خوردن قند در دوران بارداری موجب آلرژی فرزندتان می‌شود

مصرف غذاهای قندی را در دوران بارداری کاهش دهید

بر طبق مطالعات یک مجله اروپایی، میزان قندی که خانم‌ها در طول دوران بارداری خود مصرف می‌کنند، بر احتمال ابتلای کودک به آسم و آلرژی تاثیرگذار است. گرچه در گذشته مطالعات رابطه بین مصرف قند و آسم کودکان را نشان داده بود، این بار به رابطه رژیم غذایی مادر و آسم در کودک پرداخته شده است.

این مطالعه در اوایل دهه ۱۹۹۰، داده‌هایی از حدود ۹۰۰۰ زن باردار و کودکانشان در سن ۷ سالگی که مورد بررسی آسم وآلرژی قرار گرفته‌اند، بررسی کرده است. از زنان باردار در خصوص مصرف هفتگی گروه‌های غذایی خاص و آیتم‌های غذایی خاص شامل قند، قهوه و چای پرسیده شده. از پاسخ‌های آنها مصرف قند اضافی آنها که قند طبیعی در میوه، سبزیجات یا لبنیات را شامل نمی‌شود، محاسبه گردید.

شواهد محققان برای بیان رابطه بین مصرف اضافی قند زنان و احتمال ابتلای کودکان آنها به آسم در کل ضعیف بود. اما وقتی به طور ویژه آسم آلرژیک (تشخیص آسم همراه با تست مثبت پوستی برای آلرژی) را بررسی کردند، این ارتباط قوی‌تر بود. کودکانی که مادر آنها جزء ۵ نفر نخست از لحاظ مصرف قند اضافی بودند، کودکان آنها دو برابر کودکانی که مادرشان در ۵ نفر انتهای لیست بودند، بیشتر در معرض آسم آلرژیک بودند.

کودکان مادرانی که غذاهای قندی زیاد مصرف می‌کردند، ۳۸ درصد بیشتر احتمال مثبت بودن تست آلرژی داشتند نسبت به کودکان مادرانی که قند زیاد مصرف نمی‌کردند. محققان فاکتورهای مختلفی که می‌توانست بر یافته‌ها تاثیر بگذارد، شامل فاکتورهای اجتماعی و دیگر جنبه‌های رژیم غذایی مادران را کنترل کردند.

همه انواع آلرژی به مصرف قند مادر ارتباط پیدا نمی‌کند. برای اگزما یا زکام چنین ارتباطی یافت نشده است. و بر خلاف مطالعات پیشین، هیچ ارتباطی بین مصرف قند کودکان (در سن ۴ سالگی) و وضعیت سلامتی آنها در سن ۷ سالگی یافت نشد.

این مطالعه نمی‌تواند رابطه علت و معلولی را نشان دهد. اما نویسنده حدس می‌زند مصرف زیاد قند در طول دوران بارداری می‌تواند التهاب بافت‌های ریه در حال رشد را افزایش دهد و کودکان را مستعد آلرژی سازد. آنابل بدارد، استاد دانشگاه کوئین ماری لندن می‌گوید، ما قبلا می‌دانستیم دوران قبل از بارداری نقش مهمی در تشخیص ریسک آسم و آلرژی در دوران کودکی دارد، اما مطالعات جدید تایید کرده است که رژیم غذایی مادر در دوران بارداری نیز مهم است.

منبع time.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.