوشش معده و افزایش تولید مخاط، از بافت های معده در برابر اسید معده، درد و ناراحتی محافظت می کند. به طور کلی، شیرین بیان یک مسکن خوب برای روده است و می تواند به کاهش التهاب و عفونت هایی که باعث ناراحتی معده می شوند، کمک کند.

بذر کتان

دانه کتان
بذر کتان یک درمان خوب برای یبوست

بذر کتان دانه کوچک و فیبری است که می تواند به تنظیم حرکات روده، تسکین یبوست و درد شکم کمک کند. یبوست مزمن یعنی کمتر از سه بار اجابت مزاج در روز که با درد شکم همراه است.

افراد بزرگسال مبتلا به یبوست اگر روزانه ۴ میلی لیتر روغن بذر کتان را به مدت دو هفته مصرف کنند، حرکت روده آنها بهبود می یابد و یبوست درمان می شود. مطالعات همچنین اثر بذر کتان را در پیشگیری از زخم معده و کاهش اسپاسم روده نشان می دهند.

پاپایا

پاپایا
پاپایا از بین برنده انگل های روده است

پاپایا یک میوه گرمسیری شیرین با گوشت نارنجی است که به عنوان یک درمان طبیعی برای سوء هاضمه می تواند استفاده شود. پاپایا حاوی پاپائین است که یک آنزیم قدرتمند است که پروتئین های غذایی که می خوردی را تجزیه می کند و هضم و جذب آن را آسنتر می کند.

تحقیقات نشان داده است استفاده منظم از پاپایا یبوست و نفخ را در بزرگسالان کاهش می دهد. هسته های پاپایا نیز برای از بین بردن انگل های روده خوب است.

سخن آخر

غذاهای زیادی هستند که به تسکین درد معده کمک می کنند. گیاهانی مانند زنجبیل، بابونه، نعنا و شیرین بیان دارای خواص تسکین دهنده درد معده هستند و گیاهانی مانند پاپایا و موز سبز نیز به هضم غذا کمک می کنند.

سعی کنید از غذاهای پروبیوتیک مانند ماست و کفیر استفاده کنید که به تنظیم حرکات روده کمک می کنند.هنگام معده درد و اسهال و استفراغ، حتما به بدن آبرسانی کنید.

منبع health.com healthline.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
8 نظر
  1. عبدالله می گوید

    مطلب بسیار مفید و بی نظیری بود. سپاس

  2. پسری که مادرش دلدرد داره می گوید

    دواش چیه

  3. سینا می گوید

    مطلب عالی بود و متشکرم که انقدر زیبا و جذاب از عکس ها استفاده کردید مرسی من که حالم بهتر شد

  4. محدثه می گوید

    ممنون مطالب خوبی بود
    ولی نگفتید دقیقا چه غذاهایی برای این بیماران خوب است مثلاً ماکارونی یا الویه که نشاسته دارد خوب است یا خیر؟

  5. Maryam می گوید

    خیلی بدرد خورد ممنون ⁦♥️⁩

  6. Banoooye می گوید

    خیلی مفید بود ممنون

  7. دلارام می گوید

    سلام خیلی خوب بود
    پدر بنده دلدرد و درد معده بسیار شدیدی داشتند
    ولی من و مادرم بهشون این مواردی که گفتید را دادیم
    و خیلی حالشون بهتر شد

    ممنون طاهری

    1. دبیر سرویس می گوید

      سلام
      خوشحال هستیم که تونستیم به شما کمک کنیم.
      از لطف شما سپاسگزاریم 🙂

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.