مضرات ورزش نکردن برای بدن چیست؟

وقتی به اندازه کافی ورزش نکنیم، مشکلات بسیاری برای بدن ما رخ می‌دهد

وقتی به اندازه کافی ورزش نکنیم، مشکلات بسیاری برای بدن ما رخ می‌دهد. متاسفانه این مشکلات نیز فراتر از اضافه وزن است. باید بدانیم هر چند اندکی ورزش کردن نیز بهتر از ورزش نکردن است. این مقاله را تا انتها بخوانید تا با خطرات ناشی از بی‌تحرکی بیشتر آشنا شوید.

سطح انرژی

میتوکندری ساختار تولید انرژی است که در سلول‌های بافت‌ها، ارگان‌ها و ماهیچه‌های بدن قرار دارد. این ساختارهای کوچک به کربوهیدرات و اکسیژن نیاز دارند تا خوب کار کنند. از آنجا که میتوکندری برای عملکرد و حرکت تمامی اعضای بدن لازم است، از این رو زندگی کردن بدون آنها غیرممکن است.

وقتی به دلیل نداشتن ورزش کافی، قلب با تمام توان بالقوه خود کار نکند و سطح اکسیژن تقلیل یابد، میتوکندری نیز افت می‌کند. وقتی تولید انرژی کند شود و بدن نیاز به همان مقدار انرژی برای انجام کار داشته باشد، احساس خستگی ایحاد می‌شود.

مشکلات استخوانی

استخوان‌ها به همان اندازه کلسیم، نیازمند ورزش هستند. عدم انجام ورزش‌های وزنه‌ای موجب کاهش حجم استخوانی و عدم توانایی استخوان‌ها در ذخیره مناسب کلسیم می‌شود (با منابع کلسیم آشنا شوید). کمبود کلسیم در استخوان‌ها نیز منجر به تولید مواد معدنی بیشتر در ارگان‌های بدن مانند کلیه می‌شود که به ایجاد سنگ کلیه می‌انجامد.

طولانی شدن مدت زمان بی‌تحرکی در نهایت منجر به ضعیف شدن استخوان‌ها می‌شود. اغلب نتیجه این اتفاق مشکلاتی همچون پوکی استخوان است که خطر شکستگی استخوان را بالا می‌برد.

مشکلات ماهیچه‌ای

مانند استخوان، ماهیچه‌ها نیز منافع بسیاری از ورزش کردن دریافت می‌کنند. یکی از اولین نشانه‌های چاقی ناشی از بی‌تحرکی، از دست دادن حجم و قدرت ماهیچه‌ای است. وقتی ماهیچه‌ها تنبل می‌شوند، جریان خون کند شده و تبادل مواد مغذی و مواد زائد بدن کاهش پیدا می‌کند. کمبود میتوکندری منجر به فقدان هماهنگی ماهیچه‌ای می‌شود.

ورزش نکردن در بهترین حالت سبب می‌شود ارتباط بین اعصاب و ماهیچه‌ها منقطع شود. این عامل چه تاثیری می‌گذارد؟ تحرک و چالاکی با مشکل مواجه می‌شود. این بدان معناست که به دلیل کاهش توده ماهیچه‌ای، نیرو و توان کاهش یافته و ریسک آسیب ماهیچه‌ای افزایش می‌یابد.

مشکلات مرتبط با قلب

فرقی نمی‌کند چه سنی باشید، مهم این است که قلب را سالم نگه دارید. گرچه ماهیچه قلب با ماهیچه سایر بدن متفاوت است، اما همان قوانین مرتبط با سلامت ماهیچه‌ها در خصوص قلب نیز صادق است. نداشتن ورزش کافی موجب تضعیف ماهیچه‌ها می‌شود. این مشکل موجب ایجاد اختلال در گردش خون در بدن می‌شود و سبب می‌شود قلب برای خون‌رسانی به قسمت‌های مختلف بدن به خصوص دست و پاها، بیشتر کار کند. کندی گردش خون منجر به ایجاد لخته در رگ‌های خونی می‌شود. گاهی نیز این مشکل منجر به فشار خون بالا، سرگیجه و مشکل گردش خون می‌شود. تمام این مشکلات در صورت حل نشدن می‌توانند خطرناک باشند.

همانطور که ملاحظه کردید، بی‌تحرکی می‌تواند برای بدن مضر و خطرساز باشد. این مشکلات به خصوص برای کسانی که بیماری‌های مزمن دارند، حادتر است زیرا موجب تشدید این بیماری‌ها می‌شود. بهتر است تا جای ممکن حتی در حد ورزش‌های سبک انجام دهید تا ذهن و بدن سالم‌تری داشته باشید.

منبع http://socialifestylemag.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.