با مواد غذایی که حاوی کالری صفر هستند آشنا شوید

با خوردن وزن کم کنید

به نظر می‌رسد از خوردن غذاهایی با کالری منفی دچار رنج و سختی می‌شوید. خوب اگر شما به این رژیم نیاز دارید، باید دقیقا بدانید که کالری منفی چیست؟ قطعا این بدان معنا نیست که غذاها کالری ندارند، به این معنی است که انرژی لازم برای جذب و سوزاندن غذا بیشتر از کالری دریافتی از آن بوده و در نتیجه باعث مصرف شدن تمام آن می‌شود، بنابراین با خوردن این غذاها دیگر نیاز نیست که نگران مقدار مصرف شدن مواد غذایی باشید، زیرا بدنتان کالری بیشتری را نسبت به آنچه که می‌خورید می‌سوزاند. تمامی مواد غذایی که دارای آب فراوانی هستند جز دسته مواد غذایی کالری صفر هستند. اگر می‌خواهید که یک رژیم غذایی حاوی کالری منفی را امتحان کنید در مطلب زیر همراه ما باشید.

به عنوان مثال:

یک قاچ کیک دارای حدودا ۵۰۰ کالری می‌باشد، و سلول‌های بدن نیز به منظور هضم و جذب این قاچ کیک نیازمند به صرف حدودا ۲۰۰ کالری می‌باشند. در نهایت، پس از پایان تمامی پروسه‌های متابولیکی توسط بدن، و هضم و جذب غذا توسط دستگاه گوارشی، مقدار ۳۰۰ کالری اظافی در نتیجه مصرف این قاچ کیک باقی خواهد ماند. این کالری‌ها نیز به نوبه خود به تجمع چربی در بدن، و نیز به افزایش وزن کمک کرده، و در نهایت منجر به ایجاد مشکل اضافه وزن می‌گردند. حال آنکه، اگر غذای مصرفی دارای ۱۰۰ کالری بوده و بدن نیز برای هضم و جذب آن به صرف ۱۵۰ کالری نیازمند باشد، در واقع به مانند این است که با خوردن این غذا بدن نه تنها کالری مصرف ننموده بلکه ۵۰ کالری نیز سوزانده است.

به عنوان مثال بدن برای هضم و جذب یک ظرف ۱۰۰ گرمی کلم بروکلی نیازمند به صرف حدودا ۱۰۰ کالری می‌باشد، حال آنکه این مقدار کلم دارای فقط چیزی در حدود ۲۵ کالری می‌باشد.  پس بنابراین هرچه مقدار بیشتری از این کلم را مصرف نماییم، بدن نیز برای متابولیسم و هضم و جذب آن مقدار بیشتری کالری خواهد سوزاند. غذاهای مختلف حاوی مقادیر متفاوتی از کالری، کربوهیدراتها، چربی‌ها، پروتئین، مواد معدنی، ویتامین‌ها و دیگر ترکیبات می‌باشند. بدن انسان برای هضم و جذب مواد غذایی مختلف، و نیز به منظور انجام واکنش‌های مختلف متابولیکی، نیازمند به انواع گوناگونی از آنزیم‌ها می‌باشد.

غذاهای کالری منفی در حقیقت حاوی انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، و نیز دیگر مواد مورد نیاز بدن می‌باشند. که این ویتامین‌ها و مواد معدنی برای تولید، و نیز فعالیت بسیاری از آنزیم‌های بدن مورد نیاز می‌باشند. بدین ترتیب نیز، غذاهای کالری منفی، به واسطه‌ی نقش خود در فراهم آوردن ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن، به بدن در تجزیه و نیز متابولیسم مواد غذایی مصرفی کمک می‌نمایند.

در واقع مقدار ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در این دسته از گیاهان در حدی است که نه تنها به بدن در تجزیه و سوخت کالری‌های موجود در این غذاها کمک می‌کند، بلکه به بدن در سوخت کالری‌های موجود در دیگر انواع غذاهای مصرف شده نیز کمک می‌نماید. همچنین این دسته از گیاهان حاوی مقادیر بالایی از فیبر (سلولز) و نیز آب می‌باشند. بدیهی است که آب دارای هیچگونه کالری نمی‌باشد و سلولز نیز قابل جذب توسط بدن نبوده و به تجمع چربی و افزایش وزن نخواهد انجامید. به علاوه، محتوای سلولزی این گیاهان به عملکرد دستگاه گوارشی کمک نموده و دفع مواد زاید توسط روده‌ها را افزایش خواهد داد که این امر نیز به نوبه‌ی خود به کاهش وزن کمک چشمگیری می‌نماید.

