موسیر چیست و چه خواصی دارد؟

موسیر دارای مواد مغذی و ترکیبات گیاهی است که برای سلامتی بسیار مفید است

خلاصه ای از شناسنامه موسیر
نام موسیر
نام علمی Allium ascalonicum
اصالت Allium ascalonicum
رنگ پوشش غشایی و سفیدرنگ که کمی به قهوه ای-طلایی تا قرمز رنگ می رود
شکل ظاهری باریک و بیضی رنگ با قطر حدود ۴-۱ سانتیمتر
رنگ گوشت موسیر سفید با کمی ته مایه سبزرنگ
مزه شبیه پیاز ولی ملایم تر
کالری ۷۲ کیلوکالری به ازای یک فنجان موسیر
خواص اصلی ویتامین B6 (26.54%)، آهن (۱۵%)، کربوهیدرات (۱۲.۹۲ %)، منگنز (۱۲.۷۰ %)، مس (۹.۷۸%)
مزایا خاصیت آنتی اکسیدان، مفید برای فشار خون، پیشگیری یا درمان آلرژی ها، کاهش علائم آرترید روماتوئید، مفید برای کلسترول و سلامت قلب، خواص ضدباکتریایی و ضدویروسی، کمک به اشتها، مبارزه با چاقی، مفید برای غدد تیروئید، آرامش بخش اعصاب، بهبود گردش خون و متابولیسم، کاهش علائم PMS، کنترل دیابت

موسیر چیست؟

موسیر نوعی از پیاز است ولی بیضی شکل و کوچکتر که طعم آن ترکیبی از سیر و پیاز است.

به صورت خوشه ای رشد می کند، حاوی آب اندک است و پوست نازک تری نسبت به پیاز دارد، اما به همان اندازه پیاز می تواند به چشمان شما اشک بیاورد.

موسیر دارای مواد مغذی و ترکیبات گیاهی است که برای سلامتی بسیار مفید است.  ما در این مطلب قصد داریم شما را با خواص موسیر و نحوه استفاده از آن بیشتر آشنا کنیم.

موسیر و پیاز
موسیر از دسته پیاز است

خواص موسیر

ترکیبات آلی گوگرد و آنتی اکسیدان موجود در موسیر، خواص و فواید بسیاری برای سلامتی فراهم کرده که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

سرشار از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که از سلول ها در برابر آسیب موادی به نام رادیکال های آزاد محافظت می کنند. تعداد زیاد رادیکال های آزاد می تواند فشار اکسیداتیو بر بدن ایجاد کند که منجر به التهاب و بیماری های مزمنی چون سرطان، بیماری قلبی و دیابت می شود.

تسکین دهنده علائم حساسیت

طی یک واکنش آلرژیک، سلول های بدن هیستامین ترشح می کنند که علائمی چون ورم بافت ها، آبریزش چشم و خارش ایجاد می کند.

موسیر سرشار از کورستین است. یک فلاونوئید گیاهی که ممکن است علائم مربوط به چشم و بینی که ناشی از آلرژی است را کاهش دهد.

کورستین به عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی عمل می کند که از ترشح هیستامین جلوگیری کرده و شدت واکنش های التهابی و تنفسی مانند آسم، برونشیت و آلرژی های فصلی را کاهش می دهد.

مفید برای فشار خون

وجود پتاسیم که گشادکننده عروق است و اثر آلیسین که اکسید نیتریک را در بدن آزاد می کند، سبب می شود فشار خون به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. گشادکننده عروق، دیواره رگ های خونی را شل می کند و اجازه می دهد که خون روان تر جریان یابد. این از لخته شدن خون و فشار بر سیستم قلبی-عروقی جلوگیری می کند و در نهایت به سلامت قلب کمک می کند.

کاهش علادم آرتریت روماتوئید

کمبود ویتامین B6 سبب بروز علائم آرتریت روماتوئید مانند درد شدید می شود. مطالعات نشان داده اند که افرادی که آرتریت روماتوئید دارند، به ویتامین B6 بیشتری نسبت به افراد سالم نیاز دارند زیرا آنها به دلیل التهاب طولانی مدت، دردهای عضلانی و مفصلی طولانی تری را تجربه می کنند.مزایای ویتامین B6 شامل کاهش درد است و یک مکمل مفید برای کنترل درد عضلات و مفاصل در بیماران آرتروزی است. موسیر ۰.۳۴۵ میلی گرم ویتامین B6 دارد که ۲۶.۵۴% مقدار توصیه شده روزانه را شامل می شود.

مفید برای کلسترول و سلامت قلب

آلیسین موجود در موسیر سطح کلسترول بدن را تنظیم می کند. موسیر با کاهش سطح کلسترول در بدن به پیشگیری از بیماری های عروق کرونر، حملات قلبی و سکته کمک می کند.

خواص ضدباکتریایی و ضدویروسی

هم موسیر و هم سیر یکسری واکنش های بیوشیمیایی ایجاد می کنند که با عفونت ها، ویروس و التهاب می جنگد. پارامترهای مختلف ایمونولوژی موسیر بسیار مورد تحقیق گرفته است. از جمله محققان معتقدند آنزیم های آنتی اکسیدان موسیر به مبارزه با بیماری های عفونی و جدی کمک می کند.

موسیر با پوست قرمز
موسیر سرشار از آنتی اکسیدان است

جلوگیری از چاقی

تحقیقات نشان داده است که موسیر می تواند مانع از تجمع چربی و درنتیجه چاقی شود. از آنجا که چاقی ارتباط نزدیکی با بیماری های قلبی، دیابت و سرطان دارد، موسیر با جلوگیری از افزایش ورن، از ابتلا به این بیماری ها نیز جلوگیری می کند.

