چگونه لکه‌ی لباس مجلسی را تمیز کنیم ؟

نحوه شستشوی لباس

تصورش را بکنید که به یک مهمانی یا عروسی دعوت شده‌اید و یک لباس مجلسی خریده‌اید یا به خیاط خود سفارش داده‌اید تا آن را برای شما آماده کند. معمولا همه ما با تصور این‌که قرار است این لباس را در چند مهمانی به تن کنیم هزینه‌ی زیادی بابت خرید آن می‌پردازیم و نمی‌توانیم تصور کنیم که با یک لکه‌ی کوچک ناشی از چربی غذا یا مواد آرایشی، لباس گران‌قیمت خود را کنار بگذاریم. خبر خوب این است که اگر جنس پارچه خیلی خاص نباشد نیازی به پرداخت هزینه‌ی اضافه برای تمیز کردن آن در خشک‌شویی نبوده و خودتان در منزل و با راه‌های ساده می‌توانید لکه‌ی لباس را تمیز کنید.

شناسایی نوع پارچه

 اولین قدم در از بین بردن لکه‌های لباس، در نظر گرفتن نوع پارچه آن است. اگر در انجام این کار مشکل دارید می‌توانید از فروشنده‌ی لباس بپرسید یا با خیاطی که لباس را برای شما دوخته است مشورت کنید. اگر جنس لباس شب شما چرم یا جیر نباشد می‌توانید به راحتی آن را خودتان در منزل و با استفاده از آب و صابون یا شوینده‌های ملایم تمیز کنید. گاهی اوقات دستورالعمل‌هایی برای تمیز کردن لباس وجود دارد که در کنار مارک لباس نوشته می‌شوند، این نکات را نیز برای شست‌وشوی لباس باید در نظر داشته باشید.

لکه بری لباس

 خیلی از اوقات پیش می‌آید که بخواهیم یک لکه‌ی کوچک را از روی لباس مجلسی خود تمیز کنیم. توصیه‌ی ما به شما این است که این کار را بلافاصله بعد از مشاهده‌ی لکه انجام دهید؛ زیرا با گذشت زمان، لکه جذب پارچه شده و پاک کردن آن سخت‌تر می‌شود. اگر می‌ترسید لباستان خراب شود، می‌توانید روش مورد نظر برای تمیز کردن را روی یک تکه از لباس که در معرض دید نیست امتحان کنید و بعد از اطمینان از خراب نشدن پارچه، شروع به لکه بری کنید. همچنین می‌توانید نوشابه، آب‌لیمو، جوش شیرین و نمک را جایگزین مواد شوینده‌ی شیمیایی کنید. ما در ادامه، طبق توصیه‌های سایت فروشگاه آنلاین لباس پرام گرل (PromGirl) به شما خواهیم گفت که برای پاک کردن هر نوع لکه بهتر است از چه روشی استفاده کنید.

لکه‌ی سایه‌ی چشم، رژ لب و ریمل

لکه‌ی مورد نظر را با آب گرم خیس کنید و روی آن یک پاک کننده‌ی ملایم که محافظ رنگ لباس است بزنید. سپس آن را به آرامی با انگشت‌های دست روی پارچه بکشید تا زمانی‌که لکه محو شود. سپس محل مورد نظر را با بیشترین درجه‌ای از آب که به پارچه آن آسیبی وارد نمی‌کند بشویید.

لکه‌ی کانسیلر، فاندیشن، خط چشم و خط لب

محل لک شدگی را با آب گرم خیس کنید و روی آن را با مایع لباسشویی یا پودر ملایم لباسشویی به خوبی تمیز کنید تا لکه از بین برود. سپس آن را با آب گرم آب‌کشی کنید.

لکه‌ی لاک ناخن

تقریبا هیچ راه حلی برای از بین بردن لکه‌ی لاک ناخن از روی لباس وجود ندارد. اگر اهل خطر کردن هستید می‌توانید لباس را پشت و رو کرده و روی دستمال کاغذی قرار دهید و سپس قسمت لک شدگی را از پشت لباس با لاک ناخن پاک‌کن تمیز کنید و سپس لکه را بشویید و خشک کنید.

لکه‌ی جوهر

برای از بین بردن لکه‌ی جوهر می‌توانید از پاک کننده‌ی قلم یا الکل استفاده کنید.

لکه‌ی چمن

اگر لباستان در اثر تماس پیدا کردن با چمن لک شده است می‌توانید آن را با مقداری الکل تمیز کرده و سپس از یک سفید کننده‌ی ملایم استفاده کنید.

