آیا دمبل لرزشی از دمبل‌های ساده بهتر هستند؟

ورزش کردن را دست کم نگیرید

مدتی است که دمبل ارتعاشی یا همان شیک ویت‌ها مبحث داغ انجمن‌های بدنسازی و ورزشی است. عده‌ای می‌گویند این وسیله ورزشی تا حد زیادی به عضله سازی‌شان کمک نموده و انرژی تازه‌ای به تمرینات‌شان داده است. از طرف دیگر عده‌ای منکر این قضیه شده و مدعی این هستند که ورزش کردن با این دمبل‌ها وقت تلف کردن بدون چون و چرا است. البته شما هم بعد از اینکه فیلم نحوه استفاده از این دمبل را ببینید احتمال زیاد طرف گروه دوم و منکران کارساز بودن این دمبل را خواهید گرفت! در این مقاله می‌خواهیم به طور کامل در مورد دمبل شیک ویت، نحوه استفاده و قیمت آن صحبت کنیم و ببینیم که اصلاً استفاده از این دمبل‌ها به جای دمبل‌های ساده و متداول بدنسازی کار خوب و مؤثری است یا خیر.

دمبل شیک ویت یا ارتعاشی چیست؟

دمبل شیک ویت یک نوع دمبل جدید و مبتکرانه است، که توسط کمپانی فیتنس آی کیو (Fitness IQ) آمریکایی تولید و روانه بازار شده است. ویژگی‌ای که دمبل ارتعاشی را از دمبل‌های دیگر متمایز می‌کند این است که وزنه‌ها به وسیله یک فنر به هم متصل شده‌اند و با تکان دادن و به ارتعاش در آوردن دمبل، شاهد تکان خوردن و جابه جا شدن وزنه‌ها خواهیم بود.

نکته جالب دیگری که در مورد این وزنه‌ها وجود دارد این است که وزن دمبل‌ها کاملاً شرکتی بوده و مصرف کننده نمی‌تواند سنگینی وزنه‌ها را به انتخاب خودش تغییر دهد. به همین خاطر این شرکت آمریکایی اقدام به تولید مجزای دمبل‌های شیک ویت برای خانم‌ها و آقایان نموده است. دمبل‌های ارتعاشی برای خانم‌ها ۲٫۵ کیلویی و برای آقایان ۵ کیلویی بوده و هرکدام قیمت متفاوتی دارد.

عضلات درگیر

دمبل‌های ارتعاشی به صورت پک و همراه با دی وی دی آموزشی در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد. خود شرکت برای تبلیغ محصولاتش بر روی افتادگی و شلی بازوها مانور می‌دهد و با اشاره به شلی بازوها می‌گوید که اگر از این بازوهای افتاده خسته شده‌اید دیگر وقت استفاده از دمبل‌های شیک ویت (Shake weight) رسیده است. اگر نگاهی به دی وی دی آموزشی محصول نیز بیاندازید، متوجه می‌شوید که غالب تمرینات برای عضلات بالاتنه بوده و عضلات بازوها و شانه را درگیر می‌کند.

با مقایسه دمبل و هالتر آشنا شوید.

دمبل شیک ویت چگونه کار می‌کند؟

برطبق تبلیغات و ادعاهای شرکت سازنده، این دمبل‌ها با استفاده از دانش و تکنیک dynamic interia (لَختی پویا) طراحی شده است. لَختی همان تمایل اجسام برای حفظ حالت قبلی خودشان است، یعنی همان تمایل به ساکن ماندن. هرچند که اسم انتخاب شده برای این تکنیک کمی عجیب غریب است و ظاهراً هم قوانین نیوتن را نقض می‌کند. ولی به صورت کلی می‌توان فهمید که شرکت تولید کننده می‌خواهد بگوید زمانی که وزنه می‌زنید و دمبل را مرتعش می‌کنید، همین تکنیک لختی پویا برایتان اتفاق خواهد افتاد.

نمونه‌ای از برنامه تمرینی دمبل شیک ویت

به عنوان مثال برای هدف قرار دادن عضلات شانه، مربی ورزشی یکی از دمبل‌ها را برداشته و با هر دو دست می‌گیرد. (یعنی یکی از دست‌ها روی دست دیگری قرار داشته باشد). سپس بازوها را در جلوی بدن نگه داشته و با سرعت زیاد شروع به تکان دادن و ارتعاش دادن دمبل می‌کند. برای تقویت عضلات پشت بازو وزنه را با هر دو دست در پشت سرنگه داشته و به آرامی به سمت بالا و پایین تکان می‌دهید.

تقویت عضلات جلو بازو نیز حرکات ورزشی مخصوص به خودش را دارد، دمبل را با یک دسته در مقابل صورت و هم تراز با سرتان نگه داشته و در جلوی صورت شروع به تکان دادن آن به سمت عقب و جلو می‌کنید. معمولاً مدت زمان هرکدام از تمرینات ۲۰ تا نهایتاً ۳۰ ثانیه است.

