آموزش متحرک کردن نمودارهای اکسل در پاورپوینت

ارائه پروژه‌های پاورپوینت با متن‌­های طولانی می‌­تواند خسته‌کننده باشد

ارائه پروژه‌های پاورپوینت با متن‌­های طولانی می‌­تواند خسته‌کننده باشد. در پروژه‌های پاورپوینت برای بهینه‌سازی و جذاب شدن کار می‌­توان از نمودارهای اکسل استفاده کرد. نرم افزار اکسل با چند خط داده و تبدیل آنها به نمودار، مفاهیم را ساده‌تر خواهد کرد. نرم افزار پاورپوینت، نمودارهای اکسل را با اعمال انیمیشن به صورت متحرک پیاده می‌­کند.

در این مقاله نحوه متحرک کردن نمودار اکسل در پاورپوینت را بررسی خواهیم کرد، ابتدا اطلاعات خود را سازماندهی کنید:

یک نمودار ساده و ثابت در نرم افزار اکسل ایجاد کنید

اولین مرحله، ایجاد نمودارهایی با اطلاعات اولیه در نرم افزار اکسل است، لازم است از انواع نمودارها اطلاع کسب کرده و نمودار مناسب با داده‌­های خود را انتخاب کنید.

اگر داده­‌های شما به طور منظم تغییر می­‌کنند (برای مثال می­‌بایست یک نمایش ماهانه ارائه دهید)، می‌­توانید از نمودار و جداولی که به صورت خودکار بروز می­‌شوند استفاده کنید، سپس آنها را به پاورپوینت منتقل کنید و با اعمال انیمیشن آنها را به صورت متحرک ایجاد کنید.

اگر به نرم افزار اکسل دسترسی ندارید می‌­توانید از طریق نرم افزار پاورپوینت نمودار خود را ایجاد کنید، از طریق Insert > Chart نوع نمودار خود را انتخاب کنید. در سمت راست یک پنجره اکسل نمایان می­‌شود که می‌­توانید داده‌­های خود را اضافه کرده و نوع نمودار را انتخاب کنید.

اگر اطلاعات محدودی دارید با استفاده از ویژگی‌­های اشکال برنامه، یک نمودار دایره‌ای در PowerPoint ایجاد کنید.

اعمال انیمیشن به نمودارهای اکسل در پاورپوینت

بعد از ایجاد نمودار می­‌توانید آن را در پاورپوینت انتقال دهید، ابتدا بر روی نمودار کلیک کنید، سپس از کلید میانبر Ctrl + C برای کپی آن استفاده کنید. یک اسلاید خالی در پاورپوینت باز کرده و با استفاده از کلید میانبر  Ctrl + V آن را پیست کنید.

اکنون در نرم افزار پاورپوینت، تمام وقت خود را در تب Animation (متحرک کردن) صرف خواهید کرد. با استفاده از این گزینه می‌­توانید به تمام ابزارهای متحرک کردن نمودار دسترسی داشته باشید.

ابتدا بر روی تب Animation کلیک کنید، اکنون یک لیست کوتاه از این انیمیشن­‌ها را مشاهده می­‌کنید، برای دسترسی به تمام انیمیشن­‌ها، در انتهای بخش Animation روی آیکون فلش کلیک کنید.

انیمیشن Bar Chart

در این مقاله، از داده‌های جدول Expense Trends Budget spreadsheet template استفاده کرده‌ایم که حاوی Bar Chart است.

بهترین انیمیشن برای این نوع نمودار، حرکت آن از جهت پایین صفحه به سمت بالا است. انیمیشن Wipe یک انتخاب مناسب برای این نوع حرکت است.

برای اعمال انیمیشن، مراحل زیر را انجام دهید:

  • ابتدا، برای انتخاب نمودار کلیک کنید.
  • روی دکمه Wipe animationکلیک کنید.
  • اکنون انیمیشن در کل نمودار اعمال خواهد شد.

اگر می­‌خواهید از تنظیمات پیشرفته برای تغییر انیمیشن استفاده کنید ، می‌­توانید این کار را به تدریج انجام دهید.

دسترسی به این نوع تنظیمات با انتخاب  Effect Options صورت می­‌گیرد.