لکه‌ی چای یا قهوه

بلافاصله لکه را با آب سرد شست‌وشو دهید و سپس با شوینده‌ی مخصوصِ لباس، محل لک شدگی را تمیز و خشک کنید.

لکه‌ی روغن

محل لک شدگی را با مایع مخصوص شست‌وشوی لباس و آب داغی که به بافت پارچه آسیب نمی‌زند بشویید. اگر لکه‌ باقی ماند، لباس را پشت و رو کنید و روی دستمال کاغذی قرار دهید، سپس ناحیه‌ی لک شدگی را از پشت لباس با حلال مخصوصِ از بین بردن روغن تمیز کنید. در نهایت لباس را با آب گرم شستشو دهید.

لکه‌ی گِل

اجازه دهید تا لکه‌ی گل کاملا خشک شود و سپس آن را تا جای ممکن از روی پارچه تمیز کنید. سپس آن ناحیه را به مدت ۱۵۵ دقیقه داخل محلول آب و شوینده قرار دهید و در نهایت با آب گرم آب‌کشی کنید.

لکه‌ی عرق

قالب صابون را مستقیما روی محل مورد نظر بکشید و سپس با مایع لباسشویی به خوبی تمیز کنید.

لکه‌ی خون

مقداری آب را همراه با آرد یا نشاسته ذرت روی لکه بریزید و اجازه دهید تا خشک شود سپس آن را با آب بشویید.

شست‌وشوی کامل لباس با دست

اگر لکه‌های روی لباستان زیاد هستند و ترجیح می‌دهید که آن‌ها را کامل بشویید بهتر است که نکاتی را رعایت کنید، ما نحوه‌ی انجام این کار را بر اساس پیشنهادات یک سایت سبک زندگی مخصوص خانم‌ها به نام لیف (leaf) در ادامه برای شما آورده‌ایم.

برای شستن کلی لباس، داخل ظرف مورد نظر را با آب سرد پر کنید و ۲ قاشق غذاخوری پودر صابون را به آن اضافه کنید. آب گرم می‌تواند به بافت پارچه آسیب وارد کند پس هم برای شست‌وشو و هم برای آب‌کشی باید از آب سرد استفاده کنید. بعد از اضافه کردن پودر صابون به آب، آن را با دست هم بزنید تا کف کند اگر محلول کف نکرد می‌توانید مقداری دیگر پودر صابون به آن اضافه کنید. بعد از این‌که محلول کف کرد لباس را چند بار به ظرف وارد و خارج کنید تا کاملا خیس شود. سپس نواحی زیر بغل و یقه‌ی لباس را به خوبی با دست بشویید. اگر قسمت‌هایی از لباس در اثر پوشیدن زیاد نازک شده است در شست‌وشوی آن دقت کنید تا پاره نشود. بعد از انجام این کار، آب ظرف را خالی کنید و دوباره با آب سرد پر کنید. لباس را با چندین بار وارد و خارج کردن از ظرف به خوبی آب‌کشی کنید تا هیچ اثری از صابون روی آن نماند. در نهایت یک حوله‌ی تمیز را روی زمین پهن کنید و لباس را روی آن قرار دهید، از بالای لباس شروع کنید و حوله را همراه با لباس به دور خودش بپیچید سپس یک حوله‌ی دیگر پهن کنید و همین کار را تکرار کنید. این کار را آن‌قدر انجام دهید تا آب از روی لباس چکه نکند. در آخرین مرحله لباس را روی سطح صاف قرار دهید تا کاملا خشک شود. اگر احساس می‌کنید پیچیده شدن لباس داخل حوله می‌تواند به بافت ظریف آن صدمه وارد کند، کافی‌است آن را در جای مناسب پهن کنید تا در هوای آزاد خشک شود.

شست‌وشوی کامل لباس داخل ماشین لباسشویی

قبل از این‌که لباس را داخل ماشین لباسشویی بگذارید، زیپ‌های آن را ببندید و لباس را پشت و رو کنید تا آسیب کمتری به بافت پارچه وارد شود همچنین اگر لباستان دکمه‌دار است آن‌ها را باز کنید تا باعث کشیدگی پارچه نشوند. برای محافظت بهتر می‌توانید لباس را داخل کیسه‌های مخصوص شست‌وشو قرار دهید اگر کیسه مخصوص ندارید می‌توانید از روبالشی سفید برای انجام این کار استفاده کنید. در نهایت ماشین لباسشویی را در حالت شست‌وشو با آب سرد قرار دهید و پاک کننده‌ی ملایمی داخل آن بریزید.

منبع mybenita.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. کیان می گوید

    با سلام ممنون از سایت خوب شما تشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.