ماسک زغال یا جادوی سیاه

خواص آنتی باکتریال زغال فعال می‌تواند به از بین رفتن این باکتری‌ها کمک کند

خوشبختانه در دنیای امروز، اکثر ما یاد گرفته ایم که به خودمان و ظاهرمان اهمیت دهیم. پوست ما، در ظاهر و زیبایی ما نقش بسیار مهمی دارد. سلول‌های پوست صورت، روزانه با ذرات و مواد مختلف خارجی در تماس هستند که بسیاری از آنها برای سلامت پوست ما ضرر دارد.

گرد و غبار موجود در هوا، سلول‌های مرده پوست، دود وسایل نقلیه و حتی عرق بدن می‌توانند روی منافذ پوست را بپوشانند. اگر این ذرات از روی سطح پوست پاک نشوند، مانع از تنفس می‌شود و سلامت پوستمان را به خطر می‌اندازند. پس بستن منافذ پوست جز یکی از مهم ترین کارهای ما برای داشتن ظاهری زیبا است.

در چند سال اخیر اسم ماسک زغال را زیاد شنیده ایم و غیر از ماسک، محصولات دیگری نیز از آن وجود دارد؛ امروز می خواهیم در مورد آن کمی اطلاعات در اختیار شما قرار دهیم.

زغال فعال اخیراً به یک ماده محبوب در دنیای زیبایی تبدیل شده است. زغال فعال در محصولات متنوعی از پاک کننده ها، شامپوها، خمیردندان ها ، صابون ها، ماسک ها و انواع اسکراب ها استفاده می شود.

زغال قعال

زغال فعال چیست؟

زغال فعال یک پودر کاملاً سیاه رنگ و بدون بو است، که از مواد دارای کربن مانند چوب به دست می‌آید. توجه داشته باشید که زغال فعال با زغال چوبی که در کباب پز در فضای باز استفاده می شود، متفاوت است.

زمانی که زغال در دمای بالا و در محیط بدون اکسیژن حرارت داده می‌شود، توسط گرمادهی با گاز اکسید کننده یا مواد شیمیایی دیگر فعال شده،  به پودری سیاه رنگ تبدیل می‌شود که همان کربن خالص است.

در نتیجه فعال شدن این زغال، توانایی های آن افزایش پیدا می‌کند و می‌تواند مواد گوناگونی را جذب کند. با تبدیل شدن زغال به پودر، می‌توان آن را در سطح بیشتری پخش کرد تا به نقاط مختلف نفوذ کند، درون منافذ وارد شود و سموم و دیگر مواد مضر بدن را جذب کند. زغال فعال جدیدترین ماده سم‌زدا به شمار می‌رود.

زغال فعال از دوران باستان برای درمان بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفت، و خواص درمانی آن توسط مردمان مصری ثبت شده است.

جادوی سیاه خواص مختلفی دارد و شما هم با اطلاع داشتن از این خاصیت ها، دوست دارید هر چه سریع‌تر برای تهیه این ماده فوق العاده دست به کار شوید.

فواید ماسک زغال

پاک کردن آلودگی های صورت

همانطور که گفتیم،کربن فعال می تواند باکتری‌ها را جذب و مواد سمی در بدن را از بین ببرد؛ برخی متخصصان گفته اند که پاکسازی پوست با ماسک زغال، می‌تواند آلودگی‌ها را از پوست شما حذف کند.

استفاده از این ماسک نشان می دهد که با حذف این آلودگی‌ها و باکتری‌ها از روی پوست صورت، پوست سالم‌تر و شفاف‌تری از قبل خواهید داشت.

برطرف شدن آکنه

آکنه در اثر تجمع سلول ‌های مرده پوست، چربی و باکتری‌هایی ایجاد می‌شود، که در منافذ پوست شما نفوذ می کند.

باکتری‌هایی که باعث ایجاد آکنه بر روی پوست شما می شوند، می‌توانند جوش‌ها و سایر مشکلات التهابی پوست شما را تحریک کنند و باعث تورم و قرمزی پوستتان شوند.

خواص آنتی باکتریال زغال فعال می‌تواند به از بین رفتن این باکتری‌ها کمک کند. هم زمان با از بین رفتن این باکتری ها ، ممکن است آکنه ‌ها و وضعیت کلی سلامت پوستتان بهتر شود.

فواید ماسک زغال

درمان نیش حشرات

یکی از خاصیت های پاکسازی با ماسک زغال، درمان جای نیش حشرات است. تقریبا همه ما تجربه آزاردهنده نیش حشرات و حس خارش و تورم بعد از آن را تجربه کرده ایم. زغال فعال با خنثی کردن سمومی که در نیش حشرات وجود دارد، می‌تواند این خارش و سوزش را تا حد زیادی درمان کند.

