مشکلات پوستی ناشی از استرس

وقتی دچار استرس می‌شوید پوست شما بدتر می‌شود

استرس مانند خوره قلب و ذهن را می‌خورد. علاوه بر این می‌تواند پوست شما را نیز خراب کند. در ادامه به شما خواهیم گفت چگونه از بروز مشکلات پوستی ناشی از استرس خودداری کنید.

وقتی دچار استرس می‌شوید پوست شما بدتر می‌شود و این به معنی آن است که به مرور زمان شرایط برای بیماری پوستی یا آکنه فراهم می‌شود. اما استرس چگونه پوست شما را خراب می‌کند؟ از تعدادی کارشناسان سوال کرده‌ایم که چه اتفاقی می‌افتد که پوست صورت مانند پیتزا می‌شود؟!!

پسوریازیس

پسوریازیس و مشکلات پوستی

پسوریازیس یک بیماری پوستی است که استرس آن را شدیدتر می‌کند و موجب پوسته پوسته شدن، خارش و قرمزی پوست می‌شود. محرک‌های استرس‌زا و وقایع زندگی می‌تواند در کسانی که با مشکلات مزمن پوستی دست و پنجه نرم می‌کنند، علائم پسوریازیس را نشان دهد. برای کنترل پسوریازیس بایستی روش‌هایی برای کنترل و کم کردن استرس پیدا کرد. یکی از فعالیت‌های آرامش بخش که کمک می‌کند سطح استرس پایین بیاید، مدیتیشن است. تحقیقات انجام شده نشان داده‌اند میان مدیتیشن ذهن و کاهش استرس و بهبود سریع مشکلات پوستی در بیماران پسوریازیس ارتباط وجود دارد.

چاقی

چاقی و جوش و مشکلات پوستی

ممکن است در زمان استرس دچار مشکل پوستی نشوید اما احتمالا شروع می‌کنید به خوردن غذاهای ناسالم و هله هوله که همه این نوع غذاها وضعیت پوست را خراب می‌کنند. مطالعات نشان داده‌اند استرس موجب می‌شود افراد به سمت تغذیه بی‌کیفیت و شیرین کشیده شوند. این نوع خوراکی‌ها نیز ارتباط مستقیم دارند با به وجود آمدن جوش و آکنه و دیگر مشکلات پوستی (غذا خوردن عصبی چیست؟).

آکنه

آکنه و مشکلات پوستی

اگر مستعد جوش و آکنه هستید، استرس حتما آن را بدتر می‌کند. هیچگاه نباید جوش را دست بزنید زیرا موجب عفونت و اسکار می‌شود. در مورد آکنه، کورتیزول همانند آندروژن عمل می‌کند و شما شروع می‌کنید مانند پسرانی که در سن بلوغ هستند، جوش‌ها را درمی آورید. برای جلوگیری از آن باید به طور مرتب ورزش کنید، بین ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه داشته باشید، هر شب قبل از خواب صورت را بشویید. از طرفی استرس خود را از طریق مدیتیشن یا یوگا کاهش دهید. اینها قوانین مقابله با آکنه هستند که هر کس باید به خاطر بسپارد.

اگزما

اگزما و مشکلات پوستی

اگر اگزما دارید حتما متوجه دانه‌های قرمز روی پوست و خارش پوست می‌شوید. اگزما یا درماتیت آتوپیک با پسوریازیس متفاوت است از این جهت که در درجه اول اختلال ایمنی محسوب می‌شود و همچنین به شدت تحت تاثیر استرس است. وقتی تحت استرس هستید، غدد فوق کلیه کورتیزول تولید می‌کنند. این هورمون اگر همیشه بالا باشد، تمام ارگان‌های بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پوست تحریک شده و ملتهب می‌شود و تاول و ترک روی پوست خواهید دید (هرآنچه باید درباره اگزما بدانید).

پیر شدن پوست

پیر شدن پوست و مشکلات پوستی

نمی‌توانید جلوی پیری را بگیرید اما می‌توانید روند آن را کند کنید. استرس می‌تواند یک فاکتور اساسی برای چروک زودرس باشد. گرچه مکانیسم دقیق چگونگی تاثیر استرس بر پیری پوست واضح و روشن نیست، اما مطالعات اخیر روش‌هایی که به پیری زودرس کمک می‌کنند را نشان داده‌اند. فن افین، نوراپی نفرین و کورتیزول که بر اثر استرس آزاد می‌شوند، آسیب DNA را افزایش می‌دهند. استفاده از محصولات آرایشی-بهداشتی خوب می‌تواند کمک‌کننده باشد.

شوره پوستی

شوره پوستی و مشکلات پوستی

استرس یکی از فاکتورهای تشدیدکننده درماتیت سبورئیک (seborrheic dermatitis) است. در حالی که علت دقیق درماتیت سبورئیک مشخص نیست اما می‌تواند موجب واکنش التهابی به pityrosporum که به مالاسزیا معروف است، شود. مالاسزیا نوعی قارچ است که به طور طبیعی بر سطح پوست ظاهر می‌شود. گرچه pityrosporum بر سطح پوست تقریبا همه افراد وجود دارد، تنها نیم تا سه چهارم افراد هستند که بر پوست آنها شوره یا درماتیت سبورئیک ظاهر می‌شود، بنابراین برخی افراد مستعدتر و حساس‌ترند.

منبع rd.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.