با معجزه ماساژ بر روی پوست آشنا شوید

مراقبت از پوست را از جوانی شروع کنید

صورت ۱۲۰ ماهیچه دارد. حتی مقدار استرس هم می‌تواند بر این ماهیچه‌ها تاثیر گذاشته و چروک‌های ریزی به روی صورت پدید آورد. تقریبا در سن ۲۰سالگی هیچکس تصور نمی‌کند که روزی به روی صورتشان چروکی به وجود آید، در ۳۰سالگی واقعیت کم کم خود را نمایان خواهد ساخت و ۴۰سالگی نیز زمان وقوع فاجعه است، یعنی زمانی که درمان چین و چروک صورت تقریبا دشوار شده است. بله، قبول آن مشکل است اما واقعیت این است که پوست شما پیر شده و علائم آن را در چهره خود می‌بینید. آلودگی هوا، پرتو خورشید و استرس همه از عوامل آسیب زای پوست و چروک شدن زودرس آن هستند. اما راه حل چیست؟ مراقبت‌های روزانه از پوست صورت تا حدودی می‌تواند از آسیب‌های پوست بکاهد اما ماساژ معجزه می‌کند.

یکی از فواید بی‌شمار ماساژ تحریک و به فعالیت واداشتن سیستم لنفاوی برای خارج ساختن باکتری‌ها و سموم از درون سلول‌های پوست است. می‌گویند صورت، آینه روح ماست. اکنون اگر پنجره روح شما به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید، استرس، بالا رفتن سن، آلودگی هوا و سایر عوامل، تیره و کدر شده است برای درمان و تغییر آن به بهترین شکل باید علاوه بر اینکه هر روز به مراقبت از پوست خود می‌پردازید در فواصل منظم آن را ماساژ دهید.

فواید ماساژ بسیار است اما شاید مهمترین آن، به ویژه در مورد پوست، به حداقل رساندن احتمال بروز مشکلات پوستی است.

فایده ماساژ چیست؟

  • ماساژ موجب خارج شدن سموم و آلودگی‌ها از سلول‌های پوست می‌شود. ماساژ دمای پوست را بالا می‌برد و بدین شکل پوست عرق کرده و عرق، سموم و آلودگی‌هایی که به داخل پوست نفوذ کرده است را از سلول‌های پوستی خارج کرده و دفع می‌نماید. در پایین‌تر از پوست، ماساژ می‌تواند به کارکرد سیستم لنفاوی سرعت بخشیده و به دفع باکتری‌ها و سموم از سلول‌های پوستی به خارج از سلول‌های پوست کمک کند.
  • ماساژ به کاهش خطوط روی پوست کمک کرده و پوست را سفت می‌کند.
  • ماساژ به گردش خون کمک می‌کند و امکان جریان مناسب اکسیژن را در سلول‌های پوستی فراهم می‌آورد. جریان خون مناسب در پوست به معنای داشتن پوست سالم‌تر و درخشنده‌تر است.
  • ماساژ به ماهیچه‌ها آرامش می‌بخشد و شما احساس خواهید کرد جان دوباره‌ای یافته‌اید.

لازم نیست برای بهره گرفتن از ماساژ به دنبال سالن‌های زیبایی رفته و پول گزافی پرداخت کنید. اگر فقط هفته‌ای ۱۵دقیقه از وقت خود را کنار بگذارید می‌توانید از ماساژ صورت در خانه خود لذت ببرید.

ماساژ و زن

چگونه باید شروع کرد؟

با پاکسازی پوست‌تان شروع کنید. پس از این که کرم یا روغنی که با نوع پوست شما هماهنگی دارد را انتخاب کردید به پاکسازی پوست خود بپردازید.

روش درست چیست؟

ابتدا باید تشخیص دهید چه حدی از فشار برایتان قابل تحمل است و هیچگاه بیش از این مقدار به پوست خود فشار وارد نکنید. برای ماساژ از نوک انگشتان خود استفاده کنید و از مرکز صورت به شکل حرکات دوار کوچک به طرف خطوط خارجی صورت، پوست را ماساژ دهید. به خاطر داشته باشید که حتما پوست روی فک و پیشانی را هم ماساژ دهید.