جلوگیری از ایجاد چین و چروک و افتادگی پوست صورت

زغال فعال با بالا بردن میزان گردش خون و با افزایش تحریک رشته های ساخت کلاژن و الاستین پوست، مانع ایجاد چین و چروک های پوستی می شود.

روشن کردن پوست صورت

ماسک زغال، آلودگی های پوست را از بین می برد و پوست را پاکسازی می کند. پس اگر حس می کنید که صورتتان حالت کدری و خستگی دارد، بهتر است برای از بین بردن آلودگی های روی پوستتان به سراغ ماسک زغال بروید.

لایه بردار پوست صورت

ماسک زغال خاصیت لایه برداری نیز دارد و با جدا کردن سلول های مرده پوست، به شفافیت و روشن کردن پوست کمک می کند.

از بین بردن جوش های سر سیاه

ماسک سیاه از عواملی که باعث جوش های پوست می شوند جلوگیری می کند و اگر روی صورتتان جوش داشته باشید، باعث خشک شدن جوش های روی صورتتان می شود.

آیا استفاده از ماسک زغال برای ما خطری دارد؟

به طورکلی استفاده از این ماسک برای افراد بی خطر است. اما  با وجود خاصیت های آن، می‌تواند در بعضی از افراد سبب تحریک پوست و حتی باعث ایجاد عفونت به دلیل زخم در محل آکنه ‌ها شود.

درصورت استفاده زیاد و بیش از اندازه ماسک زغال برروی صورت، چربی‌های طبیعی و مفید سطح پوست از بین می‌روند و به همین دلیل امکان خشکی و کشیدگی پوستتان وجود دارد.

قبل از استفاده از ماسک زغال برای اولین بار، بهتر است که این محصول را روی قسمت کوچکی از پوست  داخل آرنج خود آزمایش کنید. اگر ظرف چند ساعت هیچ خارش یا قرمزی برایتان اتفاق نیفتاد، استفاده از آن بر روی پوست شما بدون خطر است.

استفاده از ماسک زغال

چگونه از ماسک زغال استفاده کنیم؟

  1. قبل از استفاده از ماسک، پوست صورتتان را به خوبی بشویید. تمیز بودن پوستتان به مواد ماسک اجازه نفوذ به درون منافذ پوست را می دهد و تاثیر بیشتری خواهد داشت.
  2. ماسک را به اندازه مساوی بر روی پوست صورتتان بزنید. معمولا روی پیشانی، گونه‌ها، بینی و چانه ماسک را می زنند. به آرامی ماسک را بر روی پوست ماساژ دهید، تا مواد موثر آن به خوبی درون منافذ قرار بگیرند. برای ماساژ دادن ماسک می‌توانید از انگشتان دست یا یک برس نرم کمک بگیرید.
  1. پس از قرار دادن ماسک بر روی پوست صورتتان، حداقل ۱۵ دقیقه صبر کنید تا کاملا خشک شود. بعد از آن می‌توانید صورتتان را با استفاده از آب گرم بشویید.
  1. به آرامی پوست صورتتان را خشک کنید و برای جلوگیری از خشکی پوست، از یک مرطوب کننده مخصوص پوست صورت استفاده کنید.

هر چند وقت از ماسک زغال استفاده کنیم؟

یکی از مهمترین فواید ماسک زغال برای صورت، از بین بردن جوش سرسیاه یا سفید است. با کاهش چربی‌های سطح پوست، شما پوست شفاف تر و شاداب تری خواهید داشت.

برای موثر بودن ماسک زغال بهتر است که هفته‌ای یک الی دو بار از آنها استفاده کنید. اگر پوست شما جز پوست های حساس است، یا با استفاده از ماسک زغال پوستتان خشک می شود، هفته ای یک بار یا دو هفته یک بار از آن استفاده کنید.

برای اینکه ماسک حداقل ۱۵ دقیقه بر روی پوست صورت شما باقی بماند، بهتر است قبل از خوابتان از ماسک استفاده کنید. اما اگر دوست دارید صبح از ماسک زغال استفاده کنید، بهتر است قبل از دوش گرفتن این کار را بکنید.

حتما از کرم‌های مرطوب کننده و آبرسان پس از ماسک به خصوص در مناطقی که آب و هوای سرد و خشکی دارند، استفاده کنید.

از چه ماسک زغالی استفاده کنیم؟

شما می‌توانید انواع ماسک زغال را در منزلتان درست کنید یا از ماسک هایی که آماده هستند و در داروخانه ها فروخته می شوند، استفاده کنید. در زمان خرید ماسک زغال باید به سراغ ماسک زغالی بروید که ترکیباتش، مناسب با نوع پوست صورتتان باشد.

