مراحل ساده تمیز کردن کابینت آشپزخانه

کابینت آشپزخانه را مرتب تمیز کنید تا لکه‌ها ماندگار نشوند

آشپزخانه یکی از جاهای پر رفت و آمد خانه است کمااینکه گاهی اوقات مکانی است برای دور هم جمع شدن و صحبت کردن. از آنجا که این مکان زیاد در معرض دید است، لذا باید مرتب تمیز شود. معمولا کابینت آشپزخانه با گرد و غبار، لکه‌های غذا و روغن و دیگر آلودگی‌ها کثیف می‌شود. به مرور زمان این لکه‌ها به کابینت می‌چسبد و تمیز کردن آن دشوار می‌شود.

راحت‌ترین راه برای تمیز نگه داشتن کابینت این است که آن را مرتب تمیز کنید. اما اگر مدت زمان زیادی است که کابینت‌ها را تمیز نکرده‌اید، باز هم راهی برای زیباتر کردن کابینت‌ها وجود دارد. در این مطلب این راه به شما نشان خواهیم داد:

وسایل موردنیاز برای تمیز کردن کابینت آشپزخانه

  • دستمال تمیز
  • مایع ظرفشویی
  • شوینده کابینت با روغن پرتقال یا هر نوع شوینده دیگر
  • شوینده چند منظوره
  • جاروبرقی

شستشوی مرتب بیرون کابینت

بسیاری از انواع کابینت از جمله فلزی، لمینت پلاستیکی، چوب رنگ شده و وینیل، می‌توانند با مخلوط مایع ظرفشویی و آب گرم به خوبی تمیز شوند. با همین روش ساده می‌توانید به راحتی گرد و غبار و تمامی لکه‌ها را از کابینت پاک کنید. مایع ظرفشویی چربی‌ها را از بین می‌برد و می‌تواند برخی لکه‌های سخت را پاک کند. گوشه‌ها و انتهای کابینت را فراموش نکنید. با دستمالی دیگر تمام کابینت را خیس کنید و با دستمالی خشک، آن را خشک کنید. باید کابینت به خوبی خشک شود زیرا باقی ماندن آب لکه ایجاد می‌کند و کابینت را خراب می‌کند.

از شوینده چندمنظوره نیز می‌توانید برای تمیز کردن کابینت استفاده کنید اما باید ابتدا این شوینده را در قسمت کوچک و مخفی کابینت امتحان کنید تا مطمئن شوید به کابینت صدمه‌ای نمی‌زند (تمیز کاری آشپزخانه با روغن زیتون).

شستشوی بیشتر بیرون کابینت

برای از بین بردن لکه‌ها روغن و دیگر لکه‌های سمج، بهترین روش استفاده از شوینده‌های مخصوص کابینت‌های چوبی است. بهترین آنها شوینده‌هایی است که روغن پرتقال دارند. این شوینده‌ها لکه‌های سفت روی کابینت را از بین می‌برند. قبل از استفاده حتما دستورالعمل روی آن را بخوانید و ابتدا آن را در قسمت کوچکی از کابینت امتحان کنید. هر کابینت را از بالا تمیز کنید و به سمت پایین بیایید. کابینت‌هایی که خالی هستند را اسپری بزنید و سپس با یک دستمال پاک کنید.

شستشوی داخل کابینت

داخل کابینت را خالی کنید و از شستشوی بالای کابینت‌ها شروع کنید. در صورت لزوم هر گونه روکش طبقات را بردارید. اگر داخل کابینت آشغال زیادی دارد بهتر است قبل از دستمال کشیدن ابتدا داخل کابینت را کامل جارو بکشید. سپس با یک شوینده ملایم و آب گرم داخل کابینت را تمیز کنید. سپس با دستمال مرطوب دیگری آن را دستمال بکشید. با یک دستمال پارچه‌ای دیگر داخل کابینت را خوب خشک کنید تا هیچ رطوبتی باقی نماند. این کار را در مورد بقیه کابینت‌ها نیز تکرار کنید.

تمیز کردن محتویات داخل کابینت

بطری‌ها و ظروفی که غبار گرفته‌اند را با دستمالی که با آب گرم و مایع ظرفشویی مرطوب شده تمیز کنید. مواد غذایی که تاریخ آنها گذشته را دور بریزید. قبل از قرار دادن محتویات داخل کابینت، آنها را خوب خشک کنید. قبل از قرار دادن محتویات داخل کابینت، درب کابینت‌ها را به مدت ۱ تا ۲ ساعت باز بگذارید تا کامل خشک شود.

چطور لکه‌های سمج چربی را پاک کنیم؟

گاهی لکه‌های روغن که روی کابینت می‌ماند بسیار ضخیم و سفت است و به راحتی پاک نمی‌شود. اگر دیدید لکه‌های زرد یا نارنجی رنگ روی کابینت چسبیده است، می‌توانید از شوینده روغن پرتقال استفاده کنید به خصوص اگر این شوینده به مدت ۲ تا ۴ دقیقه روی لکه بماند و به آن نفوذ کند. این کار باید چند مرتبه تکرار شود. می‌توانید با جوش شیرین و آب خمیر درست کنید و با استفاده از یک مسواک آن را روی لکه بمالید. ماده شوینده را باید بر اساس جنس کابینت استفاده کنید. از خراش وارد کردن روی لکه برای پاک کردن آن اجتناب کنید زیرا ممکن است به کابینت آسیب بزند.

منبع thespruce.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.