کتاب های کودکان را در اتاق خوابشان چگونه مرتب کنیم؟

راهکارهای مرتب کردن اتاق کودک

در چیدن کتاب ها به سلیقه فرزندتان توجه کنید

امروزه یکی از دل مشغولی‌های والدین آماده کردن زمینه برای کتابخوانی فرزندشان از همان دوران کودکی است؛ چراکه شخصیت آنها از همین سنین شکل می‌گیرد و وجود کتاب در اتاق کودک می‌تواند تاثیر بسزایی در روند زندگی آنها در سالیان بعد داشته باشد. سوالی که شاید ذهن خیلی از والدین را مشغول کند، این است که چگونه باید کودکان را به کتاب علاقه‌مند کرد؟ جواب این است که شاید یکی از بهترین روش‌ها، طراحی اتاقی جذاب با کتاب برای آنها باشد.حالا وقت آن فرارسیده تا مکانی مخصوص برای کتاب در اتاق فرزندتان فراهم آورید. در این مطلب چند ایده برای این کار به شما پیشنهاد می‌شود. پس با ما همراه باشید.

به سلیقه کودک تان توجه کنید 

محل قرار گیری کتاب در اتاق کودک باید مهیج و فانتزی باشد. اولین چیزی که باید در دکوراسیون اتاق کودک‌تان به آن توجه کنید، این است که  تزئینات و وسایل باید متناسب با سن و روحیه او باشد. برای شروع می‌توانید قفسه‌های رنگی و جذاب را با وسایل مورد علاقه کودک پر کنید و لابه‌لای آنها کتاب‌هایی مصور مطابق با سنش قرار دهید؛ البته در نظر داشته باشید این قفسه‌ها باید متناسب با قد او باشد تا امکان دسترسی به کتاب به‌راحتی برایش فراهم شود.

اختصاص فضایی برای مطالعه کودک

 رنگ و سبک فضای قرارگیری کتاب، می‌تواند مطالعه را برای کودکان جذاب‌تر کند. داشتن یک کتابخانه کوچک که نشیمن کوچکی برای مطالعه در میانش دارد و محفظه‌های مکعبی آن که تواما برای قرار دادن کتاب و وسایل بازی استفاده می‌شود، باعث می‌شود کودک‌تان تمایل به مطالعه در آن فضا داشته باشد؛ البته جنس پارچه یا محل نشیمن کودک باید از مواد طبیعی تهیه شده باشد نه از مواد مصنوعیِ؛ زیرا او به طور مداوم در تماس مستقیم با این فضاست.

از اسباب‌بازی‌های کودک کمک بگیرید

 هر کودکی اسباب‌بازی محبوب خودش را دارد؛ پس چرا ما از این موضوع به عنوان یک راه‌حل ویژه بهره نبریم. به طور مثال اگر کودک شما در میان تمام عروسک‌هایش به دو عروسک بسیار علاقه‌مند است،کافی است از آن دو عروسک به عنوان نگهدارنده چند کتاب زیبا استفاده کنید. آن‌گاه خواهید دید چگونه کودک مشتاقانه به سمت کتاب‌ها می‌رود.

توجه به قد کودک در طراحی 

قد کودک تقریبا هر روز و هر هفته رشد می‌کند؛ بنابراین باید وسایلی که برای او تهیه می‌کنید، انعطاف لازم را داشته باشند. به طور مثال می‌توانید کتاب‌ها را در چند طبقه به تناسب قد کودک تفکیک کنید و به او بگویید هر زمان بزرگ‌تر شد، می‌تواند از کتاب‌های طبقه بالاتر استفاده کند. بدین ترتیب شما تنها با یک شلف در ارتفاع پایین مواجه نخواهید بود بلکه چند شلف با ارتفاع‌های متفاوت خواهید داشت که به لحاظ بصری هم زیباتر جلوه می‌کنند.

نمایش عمودی کتاب‌های جلد رنگی

 اگر کودک شما هنوز توانایی خواندن ندارد، کتاب‌های مصور به‌ویژه با جلدهای زیبا و رنگی بهترین گزینه برای شما است. کافی است کتاب‌ها را به‌صورت عمودی داخل قفسه قرار دهید. این کار ساده باعث می‌شود کودک شما بیشتر جذب کتاب خواندن شود؛ ضمن اینکه جلوه زیبایی به اتاق وی خواهد داد. برای این کار می‌توانید از قفسه‌های کم‌عمق که نرده‌های محافظی جلوی آن قرار دارد، استفاده کنید. بدین ترتیب دیگر نگران سقوط کتاب روی سر کودک دلبندتان نخواهید بود.

منبع chidaneh.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.