  • اگر پوست شما چرب است، بهتر است ماسک‌های زغال حاوی خاک رس را تهیه کنید. خاک رس چربی اضافی موجود بر روی پوست را به خود جذب کرده و همچنین به پاکسازی هر چه بهتر منافذ و همچنین جلوگیری از بروز آکنه کمک می‌کند.
  • اگر پوست‌ شما خشک است، ماسک‌های زغالی را انتخاب کنید که درونش ترکیبات آبرسان و مرطوب کننده نظیر هیالورونیک اسید، روغن زیتون و یا روغن جوجوبا داشته باشد.
  • اگر پوست شما حساس است، از ماسک‌های زغال معطر، حاوی رنگ، پارابن و یا سایر موارد شیمیایی که احتمال ایجاد التهاب و حساسیت را افزایش می‌دهند، استفاده نکنید.

بنابراین حتما قبل از خرید، برچسب محصولی  را که می خواهید بخرید، به دقت مطالعه کنید و با توجه به نوع  پوستتان ماسک را انتخاب کنید.

ماسک زغال پودری

فواید زغال فعال

زغال چوب فعال نه تنها این توانایی را دارد که برای پوست مفید باشد، همچنین می تواند به عنوان یک درمان طبیعی و در جاهای دیگرمورد استفاده قرار بگیرد.

  • زغال فعال می تواند، سموم معده را از بین ببرد و از نفوذ آنها به خون یا سیستم عصبی جلوگیری کند.
  • تحقیقات می گوید کربن فعال، در کاهش کلسترول و سطح تری گلیسیرید خون موثر است. توانایی اتصال اسیدهای صفراوی موجود در روده و جلوگیری از جذب آن در بدن را دارد.

بدن برای تولید اسیدهای صفراوی به کلسترول نیاز دارد که به هضم و جذب چربی کمک می کند. بنابراین، کبد از کلسترول موجود در خون استفاده می کند که باعث کاهش کلسترول در گردش خون می شود.

مصرف زغال چوب فعال به مدت ۳ هفته باعث کاهش کلسترول LDL و بهبود سطح کلسترول HDL در خون می شود. کربن فعال به اندازه کلستیرامین (دارویی که با حذف اسید صفراوی از بدن عمل می کند) در کاهش سطح کلسترول خون موثر است.

  • زغال فعال عملکرد کلیه را در افراد مبتلا به بیماری های کلیوی بهبود می بخشد. این ماده به عنوان یک فیلتر کننده عمل می کند و با از بین بردن مواد زائد ناخواسته موجود در افراد مبتلا، به بیماری های کلیوی کمک می کند.
  • زغال فعال در کاهش نفخ و گرفتگی های شکمی موثر است. تولید گاز در روده بزرگ را کم می کند و سطح هیدروژن تنفسی را نیز کاهش می دهد.
  • مطالعات نشان می دهد که زغال فعال به کاهش سطح الکل خون کمک می کند. از این رو می توان از آن برای درمان خماری استفاده کرد.
  • زغال فعال یک عامل سفید کننده طبیعی دندان است. زغال فعال یکی از مواد موجود در محصولات خمیردندان است. استفاده از زغال فعال برای مسواک زدن دندان ها می تواند آلودگی ها را جذب کرده و دندان ها را تمیز کند.
  • از کربن فعال به دلیل ظرفیت جذب بالا در تصفیه آب برای حذف آلودگی های آب استفاده می شود.

تهیه ماسک زغال در خانه

طرز تهیه چند ماسک زغال

زمان ساخت ماسک خود، مطمئن شوید که از زغال چوب فعال استفاده می کنید. زغال چوب با کیفیت پایین به پوست شما آسیب می رساند و می تواند سلول های سالم پوست و روغن های طبیعی را از بین ببرد.

مواد موجود در ماسک های زیر بی خطر هستند و نباید باعث تحریک پوستتان شود. اما کسانی که پوست خشک یا حساس دارند، قبل از استفاده از ماسک تست حساسیت را انجام بدهند.

ماسک زغال با خاک رس بنتونیت

خاک رس بنتونیت سموم را از بین می برد، لک های جزئی را التیام می بخشد، روغن اضافی پوست را جذب می کند و بثورات پوستی را آرام می کند. شما می توانید آن را با زغال چوب ترکیب کنید و ماسکی برای خودتان درست کنید. این ماسک برای کسانی که پوست چرب دارند، بسیار مفید است.

ترکیبات:

  • ۱ قاشق چایخوری پودر زغال فعال
  • ۱قاشق چایخوری خاک رس بنتونیت
  • ۱قاشق چایخوری روغن نارگیل
  • ۱پیمانه جوش شیرین

همه مواد را در یک کاسه با هم ترکیب کنید تا به شکل خمیر در بیاید، با یک برس تمیز بر روی پوست تمیز و خشک بمالید. بعد از ۱۰ دقیقه پوست صورتتان را بشویید یا با یک حوله گرم و مرطوب پاک کنید.

