مهارت حل اختلافات زناشویی را بیاموزید

عملکرد نامناسب در حل مساله می‌تواند اختلافات را شدیدتر کند.

اختلافات در هر رابطه‌ای پیش می‌آید و امری اجتناب‌ناپذیر است. این اختلافات می‌تواند یکی از منابع استرس در رابطه باشد. اما آنچه مهم است پیدا کردن راه حل در اختلافات زناشویی است.

بسیاری از افراد خشم خود را سرکوب می‌کنند و فکر می‌کنند با کنکاش در اختلافات زناشویی خود، اختلافات جدیدی ایجاد خواهد شد، بنابراین زمان ناراحتی و عصبانیت سکوت می‌کنند. متاسفانه این روش در طولانی مدت مناسب و موثر نخواهد بود. اختلافات حل نشده منجر به خشم و اختلافات بیشتر در رابطه می‌شود. مهمتر از آن، اختلافات حل‌نشده تاثیر منفی بر سلامت و طول عمر رابطه می‌گذارد.

عملکرد نامناسب در حل مساله می‌تواند اختلافات را شدیدتر کند. برای مثال، محقق جان گاتمن و همکارانش مطالعه‌ای بر روی چند زوج و نوع اختلافات و مشاجرات آنها انجام دادند، آنها با مشاهده مهارت حل مساله آنها توانستند پیش‌بینی کنند کدام زوج طلاق خواهند گرفت (اگر مدام شخصیت همسر خود را نقد می‌کنید و به جای پیدا کردن راه‌حل درست و رفتار محترمانه، بحث را خاتمه می‌دهید، باید مراقب رابطه‌تان باشید).

کسانی که در خانواده‌ای متولد شده‌اند که مهارت حل مساله ندارند و مهارت‌های خود را بر اساس شرایط شکل نمی‌دهند، با استفاده از راهکارهای زیر می‌توانند به سادگی و بدون استرس زیاد مهارت حل اختلافات را بیاموزند.

احساسات خود را بشناسید

مهمترین عنصر در حل اختلافات خود شما هستید، باید بدانید چه احساسی دارید و چرا چنین احساسی دارید. شاید فکر کنید احساسات شما باید برایتان قابل مشاهده باشد، اما این همیشه اتفاق نمی‌افتد. گاهی احساس عصبانیت و بی‌میلی داریم اما نمی‌دانیم چرا. گاهی فکر می‌کنیم دیگران کاری را که باید انجام نمی‌دهند، اما خودمان نیز دقیقا نمی‌دانیم چه چیزی از آنها می‌خواهیم حتی اگر چیز منطقی باشد. نوشتن روشی موثر است تا با احساسات، افکار و انتظارات خود در ارتباط باشید، بدین صورت بهتر خواهید توانست با دیگران ارتباط برقرار کنید. گاهی ممکن است این کار سخت باشد و بار سنگینی اعمال کند، بنابراین می‌توانید از کمک روانشناس استفاده کنید.

مهارت شنیدن را بهبود دهید

اگر می‌خواهید راه‌حل مناسبی برای اختلافات خود پیدا کنید، باید بدانید شنیدن موثر به همان اندازه بیان احساسات اهمیت دارد. اگر به دنبال راه‌حل می‌گردید، باید علاوه بر شناخت خود، نسبت به دیدگاه دیگری نیز شناخت پیدا کنید. حتی همین که طرف مقابل شما احساس کند شنیده می‌شود و درک می‌شود، مسیر زیادی از حل مساله طی خواهد شد. شنونده خوبی بودن به شما کمک می‌کند که بین خود و طرف مقابل پلی بزنید و بدانید محل قطع ارتباط کجاست. متاسفانه شنونده فعال بودن مهارتی است که همه افراد بلد نیستند. معمولا افراد فکر می‌کنند در حال گوش دادن هستند در حالی که همزمان دارند پاسخ بعدی را در سر خود شکل می‌دهند و با خود فکر می‌کنند چقدر طرف مقابل اشتباه می‌کند یا به جای آنکه بفهمند دیدگاه طرف مقابل چیست، به چیزهای دیگری فکر می‌کنند. معمولا افراد نسبت به دیدگاه خود حالت دفاعی دارند در حالی که نمی‌خواهد عینا نظر طرف مقابل را نیز بشنوند.

چطور گوینده و شنونده بهتری باشیم؟

رابطه اذعان‌کننده را تمرین کنید

یکی از روش‌های حل اختلافات این است که با احساسات و نیازهای خود صادق باشید. همانطور که می‌دانید، دروغ گفتن مانند ریختن بنزین روی آتش است و اختلافات را شدیدتر می‌کند. مهم است که آنچه در ذهنتان می‌گذرد را شفاف و روشن بگویید بدون آنکه خشمگین شوید یا طرف مقابل را در حالت تدافعی قرار دهید. یکی از استراتژی‌های موثر حل مساله آن است که به جای آنکه بگویید چه فکر می‌کنید، بگویید چه احساسی دارید و از جمله “من احساس می‌کنم” استفاده کنید.

نکاتی در خصوص نحوه به اشتراک گذاشتن احساسات با همسر

دنبال راه‌حل بگردید

همینکه دیدگاه طرف مقابل را فهمیدید و او نیز با دیدگاه شما آشنا شد، حال نوبت پیدا کردن راه‌حل است. راه‌حلی که هر دو بتوانید با آن زندگی کنید. گاهی پس از آنکه یکی از دو طرف با دیدگاه دیگری آشنا می‌شود، پاسخی ساده و قابل فهم خود را نشان می‌دهد. در مواردی که اختلاف ناشی از سوءتفاهم یا عدم اطلاع از نقطه نظر طرف مقابل است، یک معذرت‌خواهی ساده می‌تواند نتیجه شگفت‌انگیزی داشته باشد و یک بحث آزاد می‌تواند افراد را به هم نزدیکتر کند. در غیر این صورت، تلاش بیشتری نیاز است. در مواردی که اختلاف بر سر موضوعی است که هر دو بر سر آن اتفاق نظر ندارند، چند گزینه پیش رو دارید: گاهی می‌توانید موافق یا مخالف باشید اما در موارد دیگر می‌توانید راه مصالحه یا میانه‌ای بیابید. در مواردی دیگر ممکن است نظر یکی از طرفین فائق آید اما با این آگاهی که دفعه بعد و نظر طرف دیگر را قبول خواهد کرد. مهمترین مساله درک کردن است و تلاش برای انجام کاری که احترام طرفین حفظ شود.

اگر راه‌حل جواب نداد، چه کنیم؟

اگر همیشه اختلافات از سوی یک نفر سر می‌زند، گاهی توصیه می‌‍شود کمی فاصله در رابطه ایجاد کنید یا به طور کلی رابطه را قطع کنید. برای مثال، در مورد خیانت یک راه‌حل ساده فاصله گرفتن است و اینکه نیاز به امنیت شخصی را در اولویت قرار دهید. در مورد اختلافات بر سر خانواده‌ها، ایجاد مرز و محدوده و پذیرش محدودیت‌های شخص در رابطه می‌تواند کمی آرامش فراهم کند.

منبع verywellmind.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.