۱.سیب

کالری
سیب یکی از بهترین میوه‌ها با کالری منفی است و زمانی که احساس گرسنگی می‌کنید جزء بهترین گزینه‌هاست. این میوه مملو از فیبر است که اگر آن را با پوست میل کنید مقدار زیادی از خاصیت آن را به بدن خود منتقل خواهید کرد و همچنین باعث کاهش یبوست نیز می‌گردد. یک عدد سیب متوسط حدود ۹۵ کالری دارد و می‌تواند شما را برای مدت زمان طولانی سیر نگه دارد. این میوه به دلیل سطح پکتین بالا (یک نوع فیبر محلول)، می‌توانند به روند کاهش وزن کمک کنند.

۲.کلم بروکلی، کم کالری و مفید

کالری

کلم بروکلی غنی از آنتی اکسیدان‌ها و فیبر است که در دسته‌ی غذاهای فوق العاده برای رژیم غذایی جای دارد. این گیاه مملو از آب و تقریبا بدون چربی است. یک فنجان کلم بروکلی حدود ۳۱ کالری انرژی دارد و می‌تواند کسانی را که قصد کاهش وزن دارند را شگفت زده کند. کلم بروکلی علاوه بر مواد مغذی برای تغذیه می‌تواند ساعت‌ها بدون آنکه نیازی به خوردن غذایی دیگر داشته باشید شما را سرحال نگه دارد.

۳.هویج مملو از ویتامین

کالری

این سبزی فوق العاده غنی از ویتامین و مواد معدنی است و ۱۰۰ گرم آن حدود ۴۱ کالری دارد. می‌توانید روزانه آب هویج مصرف کنید یا آن را با سایر غذاهای کم کالری برای یک صبحانه سالم در نظر بگیرید. همچنین می‌توانید یک عدد هویج را به عنوان یک میان وعده نوش جان کنید تا از مزایای بی‌نظیر آن بهره مند شوید.

نودل اشنه دریایی

کالری

اشنه دریایی نوعی جلبک بزرگ است. معمولاً خوردن نودل به عنوان یک کاهنده وزن شناخته شده نمی‌باشد. زیرا نودل‌های سنتی مملو از نشاسته است که از غلاتی نظیر گندم بدست آمده. حتی نودل‌های برنج قهوه‌ای و نودل کینولا نیز دارای کالری زیادی می‌باشند. اما نودل اشنه دریایی یا کلپ به دلیل اینکه از جلبک دریایی ساخته شده و جلبک دریایی مملو از آب می‌باشند، برای کاهش وزن مورد توجه قرار می‌گیرند. اشنه دریایی در تهیه سالاد و حتی اسپاگتی‌های ایتالیایی نیز کاربرد دارد. نودل اشنه دریایی را می‌توان در سوپر مارکت‌ها یافت (البته شاید در ایران یافت نشود).

۴.هندوانه

کالری

هندوانه به عنوان یک میوه آبدار شناخته شده است که می‌تواند یک غذای فوق العاده برای کسانی که قصد کاهش وزن دارند محسوب شود. به طور حیرت آوری سرحال کننده و شادی بخش است، در هر ۱۰۰ گرم فقط ۳۰ کالری انرژی داشته که باعث می‌شود آن را با خیال راحت میل کنید. این میوه نه تنها به از دست دادن وزن کمک می‌کند، بلکه سطح فشار خون را در افرادی که دارای فشار بالا هستند کاهش می‌دهد.

۵.کدو سبز

کالری

کدو سبز از مدت‌ها قبل برای کاهش وزن و داشتن یک رژیم غذایی عالی توصیه شده است. این گیاه با کالری صفر غنی از پتاسیم و آب بوده و برای افرادی که رژیم غذایی دارند بسیار سالم و مناسب است. همچنین فیتونورینت (کارکرد آنتی اکسیدانی دارد) موجود در آن به تنظیمات حرکات روده کمک می‌کند. کدو سبز دارای فیبر پکتین است که بدنتان را از بیماری دیابت محافظت می‌کند.