اگر نگاهی به داخل محتویات دی وی دی محصول بیاندازید، می‌بینید که مابین هرکدام از حرکات، استراحت و ریکاوری فعال داریم. یعنی بعد از انجام هر حرکت با دمبل و اتمام هر ست، حرکات کششی یا حرکاتی شبیه به تمرین با دمبل‌های معمولی را خواهیم داشت.

به عنوان مثال برای اینکه مفهوم ریکاوری فعال را درک کنید، بعد از اینکه یک ست حرکت با دمبل شیک تمام شد. حرکت فلای سینه را تنها با در دست گرفتن دمبل‌های شیک ویت انجام خواهید داد و دیگر خبری از تکان دادن دمبل یا ارتعاش نیست.

دمبل

نکات مثبت

قیمت دمبل‌های شیک ویت مناسب بوده و با قیمتی حدود ۷۰ تا ۱۵۰ هزار تومان می‌توانید صاحب یکی از این دمبل‌ها شوید. تمرینات به راحتی و بدون نیاز به مربی قابل انجام است. دمبل خریداری شده کاملاً قابل حمل بوده و می‌توانید هرجایی که می‌خواهید دمبل‌هایتان را با خود ببرید. برنامه ورزشی ارائه شده داخل دی وی دی فوق العاده کوتاه بوده و در زمان حدودی ۶ دقیقه می‌توانید تمرین‌تان را کامل کنید. شرکت ارائه دهنده بازگشت پول شما را گارانتی نموده و می‌گوید در صورت نارضایتی وجه دریافتی را کاملاً عودت خواهد داد، اما قطعاً می‌دانید که بحث گارانتی این محصول داخل ایران قابل پیگیری نیست. وزنه بسیار سبک بوده و برای افرادی که به تازگی ورزش را شروع کردند نیز تا حد زیادی کاربرد دارد.

نکات منفی

برای اینکه عضله کاملاً درگیر شود باید مقاومت بیشتری به حرکاتتان با استفاده از این دمبل اعمال کنید. در نتیجه علی رغم ادعاهایی که شرکت سازنده این محصول می‌کند، دمبل‌های شیک ویت همانند دمبل‌های معمولی و رایج باشگاهی اثرگذاری نداشته و کامل عضلات را درگیر نخواهد کرد.

از طرف دیگر ، متأسفانه وزن دمبل‌های شیک ویت ثابت بوده و هیچ اختیاری برای تغییر میزان سنگینی آن ندارید. یادتان باشد که عضله سازی یا همان هایپرتروفی فقط در صورتی که مقاومت را زیاد کنید (افزایش سنگینی وزنه) و از حرکات ورزشی متنوع کمک بگیرید، اتفاق خواهد افتاد. با وزنه‌ای که تنها یک وزن دارد، شاید در ابتدا پیشرفت قابل توجهی ملاحظه کنید ولی در طولانی مدت دچار فلات شده و عضله سازی‌تان کاملاً متوقف خواهد شد. شرکت فیتنس آی کیو، در تبلیغات خود به صراحت اعلام می‌کند که شیک ویت منجر به عضله سازی خالص یا همان چربی سوزی خواهد شد. از طرف دیگر می‌گوید موجب عضله سازی و حجیم شدن عضلات مردان خواهد شد. حال خود شما قضاوت کنید با تنها ۶ دقیقه تمرین چه مقدار چربی سوزی و افزایش حجم عضلانی را شاهد خواهید بود!

تعریف لختی پویا که شرکت از آن برای توضیح پشتوانه علمی شیک ویت استفاده کرده نیز اصطلاح هوشمندانه و فوق پیچیده‌ای است. اما متأسفانه این وسیله هیچ کدام از این ویژگی های گفته شده را ندارد.

آزمایشات و تحقیقات علمی

خود شرکت فیتنس آی کیو، در مورد تحقیق علمی‌ای صحبت می‌کند که در معتبرترین دانشگاه انجام گرفته است. اما متأسفانه این مقاله در هیچ ژورنال یا مجله علمی‌ای به چاپ نرسیده است. اگر همه جای سایت شیک ویت را نیز زیر و رو کنید، هیچ رفرنسی به این مقاله در داخل سایت، تبلیغات یا حتی بسته بندی محصول وجود ندارد که باعث می‌شود این مسئله کمی ابهام آمیز باشد. از طرف دیگر داخل اینترنت هم هیچ اثری از این مقاله علمی وجود ندارد.

نتیجه گیری

اگر به دنبال عضله سازی و چربی سوزی اصولی هستید، پیشنهاد می‌کنیم که از خرید این محصول صرف نظر کنید. دمبل‌های شیک ویت تنها در یک صورت به کمک‌تان خواهد آمد، آن هم اینکه شما به تازگی ورزشتان را شروع کرده باشید و اصلاً علاقه‌ای به ورزش کردن نداشته باشید. این دمبل‌ها به سبب تازگی و طراحی جدید، شما را سر شوق خواهد آورد و می‌تواند نقطه شروع خوبی برای ورزش کردن شما باشد. در غیر این صورت استفاده از این محصول را برای بدنسازان توصیه نمی‌کنیم. مگر اینکه بخواهند در کنار تمرینات روتین شان کمی هم از این دمبل استفاده کنند.

منبع: فیتامین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.