روش‌هایی برای معاینه فردی بدون نیاز به پزشک

با این روش‌ها سلامتی‌تان را چک کنید

اگر بخواهید بدون مراجعه به پزشک، از سلامتی خود در برخی جنبه‌ها مطلع شوید، راه‌های ساده‌ای وجود دارد. یاد گرفتن این روش‌ها نه تنها در صرفه‌جویی در پول و زمان موثر است، بلکه زندگی شما را نیز نجات خواهد داد. علاوه بر این آموزش آن به دیگران نیز آسان است. در این مقاله به شما آموزش داده می‌شود که چگونه سینه‌های خود را معاینه کنید، پوست خود را چک کنید و نبض خود را اندازه بگیرید. بهتر است همیشه در خصوص شرایط نرمال بدن خود آگاهی داشته باشید تا هر گونه نگرانی را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

معاینه سینه

اولین نشانه‌های هر نوع سرطان ابتدا در خانه خود را نشان می‌دهند. گر چه می‌توانید اطلاعات بیشتر در خصوص سرطان سینه را در اینترنت مطالعه کنید، اما ابتدا بهتر است بدانید سینه‌ها به طور نرمال باید چه شکل و حالتی داشته باشند. این آزمایش را تنها یک بار در ماه می‌توانید انجام دهید و فقط چند دقیقه از شما وقت می‌گیرد. تنها کاری که باید بکنید این است که انگشتان خود را دور هر یک از سینه‌ها و زیربغل حرکت دهید ؛ این کار را با میزان فشار متفاوتی انجام دهید. در این آزمایش باید هر گونه چیز غیر عادی را در سینه معاینه کنید ( نه فقط توده). این موارد غیرعادی می‌تواند شامل  فرورفتگی پوست، کبودی، تغییراتی در نوک پستان مانند ترشح باشد. در صورتی که هر گونه تغییری نسبت به وضع نرمال مشاهده کردید، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر توده یا کیست سینه داشتید، از پزشک خود بپرسید چند وقت یکبار باید آن را معاینه کرد. توصیه می‌شود هنگام مراجعه به پزشک زنان-زایمان، آزمایش سالانه پستان هم بگیرید.

معاینه پوست

سرطان پوست یکی از انواع رایج سرطان است در حالی که تشخیص آن نیز بسیار آسان است. مضاف بر اینکه اگر در همان مراحل ابتدایی تشخیص داده شود، در بیشتر موارد به طور کل قابل درمان است. این آزمایش نیز باید هر ماه انجام بگیرد. مهمترین چیزهایی که باید در پوست چک شوند عبارتند از : عدم تقارن، خطوط صورت، رنگ پوست، ضخامت و تغییر شکل. برای بدست آوردن نتایج مطلوب، شکل نرمال پوست خود را به خاطر بسپارید. یک یا دو بار در سال مراجعه به متخصص پوست جهت معاینه کامل پوست، به شما در انجام اقدامات پیشگیرانه کمک می‌کند. در صورتی که خال یا زگیل غیر عادی در نقطه‌ای از بدن داشته باشید که مشاهده آن دشوار است، پزشکان در شناسایی آنها کمک می‌کنند.

نبض‌تان را بگیرید

عادی یا غیرعادی بودن وضعیت بدن را می‌توان از روی نبض تشخیص داد. کندی ضربان قلب می‌تواند نشانه بیماری قلبی-عروقی یا سکته قلبی باشد. به هر صورت فاصله میان ضربان قلب باید بین ۶۰ تا ۱۰۰ باشد. کمی پایین‌تر از ۶۰ نیز برای افراد سالم به خصوص ورزشکاران نرمال است. برای آزمایش ضربان قلب، انگشت اشاره و انگشت وسط یکی از دست‌ها را روی گردن و یا روی مچ دست مخالف قرار دهید. به ساعت نگاه کنید و به مدت ۳۰ ثانیه نبض را بشمارید. در پایان ۳۰ ثانیه نتیجه محاسبه را ۲ برابر کنید.

اینها راهنمایی بودند برای معاینات فردی در خانه که تنها چند دقیقه وقت می‌گیرند. خوشبختانه شما و خانواده‌تان می‌توانید مرتبا این معاینه‌ها را انجام دهید تا از وضعیت نرمال بدن خود اطمینان حاصل کنید. این معاینات روتین در سلامتی شما و تشخیص زودهنگام بیماری‌ها بسیار موثر است.

منبع lifehack.org
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.