مسمومیت غذایی در بزرگسالان و راه های درمان طبیعی

با مواد غذایی طبیعی هم می‌توان مسمومیت غذایی را برطرف کرد

سموم و باکتری باعث مسمومیت غذایی می شود

عوامل متعددی مانند سموم در مواد غذایی، ویروس‌ها، و همچنین باکتری باعث مسمومیت غذایی می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید دچار مسمومیت غذایی شده‌اید یا نه؟ باید از برخی علائم آگاه باشید. این علائم عبارتند از: اسهال، سرگیجه، تهوع، سردرد، استفراغ، و درد شکمی. هنگامی که شما از مسمومیت غذایی رنج می‌برید، بدن‌تان مقدار زیادی آب از دست می‌دهد. بنابراین، نوشیدن آب بیشتر یک درمان خوب محسوب می‌شود. علاوه بر این، آب آشامیدنی به دفع سموم که باعث بروز علائم مسمومیت غذایی شده‌اند کمک می‌کند. با این حال، درمان‌های مختلفی وجود دارد. در اینجا ۱۵ راه طبیعی برای درمان مسمومیت غذایی بزرگسالان را آورده‌ایم:

این ۱۵ داروهای خانگی طبیعی راه حل مناسبی است برای خلاص شدن از مسمومیت غذایی:

چای زنجبیلی

مسمومیت غذایی و چای زنجبیلی و لیمو
چای زنجبیلی برای درمان تهوع مفید است

اگر می‌خواهید مسمومیت غذایی‌تان را درمان کنید چرا چای زنجبیل را امتحان نمی‌کنید؟ زنجبیل می‌تواند کمک‌تان کند برای درمان تهوع، سوزش معده و سایر علائم مسمومیت غذایی. طریقه درست کردن چای زنجبیلی:

در مرحله اول، یک قاشق چای‌خوری زنجبیل رنده شده را به یک فنجان آب‌جوش اضافه می‌کنیم تا دم بکشد. سپس بنابر سلیقه عسل یا شکر را به آن اضافه کنید. برای از بین بردن علائم مسمومیت چندبار در روز این چای را میل کنید.

 آب زنجبیل و عسل

مسمومیت غذایی و زجبیل و عسل
آب زنجبیل و عسل باعث کاهش التهاب می‌شود

اگر چای زنجبیل را نمی‌نوشید از آب زنجبیل استفاده کنید. آب زنجبیل به کاهش درد و التهاب کمک می‌کند. در اینجا دستورالعمل دقیق برای تهیه آن آورده شده است:

در مرحله اول، یک قاشق چای‌خوری عسل را به چند قطره آب زنجبیل اضافه کنید و خوب هم بزنید. در نهایت، این مخلوط را در زمان‌های مختلف طی روز میل کنید تا احساس بهتری داشته باشید. گاهی اوقات مصرف روزانه زنجبیل تازه را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

سرکه سیب

مسمومیت غذایی و سرکه سیب
سرکه سیب تسکین‌دهنده دستگاه گوارش است

سرکه سیب طبیعی یکی از داروهای خانگی خوب برای مسمومیت غذایی است. اسیدی که در این سرکه است خاصیت قلیایی دارد و به تسکین دستگاه گوارش و از بین بردن باکتری کمک می‌کند. نحوه مصرف سرکه سیب:

نخست دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک فنجان آب گرم رقیق می‌کنیم، در نهایت این مخلوط را قبل از خوردن موادغذایی میل می‌کنید.

علاوه بر این، شما می‌توانید سرکه سیب را بدون رقیق کردن بنوشید. خوردن دو یا سه قاشق چای‌خوری از این سرکه برای بهبود وضعیت شما مفید است.

 ماست و دانه شنبلیله

ترکیبی است که از ماست و دانه شنبلیه تهیه شده است. ماست حاوی خواص ضد میکروبی و ضد باکتری است که می‌تواند با باکتری‌های مسمومیت زا مبارزه کند. دانه شنبلیله تسکین دهنده درد شکم است. هنگامی که این دو مواد را باهم میل می‌کنید از استفراغ و درد معده رها می‌شوید. نحوه ترکیب این دو مواد:

ابتدا یک قاشق چای‌خوری دانه شنبلیله را در ظرفی بریزید، سپس  یک قاشق غذاخوری ماست به آن اضافه کنید. این ترکیب را چند بار در روز میل کنید. به یاد داشته باشید آن‌ها را با هم نجوید.

لیمو

مسمومیت غذایی و لیمو
لیمو خاصیت ضدالتهابی دارد

لیمو به دلیل خواص ضد ویروس، ضد باکتری و ضدالتهابی از داروهای خانگی محسوب می‌شود. علاوه بر این، اسید موجود در لیمو قادر به کشتن باکتری‌هایی است که باعث مسمومیت غذایی می‌شود. بنابراین، هنگامی که دچار مسمومیت غذایی شدید، لیمو مناسب‌ترین انتخاب است. نحوه استفاده از لیمو:

لیمو را به دو نیم تقسیم کنید و آب آن را بگیرید. سپس می‌توانید به آبلیمو کمی شکر اضافه کنید. این نوشیدنی را دو یا سه بار در روز میل کنید.

