چطور می‌توان به رغم شاغل بودن یک مادر تمام عیار بود؟

شما می‌توانید هم در شغل خود موفق باشید و هم مادر خوبی باشید

مادر بودن و شاغل بودن

بسیاری از مادرانی که شاغل هستند و به دلیل کار زیاد نمی‌توانند زمان کافی برای فرزندان خود بگذارند، خود را مادر خوب و تمام عیاری نمی‌دانند. اما به این مادران تنها می‌توانیم بگوییم : لطفا با خود مهربان‌تر باشید. آیا به دیگران نیز اجازه می‌دهید که به همان نحوی که با خودتان حرف می‌زنید، با شما حرف بزنند؟ پاسخ مشخصی برای اینکه چگونه می‌توانید هم مادری و هم کار حرفه‌ای خود را انجام دهید، وجود ندارد اما آنچه مشخص است این است که می‌توانید هر دو را انجام دهید و می‌توانید هر دو را به خوبی انجام دهید. اینکه چگونه از پس آن بر بیایید به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله: هدف، موقعیت، زندگی شخصی و نوع شغلی که دارید. هیچ نسخه عمومی در این خصوص وجود ندارد. اما در ادامه به برخی از مواردی که می‌تواند به شما کمک کند اشاره خواهیم کرد:

خود را با دیگر مادران مقایسه نکنید

شما نمی‌توانید برنامه زندگی خود را با یک مادر دیگر که سه روز در هفته در انجمن اولیا و مربیان مدرسه شرکت می‌کند، مقایسه کنید. این مقایسه‌ها را رها کنید. ببینید برای فرزند شما چه چیزی مهم است و انرژی خود را بر روی آن معطوف کنید.

ببینید فرزندانتان چه احساسی دارند و بر مبنای آن عمل کنید

به احوال خانواده توجه کنید. اگر خوب و خوش هستند و راضی دیگر نیاز نیست تقلای زیادی بکنید. و باز هم تاکید می‌کنیم که خود را با دیگران مقایسه نکنید.

به دورهمی‌های خانوادگی به همان اندازه جلسات کاری اهمیت دهید

از قبل برای تعطیلات آخر سال و مناسبت های مهم برنامه‌ریزی کنید. برای مراسم و موقعیت‌هایی که برای فرزندتان مهم است زمان خود را خالی بگذارید و حتی مرخصی بگیرید. هیچ نیازی به عذرخواهی، توضیح دادن و حتی احساس گناه در محل کار نیست.

مادر و فرزندان بازیگوش
تنها برای یک روز یا یک هفته با خانواده بودن کافی نیست و شما را به زحمت می‌اندازد.

بگذارید فرزندانتان هم در جریان کار شما قرار بگیرند

برای مثال پروژه سنگینی را برعهده گرفته‌اید و باید برای آن زمان و تلاش بسیاری اختصاص دهید. به فرزند خود توضیح دهید که من مشغول کار مهمی هستم و می‌خواهم برای دستیابی به نتیجه عالی نهایت تلاش خودم را بکنم. در نتیجه باید بیشتر از همیشه کار کنم. این فقط به این معنا نیست که فرزندتان از کار کردن شما اطلاع پیدا کند بلکه برای آن است که یاد بگیرد به حرف شما و کاری که انجام می‌دهید احترام بگذارد. کودکان یاد می‌گیرند گاهی اوقات هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین سختکوشی باشد.

بیش از یک روز و یک هفته برای خانواده زمان بگذارید

تنها برای یک روز یا یک هفته با خانواده بودن کافی نیست و شما را به زحمت می‌اندازد. سعی کنید برای بازه زمانی بیشتری برنامه‌ریزی کنید مثلا به جای چند روز چند ماه با خانواده وقت بگذرانید.

از همسر خود کمک بگیرید

سعی کنید همکاری و تعامل خوبی با همسر خود داشته باشید و برنامه‌های خود را در نگهداری و رسیدگی به امور فرزندان با یکدیگر تنظیم کنید.

مادر و شیطنت کودکان
اگر می‌خواهید زمان بیشتری را با فرزندتان که در درس‌ها دچار مشکل شده سپری کنید، به همکاران خود نگویید ” آخر هفته هر وقت کارم داشتی زنگ بزن”.

از موقعیت‌هایی که با مسیر موفقیت شما همخوانی ندارد، اجتناب کنید

نگذارید شرایط کاری و محیط کار شما را از هدفتان دور کند و موجب شکست شود.

از کلمه ” نه” زیاد استفاده کنید

با کلمه نه دوست شوید. زمان مهمترین سرمایه‌ای است که در اختیار دارید و اغلب گفتن بله به یک چیز به معنای نه گفتن به چیزهای دیگر است.

به دنبال چیزی بروید که نیاز دارید

مرزهای خود را مشخص کنید، انتظاراتتان را بیان کنید. نقش، کار، حرفه و برنامه‌ای که می‌خواهید را بیان کنید. هیچ کس نمی‌تواند ذهن شما را بخواند. پس اگر می‌خواهید زمان بیشتری را با فرزندتان که در درس‌ها دچار مشکل شده سپری کنید، به همکاران خود نگویید ” آخر هفته هر وقت کارم داشتی زنگ بزن”. به خاطر احساس گناه و یا عادت‌های قدیمی خود را مجبور به کاری نکنید.

دوستان خود را به خانه دعوت کنید

اغلب مادران دوستان خود را به خانه دعوت نمی‌کنند چرا که می‌گویند خانه همیشه به هم ریخته است، مبل‌ها خراب شده. اما به این موارد فکر نکنید، دوستان خود را به خانه دعوت کنید، در کنار هم غذا بخورید و از با هم بودن لذت ببرید. هیچ وقت همه چیز عالی نخواهد بود. روابط دوستی زندگی را جذاب‌تر و معنادارتر می‌کند.

لازم به ذکر است این مباحث تنها مربوط به مادران شاغل نمی‌شود بلکه در مورد همه افراد است. مردم همیشه با چالش‌های مختلفی درگیر هستند: والدین سالخورده، مشکلات ازدواج، بیماری در خانواده. اینها تنها موارد عینی‌تر و جهان شمول هستند. همیشه چنین چالش‌هایی در زندگی وجود دارند. اما در چنین شرایطی لطفا به خود استراحت دهید و با خود مهربان‌تر باشید. همچنین با دیگر زنان نیز مهربان‌تر باشید و تا آنجا که می‌توانید از آنان حمایت کنید. ما انسان‌ها به هم نیاز داریم.

منبع success.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.