استفاده از روغن نارگیل در این ماسک، خشک شدن پوستتان را به حداقل می رساند.

ماسک زغال لایه بردار صورت با ژلاتین

از ژلاتین می توانید برای تهیه محلول ماسک زغال لایه بردار استفاده کنیدکه به ناخالصی ها می چسبد. لایه برداری ماسک، آلودگی سطحی، سلول های مرده پوست و چربی اضافی را از بین می برد.

اگر می خواهید جوش سرسیاه بینی تان را از بین ببرید، به سراغ پاکسازی با ماسک زغال با ژلاتین بروید.

ترکیبات:

  • ۱/۲ قاشق چایخوری زغال چوب فعال
  • ۱/۲ قاشق چایخوری ژلاتین بدون طعم
  • ۱ قاشق غذاخوری آب گرم

همه مواد را در یک کاسه با هم ترکیب کنید تا به شکل خمیر در بیاید، با یک برس تمیز بر روی پوست تمیز و خشک بمالید. بعد از ۳۰ دقیقه که خشک شد، به آرامی آن را بشویید یا با یک حوله گرم و مرطوب پاک کنید.

استفاده از ژلاتین به جای چسب های تجاری، شما را از مواد شیمیایی بالقوه دور نگه می دارد. با این حال، ممکن است بعضی از افراد ناراحتی را به دلیل لایه برداری تجربه کنند. این ماسک برای افرادی که به دنبال پاکسازی سریع سطح پوست هستند، مناسب است.

اگر شما پوست خشک یا حساسی دارید، بهتر است از این ماسک استفاده نکنید.

ماسک صورت زغال با ژل آلوئه ورا

آلوئه ورا یک گیاه سرشار از ویتامین با خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی است. وقتی با زغال چوب ترکیب می شود، می تواند التهاب را کاهش دهد وپوستتان را تمیز کند.

ترکیبات:

  • ۱ قاشق چایخوری پودر زغال فعال
  • ۱ قاشق چایخوری ژل آلوئه ورا
  • ۱ قاشق چایخوری آب

همه مواد را در یک کاسه با هم ترکیب کنید تا به شکل خمیر در بیاید، با یک برس تمیز بر روی پوست تمیز و خشک بمالید. بعد از ۲۰دقیقه که خشک شد، به آرامی آن را بشویید یا با یک حوله گرم و مرطوب پاک کنید.

این ماسک به دلیل اینکه آلوئه ورا خاصیت ضد التهابی دارد، گزینه مناسب تری برای کسانی است که پوست خشک و حساس دارند.

ماسک زغال ورقه ای

 جایگزین های ماسک زغال

چند جایگزین  با ماسک زغال وجود دارد که دارای شباهت باهم هستند.

خاک رس بنتونیت، مانند زغال چوب، روغن اضافی را جذب می کند و دارای خاصیت ضد باکتریایی است. البته ممکن است رطوبت پوست شما را از بین ببرد.

اسید سالیسیلیک یک ماده ضد التهابی فعال است و به دلیل داشتن توانایی لایه برداری به عنوان یک ماده ضد باکتری موضعی عمل می کند. برای کسانی که به دنبال اثر حذف جوش سرسیاه هستند، برخی ادعا ندارند که به حذف آن کمک می کند.

ماسک‌های صورت با خاک رس بنتونیت به‌عنوان یک ماده فعال، مانند ماسک زغال باعث پاکسازی پوست می شود.

سخن آخر

همه ما دنبال زیبایی و زیباتر شدن هستیم، اما باید حواسمان جمع باشد که در این مسیر انتخاب های درستی داشته باشیم، چون پوست ما نقش زیادی در زیباتر دیده شدن ما دارد.

توجه داشته باشید که ماسک های صورت را نباید هرروز استفاده کنید. در رابطه با ماسک زغال باید به این نکته توجه کنید که این ماسک صورت حاوی مواد لایه بردار است و استفاده بیش از حد از آنها می تواند مضر باشد و پوست شما را خشک کند.

حتماً توجه داشته باشید که محصولاتی را انتخاب کنید که از زغال چوب فعال درجه یک پزشکی و مواد طبیعی مانند OTCدرست شده باشند. ماسک خود را می توانید با خاک رس بنوتیت، آلوئه ورا و روغن نارگیل و مواد ایمن درست کنید.

یادتان باشد مراقبت از پوست، اولین قدم برای سلامت و درخشندگی پوستتان  است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. شهرزاد می گوید

    ?عالی بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.