مواد اولیه شیرینی پزی

مواد شیرینی پزی

همانطور که می‌دانید، برای تهیه انواع کیک و شیرینی به مواد اولیه مختلفی نیاز داریم که برخی از آنها فقط در صنعت قنادی به کار گرفته می‌شوند! و می‌باید شناخت دقیق و کاملی از این‌گونه مواد اولیه داشته باشید تا نتیجه‌ کارتان رضایت‌بخش باشد. از این‌رو با توجه به اهمیت موضوع و کاربرد حرفه‌ای این مواد در تهیه کیک‌ها و شیرینی‌ها به معرفی برخی از مواد اولیه می‌پردازیم.

زنجفیل (Ginger):

 ریشه‌ای است که هم به شکل تازه و هم به صورت خشک و آسیاب کرده، برای معطر کردن خوراک‌ها و شیرینی‌ها مصرف می‌شود. این ادویه معطر در داروسازی نیز به کار می‌رود.

میپل سیروپ(Maple syrup):

شیره درخت افراست که معمولاً همراه با پن کیک در وعده صبحانه مصرف می‌شود. این شیره شیرین، رقیق و قهوه‌ای رنگ در طعم دادن به بیسکویت‌ها و کیک‌ها تأثیر بسزایی دارد و مزه دلپذیری به آنها می‌بخشد.

گلدن سیروپ (Golden syrup):

 شیره غلیظ و طلائی رنگی است که در تهیه برخی از شیرینی‌ها و کیک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و به جای آن می‌توانید از عسل بهره‌ بگیرید.

کورن سیروپ (Corn syrup):

شیره غلیظ بی‌رنگی است که از نشاسته ذرت، مالتوز و اولیگو ساکارید تهیه می‌شود. این شیره موجب نرم شدن بافت فاج که نوعی تافی است، می‌شود و هنگامی که به شربت افزوده شود، از کریستالیزه شدن شکر جلوگیری می‌‌کند.

وانیل (Vanilia):

گیاه بومی کشورهائی مانند هندوستان، مکزیک، آمریکای جنوبی و مرکزی است. این گیاه که گاهی طول ساقه‌اش به یک و نیم متر هم می‌رسد- دور درختان دیگر می‌پیچد و بالا می‌رود. بلورهای سفید رنگ موجود بر روی ساقه گیاه وانیل، وانیلین نام دارد.ساقه وانیل به رنگ سیاه یا قهوه‌ای تیره می‌باشد که یکی از پر مصرف‌ترین طعم‌دهنده‌ها در صنعت قنادی است. همچنین از ساقه وانیل، عصاره‌اش نیز در کارخانه تهیه و در شیشه‌های مخصوص آماده فروش می‌شود.

بیکینگ‌سودا (Baking soda):

 پودر سفید رنگی است که برای پف کردن کیک، به مایه آن افزوده می‌شود. این ترکیب شیمیایی که علامت انحصاری آن NaHCO می‌باشد، قدری نمکی است و استفاده از آن در صنعت قنادی، از قرن نوزدهم میلادی رایج شده است.

دارچین (Cinnamon):

این ادویه خوشبو و معطر، دارای فواید بسیار زیادی است. دارچین از لحاظ ظاهر شبیه پوست تنه درخت و قهوه‌ای رنگ است. نوع دیگر آن که به کاسیا «Cassia» معروف است، لوله‌ای شکل و قدری سفت‌تر می‌باشد. برای نگهداری صحیح دارچین، همه آن را آسیاب نکنید و هر بار هنگام مصرف قدری از آن را آسیاب کنید تا عطرش حفظ شود. همچنین چوب دارچین را در ظرف در‌دار و دور از نور نگهدارید تا عطرش به خوبی حفظ شود.

شکر قهوه‌ای و انواع آن (Brown sugar):

شکر قهوه‌ای که در انواع تیره و روشن در بسته‌بندی‌های نیم‌کیلوگرمی یا یک کیلوگرمی به فروش می‌رسد، در تهیه انواع کیک، شیرینی و دسر به کار می‌رود. این شکر تصفیه‌ نشده از ماده طبیعی به نام ملاس گرفته می‌شود و شکل ظاهری آن کاملاً نرم و به هم فشرده است. استفاده از شکر قهوه‌ای، رنگ کیک‌ها و شیرینی‌ها را تغییر می‌دهد و طعم دلپذیری از خود به جا می‌گذارد. نوع دیگر این شکر دانه دانه است و معمولاً به شکر خام «raw sugar» معروف است.

هل (Cardamom):

این دانه معطر در دو رنگ سبز و سفید برای طعم دادن به شیرینی‌ها و کیک‌ها مورد مصرف قرار می‌گیرد. درون دانه هل، از ریز دانه‌هائی به رنگ قهوه‌ای تشکیل شده است که پس از آسیاب کردن و الک کردن به مصرف می‌رسد. از هل در شیرینی‌های سنتی مانند شیرینی نخودچی، نان برنجی، باقلوا و غیره بهره‌ می‌گیرند. برای حفظ عطر هل، آن را در ظرف‌های دردار و دور از مجاورت هوا نگه دارید.

جوز هندی (nut meg):

 این ادویه دانه‌درشت دارای پوسته ضخیم و زبری است که از آن برای معطر کردن کیک‌ها، کرم‌ها و شیرینی‌ها استفاده می‌کنند. به منظور بهره‌گیری از جوز، می‌باید آن را از رنده‌ ریزی ردکنید و فقط به هنگام مصرف آن را رنده کنید تا عطرش را از دست ندهد! گفتنی است مصرف جوز اشتها‌برانگیز است و موجب هضم آسان نیز می‌شود.

منبع زندگی آنلاین
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.