مسجد شیخ زاید ابوظبی

معماری و ویژگی های مسجد شیخ زاید

بیشتر ما امارات را با شهر دبی می شناسیم اما این کشور شهرهای دیگری مثل ابوظبی هم دارد که بزرگ ترین امارت هفتگانه و پایتخت کشور امارات است، می خواهیم به یکی از مساجد زیبای این شهر برویم، مساجد برای مسلمانان از اهمیت خاصی برخوردارند و در کشورهای اسلامی از جاذبه های گردشگری شهر می باشند. در ادامه با مسجد شیخ زاید بیشتر آشنا می شوید.

همه می توانند به این مسجد بیایید

شیخ زاید و بنای سفیدرنگ مسجد
برای ساخت این مسجد از سه معمار مختلف انگلیسی، ایتالیایی و اماراتی استفاده شده

 بیشتر مساجد زیبای دنیا ساعت های بازدید محدودی دارند و غیر مسلمان ها هم باید با احتیاط وارد این مساجد شوند، اما مسجد جامع شیخ زاید ابوظبی این گونه نیست. این ساختمان درخشان سفید که در سال ۲۰۰۷ مورد رونمایی قرار گرفت با هدف توسعه تعامل بین فرهنگ های مختلف اسلامی و همچنین  دین اسلام با دیگر مذهب های دنیا ساخته شده است. برای ساخت این مسجد از سه معمار مختلف انگلیسی، ایتالیایی و اماراتی استفاده شده و کاشی های آن از ترکیه و شیشه های آن از آلمان آورده شده است، هر سال بیش از یک میلیون نفر بازدید کننده دارد و همه چه مسیحیان، چه یهودیان و چه بی دینان می توانند به راحتی داخل این مسجد شوند، مسجد شیخ زاید برای مسلمانان فقط محلی برای نماز خواندن نیست بلکه سکویی برای تبادل فرهنگی می باشد.

مقبره شیخ زاید

 شیخ زاید بن سلطان آل نهیان توانایی عجیبی در ایجاد صلح بین قبایل بدوی در بیابان های عرب داشت و به همین دلیل در دهه ۱۹۴۰ به شهرت رسیده بود و توانست در سال ۱۹۶۶ حاکم ابوظبی شود، در سال ۱۹۷۱ او با دبی متحد شد و این اتحاد منجر به شکل گیری امارات متحده عربی گشت، شیخ زاید از درآمدهای عظیم نفتی ابوظبی استفاده کرد و آسمان خراش های بسیار و گنجینه های فرهنگی مثل مسجد جامع را در شهر ساخت که ساخت مسجد از سال ۱۹۹۶ آغاز شده بود، شیخ زاید در سال ۲۰۰۴ سه سال قبل از کامل شدن مسجد درگذشت و در مقبره ای در بخش شمالی این مسجد به خاک سپرده شد.

حیاط مرکزی مسجد

شیخ زاید و حیاط مرکزی مسجد
در ساخت مسجد شیخ زاید از ترکیبی از سبک های معماری تمدن های مختلف اسلامی استفاده شده

در ساخت مسجد شیخ زاید از ترکیبی از سبک های معماری تمدن های مختلف اسلامی استفاده شده تا تنوع فرهنگی به وجود بیاید، در حیاط اصلی مسجد در فضایی سفید و درخشان، حوضچه و ستون های منبت کاری شده قرار دارند که در آن از مسجد پادشاهی پاکستان و مسجد حسان مراکش الهام گرفته شده است و گنجایش ۳۰,۰۰۰ نفر را دارد. در گوشه های حیاط مسجد مناره های ۱۰۷ متری قرار دارد که شکل هندسی هر کدام با هم فرق می کند و در ساخت آن ها از معماری کشور مصر، آفریقای شمالی و ترکیه استفاده شده است.

سقف های هنری مسجد

شیخ زاید و سقف مسجد
مسجد جامع  ۶۲ گنبد در ۷ سایز مختلف دارد که آن را از مسجد پادشاهی لاهور پاکستان الهام گرفته

مسجد جامع  ۶۲ گنبد در ۷ سایز مختلف دارد که آن را از مسجد پادشاهی لاهور پاکستان الهام گرفته تا زیبایی، احساس و شکوه دوره اسلامی مغول را به عینیت ببخشد و در ساخت قوس سقف ها از سبک معماری آفریقای شمالی استفاده شده است می توانید با شرکت در تورهای رایگان بازدید از این مسجد که چهار بار در روز برگزار می شود درباره ساخت گنبدهای این مسجد اطلاعات بیشتری پیدا کنید.

راهروی بزرگ مسجد

بازدید کنندگان باید قبل از وارد شدن به راهرو کفش های خود را در بیاورند، مردان باید حتما شلوار بلند تا مچ پا پوشیده باشند و زنان هم باید سر، دست ها و پاهای خود را پوشانده باشد(به زنان در بیرون مسجد روسری هایی داده می شود).  در این راهرو اگر به قوس گنبد نگاه کنید خوش نویسی آیه های قرآنی را در بر روی آن می بینید که با ورقه های طلا نوشته شده اند.

لوستر راهروی بزرگ مسجد

مسجد جامع، هفت لوستر بزرگ دارد که توسط شرکت آلمانی فاستیگ ساخته شده اند و هر کدام ۱۲ تن وزن دارد و با کابل هایی که تحمل ۳۶ تن وزن را دارد آویزان شده اند.

سالن اصلی نمازگزاران

راهرو به سالن اصلی نمازگزاران ختم می شود که سالنی بزرگ با دو قسمت مختلف مردانه و زنانه است و گنجایش ۱۰,۰۰۰ نفر را دارد، در این راهرو ۹۶ ستون مرمر قرار گرفته که با مروارید و سنگ های قیمتی تزئین شده اند و در داخل هر ستون سیستم تهویه هوا کار گذاشته شده است.

منبع eligasht.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.