خیار شور

کالری

شما می‌دانید که خیار شور در واقع از خیار تهیه شده است و خیار به خودی خود از مواد خوراکی کالری منفی می‌باشد. یک پیمانه خیار حاوی ۱۶ کالری می‌باشد. آیا به این معنی است که یک پیمانه خیارشور نیز دارای ۱۶ کالری است؟ باید گفت که اینطور نیست، زیرا باید توجه داشته باشید که برخی از تولید کنندگان خیارشور از مقداری شکر در دستور تهیه آن استفاده می‌کنند. تنها خیارشورهایی که در سرکه، آب و ادویه تهیه شده‌اند بدون کالری می‌باشند اما اکثر خیارشورهای امروزه حاوی مقادیری شکر نیز می‌باشند. اما بطور معمول تنها مقداری اندک کالری به غذا افزوده می‌شود، به عنوان مثال هر پیمانه خیارشور شکر دار دارای ۱۷ کالری می‌باشد. بنابراین هنوز هم خیارشور از خوراکی‌های کالری منفی محسوب می‌شود. پس اگر می‌خواهید وزن خود را کاهش دهید می‌توانید هر چقدر که می‌خواهید خیارشور میل کنید. از طرف دیگر وقتی از خیارشور به عنوان خوراکی کالری منفی صحبت می‌شود منظور سایر ترشیجات نظیر ترشی کلم و کیمچی نیز می‌باشد.

۶.گریپ فروت

کالری

گریپ فروت دارای کالری بسیار پایین و نیروگاهی از ویتامین C است. گریپ فروت توانایی تقویت سیستم ایمنی بدن را دارد و پایین آوردن سطح کلسترول را برای افرادی که با رژیم غذایی سعی در کم کردن وزن دارند آسان‌تر می‌کند.

۷.کرفس

کالری

کرفس دارای رتبه ۱ در دسته غذاهایی با کالری منفی است به طوری که در هر ۱۰۰ گرم این گیاه ۱۶ کالری انرژی وجود دارد. این گیاه غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است و آب بالا در آن باعث می‌شود که بدنتان در هنگام از دست دادن وزن کاملا هیدراته بماند. همچنین کرفس به عنوان یک غذای غنی از فیبر شناخته شده است که کمک می‌کند تا هضم آن در مدت زمان طولانی‌تری انجام شود.

۸.گوجه فرنگی

کالری

گوجه فرنگی بسیار آبدار و غنی از فیبر رژیمی است که سطح کلسترول را پایین می‌آورد و به کاهش وزن کمک می‌کند. گوجه فرنگی حاوی یک پروتئین به نام لپتین است که باعث تنظیم اشتها می‌شود و همچنین موجب افزایش میزان متابولیسم در بدن گردیده که برای از بین بردن هر مقدار وزن اضافی ضروری است.

۹.کاهو

کالری

کاهو، در دسته سبزیجات قرار دارد و جزء کم کالری‌ترین خوراکی‌ها محسوب می‌شود، به دلیل اینکه که هر ۱۰۰ گرم آن ۶ کالری دارد. بسیاری از افراد درباره‌ی خاصیت و ارزش غذایی آن اطلاعات کمی دارند. کاهو غنی از فیبرهای رژیمی، ویتامین B و اسید فولیک است که می‌تواند به کاهش وزن کمک موثری کند، بنابراین دفعه بعدی که به یک ظرف پر از غذا فکر کردید، ظرفی از سالاد را با مقدار زیادی کاهو و سایر سبزیجات مانند هویج و کلم بروکلی در نظر داشته باشید.

۱۰.خیار

کالری

خیار یک میوه شگفت انگیز غنی از الکترولیت‌ها و ویتامین‌ها و مواد معدنی است که برای هیدراتاسیون مناسب است. همچنین یکی از بهترین غذاها برای از دست دادن وزن به شمار می‌آید و می‌تواند در تابستان شما را خنک نگه دارد.

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.