گاهی اوقات استفاده از لیمو یک راه ساده برای درمان مسمومیت است. فقط کافی است با کمی آب گرم رقیقش کنید و جرعه جرعه بنوشید. هنگامی که از لیمو برای درمان استفاده می‌کنید باید تا جایی ادامه دهید که همه علائم مسمومیت از بین رفته باشند.

 آب ریحان و عسل

مسمومیت غذایی و ریحان و عسل
آب ریحان و عسل تسکین دهنده درد شکم

ریحان یک گیاه فوق‌العاده برای تسکین درد شکم ناشی از مسمومیت غذایی است. علاوه بر این، با دارا بودن خواص ضدمیکروبی قادر به مبارزه با میکرو ارگانیسم‌ها می‌باشد. برای بهره‌گیری از خواص ریحان باید اینگونه عمل کنید:

ابتدا برگ ریحان‌ها را بادقت بشویید. آب آن‌ها را بگیرید و یک قاشق غذاخوری عسل به آب آن اضافه کنید. می‌توانید کمی آب گشنیز تازه هم به آن اضافه کنید. از این نوشیدنی چند بار در طول روز استفاده کنید و ادامه دهید تا وقتی که بهبود کامل بیابید.

روغن ریحان

مسمومیت غذایی
روغن ریحان راه حل خانگی برای درمان مسمومیت

شما می‌توانید نه تنها از آب ریحان بلکه از روغن ریحان هم استفاده کنید. این روغن می‌تواند به عنوان یکی از راه حل‌های خانه‌ای برای رفع مسمومیت غذایی به کار رود. در اینجا روش استفاده از روغن ریحان را آموزش داده‌ایم:

ابتدا چند قطره از روغن ریحان را به چهار فنجان آب اضافه می‌کنیم. این نوشیدنی را به آرامی در طول روز مصرف کنید تا زمانی که احساس بهبود داشته باشید.

از این درمان برای کشتن باکتری که باعث درد معده شده است می‌توان استفاده کرد.

 نمک دریا، برگ ریحان، فلفل سیاه با ماست

مسمومیت غذایی و نمک
برای بهبود مسمومسیت غذایی مفید است

اگر از آب یا روغن ریحان نمی‌خواهید استفاده کنید می‌توانید آن را به مواد دیگر اضافه کنید. در اینجا دستورالعمل دقیق ترکیب آن را گفته‌ایم:

برای آماده سازی کافی است مقداری برگ ریحان، کمی فلفل سیاه و سه قاشق غذاخوری ماست و مقداری نمک دریا را با هم مخلوط کنید. این مخلوط را چهار بار در روز میل کنید تا به نتیجه برسید و بهبود یابید.

 

سیر

مسمومیت غذایی و سیر
سیر دارای خواص ضدقارچی است

سیر همچنین به دلیل خواص ضدقارچی، ضدویروسی همراه با خواص ضدباکتری در مبارزه با مسمومیت غذایی بسیار قوی است. علاوه بر این، قادر به از بین بردن علائمی مانند اسهال و درد شکمی است. بنابراین، زمانی که می‌خواهید از مسمومیت غذایی خلاص شوید، می‌توانید یکی از این راه را دنبال کنید:

اولین راه که خیلی آسان است فقط نیاز به خوردن یک حبه سیر دارد.

راه دوم آب‌گیری سیر است که آن را مصرف کنید.

راه سوم استفاده از روغن سیر است. که با مقدار مساوی روغن سویا مخلوط می‌کنیم و به خوبی هم می‌زنیم. در نهایت از این روغن بعد از صرف غذا بر روی معدتان مالش دهید.

فراموش نکنید برای درمان به طور منظم از این روغن استفاده کنید.

 موز

مسمومیت غذایی و موز
موز سرشار از پتاسیم است

همان‌طور که می‌دانید، موز یک میوه خوشمزه و یک درمان خوب برای بسیاری از مشکلات از جمله مسمومیت غذایی است. این میوه سرشار از پتاسیم است، پس از آن می‌توانید برای کمک به تأمین میزان پتاسیم استفاده کنید چون به دلیل  اسهال و استفراغ پتاسیم بسیاری را از دست داده‌اید.

بنابراین، فقط باید هر روز موز بخورید. این کمک خواهد کرد سطح انرژی‌تان بازگردد. اگر شما می‌خواهید یک موز رسیده بخورید، آب موز بنوشید. نوشیدن این آب موز سالم و خوشمزه دو یا سه بار در روز به منظور خلاص شدن از شر مسمومیت غذایی است.