با Effect Options شما می‌توانید جهت انیمیشن را انتخاب کنید، این انتخاب می­‌تواند از بالا، پایین، چپ یا راست نمودار اعمال شود. همچنین می‌­توان نحوه متحرک کردن نمودارها را نیز تغییر داد. با استفاده از گزینه‌­های object, by category, by series.

این گزینه‌ها چه معنایی دارند؟

  • By category: این گزینه، داده‌ها را به صورت هر دسته مجزا بر روی محور X متحرک می­‌کند. اگر هر دسته شامل یک میله باشد، هر میله به صورت جداگانه متحرک می­‌شود. اگر میله­‌های متعدد در هر دسته وجود دارد، همه آنها در یک زمان متحرک می­‌شوند.
  • By series: این گزینه، هر داده را توسط یک رنگ در یک دسته بر روی محور X متحرک می‌­کند. هر مجموعه از میله­‌های یک رنگ با هم متحد می­‌شوند.
  • By element in category: این گزینه، داده‌­های خود را بر اساس هر دسته مجزا در محور X متحرک می­‌کند، اما انیمیشن به طور قابل توجهی کاهش می‌­یابد و هر نوار یکی پس از دیگری را تحریک می­‌کند.
  • By element in series: هر مجموعه (یا مجموعه ای از میله‌­های یک رنگ) به صورت جداگانه متحرک می‌­شوند. هر نوار از یک رنگ به صورت جداگانه یکی پس از دیگری و به دنبال آن رنگ بعدی ظاهر می­‌شود.

برای هر یک از این گزینه‌­ها، می‌­توانید از یک پس زمینه استفاده کنید تا قبل از نمایان شدن نمودار پس زمینه ایجاد شود. روی نمودار دابل کلیک کرده تا به تنظیمات پیشرفته دسترسی داشته باشید و روی تب Chart Animation کلیک کنید و گزینه  Start animation by drawing the chart background را فعال کنید.

در صورت تمایل می‌­توانید ظاهر انیمیشن خود را تغییر دهید و با کلیک بر روی تب Animation  گزینه­‌های دیگر را امتحان کنید. اثراتی که شما اعمال می­‌کنید با نوع جدید انیمیشن تطبیق می‌­شود.

انتخاب انیمیشن مناسب برای نمودار

همانطور که در بالا ذکر شد، نمودارهای متنوعی در اکسل وجود دارد. نمودار و انیمیشن مورد استفاده شما به ماهیت اطلاعات و نوع نمودار بستگی دارد.

علاوه بر انیمیشن­‌های پیش فرض نمودار که در منو قابل مشاهده هستند، می­‌توانید با کلیک کردن بر روی فلش پایین در انتهای بخش Animation  به گزینه‌های بیشتری دسترسی داشته باشید.

اکنون، با کلیک بر روی  More Entrance Effectsدر آن پنجره می­‌توانید انیمیشن‌های بیشتری را مشاهده کنید.

  • Bar Charts: برای این نوع نمودار، همانند یکی از مثال­‌های بالا انیمیشن‌های Wipe ، Peek In و Fade مناسب می­‌باشد.
  • Pie Charts: برای این نوع نمودار، انیمیشن ‌های زیر را امتحان کنید: Wheel، Zoom، Fade. Stacked Area: برای این نوع نمودار، انیمیشن‌های زیر را امتحان کنید: Fade ، Appear یا Wipe.
  • Line Charts: انیمیشن Wipe انتخاب خوبی برای این نوع نمودار است، اما توجه داشته باشید که جهت حرکت را از سمت چپ انتخاب کنید.

می­‌توانید روش‌­های دیگری را نیز برای تطبیق دادن نمودار با انیمیشن مناسب به کار بگیرید. Animation Panel را باز کنید و از تب  Timing برای زمانبندی شروع و پایان انیمیشن استفاده کنید.

جمع بندی

می­‌توانید انیمیشن و گزینه‌­های مختلف را بر روی انواع نمودار و گراف اکسل امتحان کنید، از این طریق با تمام تنظیمات مرتبط آشنا خواهید شد و زمانی که این کار چند بار تکرار شود در مهارت و سرعت شما تأثیر می­‌گذارد.

منبع makeuseof.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.