حرکات را از روی صورت شروع کرده و به طرف برجستگی کاسه سر ادامه دهید. سر را با فشارهای محکم و منظم ماساژ دهید. اگر برای ماساژ پوست از روغن‌های طبیعی استفاده می‌کنید بهتر است بیشتر انگشت شصت و کف دست را با روغن آغشته سازید. به خاطر داشته باشید برای ماساژ نباید تنها از روغن‌های معطر استفاده نمایید. تنها چند قطره از این روغن‌ها را با نصف پیمانه روغن زیتون با بادام مخلوط کرده و برای ماساژ استفاده نمایید.

ماساژ برای قسمت‌های مختلف صورت

پیشانی

در این روش می‌توانید ماساژ را از پیشانی شروع کنید. کف دست چپ خود را روی پیشانی گذاشته و فشارهای مداوم و آرامی به روی پیشانی وارد کنید. سپس پوست را به آرامی به طرف بالا و خط رویش مو، بالا بکشید. این روش را در تمام قسمت‌های پیشانی ادامه داده و تمام پوست این قسمت را ماساژ دهید. سپس به طرف شقیقه‌ها رفته و به همین شکل پوست شقیقه‌ها را به طرف بالا و خط رویش مو بکشید. تمام این عملیات را برای سمت راست نیز انجام دهید.

گونه‌ها

از کف دست خود کمک گرفته و پوست گونه را به طرف پایین گوش‌ها بکشید و سپس آن را با ملایمت فشار دهید. پوست پایین چشم را به طرف شقیقه‌ها کشیده و سپس به ملایمت بفشارید.

چانه

از برآمدگی کف دست و نوک انگشتان دست راست برای ایجاد یک حرکت مارپیچ روی چانه استفاده کنید. هشت بار این حرکت را تکرار کنید.

دهان

با دو انگشت سبابه و میانی هر دو دست ضربه‌های ملایمی به طرف بالا و پایین و دور تا دور دهان بزنید. این حرکت را چهار بار تکرار کنید.

بینی

ابتدا از انگشت میانی هر دو دست کمک گرفته و ضربات مداوم و ملایمی به دو پره بینی به طرف پایین بزنید. این حرکت را دوبار تکرار کنید. سپس با انگشت سبابه و میانی دست راست شروع به زدن ضربه‌های ملایم به طرف بالا و پایین پل بینی کنید. این حرکت را دوبار تکرار کنید.

چشم

در مورد چشم‌ها باید دقت بسیای نمود زیرا پوست این ناحیه بسیار نازک و شکننده است. با نوک انگشتان سبابه و میانی به شکل حرکات دایره‌ای شکل کوچک به آرامی از بالای بینی شروع کرده و به طرف خط خارجی چشم و شقیقه‌ها ماساژ دهید. ماساژ گوشه‌های داخلی چشم را فراموش نکنید. ماساژ را در شقیقه‌ها به پایان برسانید.

مهم‌ترین نکته در ماساژ صورت استفاده از حرکات ماساژ به طرف بالا و خطوط خارجی صورت است. از حرکات ماساژ بیشتر در نواحی برجسته و مناطقی که مستعد پیدایش چین و چروک هستند استفاده نمایید. از روغن یا کرمی که انتخاب کرده‌اید به حد کافی به دست بمالید تا از اصطکاک پوست جلوگیری کرده و دستتان به راحتی بتواند روی پوست حرکت کند.

برای پوست‌های طبیعی هفته‌ای یک بار از ماساژ استفاده کنید اما اگر پوست‌تان خیلی خشک است می‌توانید سه تا چهار روز یکبار از ماساژ بهره گیرید. اما بخاطر داشته باشید استفاده بیش از حد و مکرر از ماساژ خوب نیست زیرا موجب تحریک بیش از اندازه پوست خواهد شد.

منبع: برگرفته از کتاب (از پوست خود چه می دانید؟)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.