 دانه زیره با آب گشنیز

مسمومیت غذایی و گشنیز
دانه زیره به کاهش درد شکم کمک می‌کند

این دانه‌ها به شما کمک خواهد کرد به سهولت درد شکم و التهاب معده که ناشی از مسمومیت غذایی است. بنابراین، هر زمان که شما دچار مسمومیت شدید، از این درمان استفاده کنید:

در مرحله اول یک قاشق چای‌خوری دانه زیره سبز را با یک فنجان آب مخلوط می‌کنیم و سپس می‌گذاریم به جوش آید. بعد از جوش آمدن اجازه می‌دهیم تا خنک شود. سپس کمی نمک و یک قاشق چای‌خوری آب گشنیز به آن اضافه می‌کنیم. می‌توانید آب گشنیز را از سوپرمارکت تهیه کنید و یا خودتان آب‌گیری کنید. در نهایت، دو بار نوشیدن از این نوشیدنی در روز باعث فرار علائم مسمومیت غذایی می‌شود.

دانه زیره، نمک و انقوزه( نوعی گیاه آسیایی)

مسمومیت غذایی و دانه زیره
دانه زیره برای درمان مسمومیت غذایی مفید است

همان‌طور که شناخته شده است، زیره یکی از مواد تشکیل دهنده مشترک در داروهای خانگی برای مسمومیت غذایی است. بنابراین، نوشیدن چای ساخته شده از دانه زیره سبز، نمک و انقوزه بسیار مفید است. در اینجا نحوه تهیه این چای را آورده‌ایم:

ابتدا یک قاشق چای‌خوری دانه زیره را در یک فنجان آب‌جوش بریزید. سپس اجازه دهید تا خیس بخورد. پس از آن مقدار کمی نمک و انقوزه به این مایع اضافه کنید و خوب هم بزنید. در نهایت از این مایع دو یا سه بار در روز میل کنید و تا چند روز تکرار کنید تا همه علائم مسمومیت از بین برود.

عسل

مسمومیت غذایی و عسل
عسل حلال بسیاری از بیماری‌ها است.

عسل، موثر برای درمان بسیاری از مشکلات سلامتی است. به همین دلیل، در درمان مسمومیت غذایی نیز دخیل است. این به دلیل خواص ضدباکتری و ضدقارچ که دارد در درمان سوء هاضمه و یا برخی از دیگر نشانه‌های مسمومیت غذایی بسیار مفید است. علاوه بر این، عسل را می‌توانید به طور خالص یا همراه با چای مصرف کنید.

اگر یک قاشق چای‌خوری عسل سه بار در روز مصرف کنید. ناراحتی معده و زخم هایتان التیام می‌یابد. همچنین قادر به کنترل اسید بیش از حد معده می‌باشد.

چای نعنا

مسمومیت غذاییو چای نعنا
چای نعنا مفید برای مسمومیت غذایی

اگر می‌خواهید دچار مسمومیت غذایی نشوید باید چاع نعنا بنوشید. در اینجا دستورالعمل دقیق تهیه چای را آورده‌ایم:

ابتدا چند برگ نعنا را در یک فنجان آب‌جوش بریزید و اجازه دهید تا چند دقیقه دم بکشد. در نهایت این چای را سه یا چهار بار در روز مصرف کنید تا زمانی که علائم مسمومیت از بین رود.

 نشاسته ذرت، با آب پرتقال یا آب سیب

مسمومیت غذایی و آب پرتقال
آب پرتقال و نشاسته مفید برای مسمومیت غذایی

اگر می‌خواهید مسمومیت غذایی از شما دور باشد، ترکیب بین آب پرتقال و نشاسته ذرت بسیار کمک کننده است. در اینجا طرز تهیه آن را آورده‌ایم:

ابتدا یک لیوان آب پرتقال را با دو قاشق چای‌خوری از شربت نشاسته ذرت مخلوط کنید. چند بار در روز از این نوشیدنی میل کنید تا علائم از بین روند.

گاهی اوقات استفاده از یکی از این راه حل بالا کافی نیست. می‌توانید با رعایت این نکات به بهبود خود کمک کنید

  • سعی کنید جرعه‌های کوچک آب بنوشید یا بمکید. هیچ نوشیدنی کافئین‌دار و یا نوشابه مصرف نکنید.
  •  محصولات لبنی استفاده نکنید.
  • الکل مصرف نکنید.
  • نوشیدن مقدار زیادی آب، در حدود ۱۰ لیوان در روز. هنگامی که شما از مسمومیت غذایی رنج می‌برید، باید آب زیاد بنوشید.
  • استراحت کردن.
  • مواد غذایی تند و چرب مصرف نکنید.
  • دست خود را به دقت قبل از وعده غذایی با صابون ضدعفونی کنید.
  • شستن ظروف با آب گرم به منظور از بین بردن باکتری.

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب

منبع effectiveremedies.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.