بهبوددهنده اشتها

برای آن دسته از والدینی که نگران کم اشتهایی فرزاندانشان هستند، مکمل آهن پیشنهاد خوبی است زیرا کمک زیادی به بهتر شدن اشتهای کودکان می کند. تحقیق بر روی کودکان کنیایی نشان داده است که مکمل آهن به افزایش اشتها و رشد آنها بسیار کمک کننده بوده است. بنابراین استفاده از غذاهای سرشار از آهن مانند موسیر، لوبیا سیاه، جگر و اسفناج به بهبود اشتها و جلوگیری از مشکلات ناشی از کمبود آهن کمک می کند.

مفید برای عملکرد تیروئید

مس یا Copper که به میزان زیادی در موسیر یافت می شود، نقش مهمی در عملکرد درست غده تیروئید ایفا می کند. از آنجا که مس زیاد موجب اختلال در تیروئید می شود، بنابراین به سطح متعادلی از مس در خون نیاز دارید، در غیر این صورت، فعالیت های هورمونی به هم می ریزد و علائم کم کاری یا پرکاری تیروئید بروز می کند.موسیر ۰.۰۸۸ میلی گرم مس دارد که ۹.۷۸ درصد مقدار توصیه شده روزانه است.

آرامش دهنده اعصاب

مواد معدنی و ویتامین های مختلف موجود در موسیر مانند پیریدوکسین، می تواند به ترشح GABA در مغز کمک کند که به کاهش سطح استرس و نگه داشتن هورمون ها در سطح متعادل کمک می کند. پس برای آرامش اعصاب خود، موسیر بخورید. اسید فولیک نیز به میزان قابل توجهی در موسیر یافت می شود. اسید فولیک یک ویتامین B ضروری است که با تنظیم واکنش های آنزیمی در مغز، به بهود وضعیت ذهنی و عاطفی کمک می کند.

کمک به گردش خون و متابولیسم

موسیر در مقایسه با انواع پیازها حاوی مواد معدنی بیشتری از جمله آهن، مس و پتاسیم است. آهن و مس با کمک به تولید گلبول های قرمز در خون، سبب بهبود گردش خون در بدن می شوند. هرچه گلبول های قرمز خون بیشتر باشد، گردش خون بهتر است و اکسیژن بیشتری به بخش های مهم بدن ارسال می شود و انرژی، سرزندگی، رشد سلولی، ترمیم بدن و متابولیسم افزایش می یابد.

کاهش علائم PMS (پیش از قاعدگی)

مصرف مقدار زیادی منگنز همراه با کلسیم، به بهبود علائم PMS مانند درد عضلانی، نوسانات خلقی، زودرنجی، اضطراب و مشکلات خواب کمک می کند. تحقیقی در آمریکا نشان داده است که زنانی که سطح پایینی از منگنز در خون دارند، درد و علائم خلق و خوی بیشتری را در دورام قبل از قاعدگی تجربه می کنند. اما موسیر یکی از منابع عالی منگنز است که لازم است برای سلامت بیشتر خود در رژیم غذایی تان بگنجانید.

کنترل دیابت

دو ترکیب فتوشیمیایی آلیوم و دی سولفات آلیل که در موسیر وجود دارد، خاصیت ضددیابتی دارد، که یعنی سطح قند خون را کنترل می کند. این می تواند برای بیماران مبتلا به دیابت که لازم است سطح قند خون خود را کنترل کنند، بسیار مفید باشد.

استفاده از موسیر در رژیم غذایی
موسیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

چطور موسیر را به رژیم غذایی خود بیفزاییم؟

طعم ملایم موسیر کمک می کند تا بتوانید در انواع غذاها از آن استفاده کنید. به روش های مختلفی می توانید در غذای خود از موسیر استفاده کنید، از جمله:

  • موسیرها را تفت دهید و با سس سرو کنید
  • آنها را گریل کنید و در کنار سبزیجات استفاده کنید
  • آنها را خرد کنید و به سیب زمینی سرخ شده و سوپ اضافه کنید
  • آنها را خرد کنید و به صورت خام روی سالاد یا ماکارونی بریزید
  • روی پیتزای خانگی خود بپاشید
  • آن را رنده کنید و به سس اضافه کنید
  • موسیر را می توانید در نمک و آب بخوابانید و به صورت ترشی استفاده کنید

نکات دیگری درباره موسیر

گیاه موسیر قابض، نفخ آور و خلط آور است و در درمان گرفتگی و درد سینه، مشکل شامه، گلو درد، اسهال، برونشیت و در برخی موارد اسهال خونی مفید است. موسیر در چین یک داروی محلی برای کمک به دستگاه گوارش و تقویت روده هاست.

طرز تهیه موسیر

اگر می خواهید موسیر را در خانه خشک کنید، این مراحل را باید طی کنید:

  • ابتدا موسیر تازه را پوست بگیرید و بشویید.
  • سپس آنها را به صورت ورقه ورقه برش دهید. برش ها باید یک اندازه باشند و ضخامت آنها نه خیلی زیاد و نه خیلی کم باشد.
  • برای گرفتن تندی موسیر و به اصطلاح شیرین کردن آن، ورقه های موسیر را به مدت ۲۴ ساعت در آب سرد قرار دهید و هر ۴ ساعت یکبار، آب آن را عوض کنید.
  • سپس آنها را روی یک پارچه تمیز پهت کنید تا خشک شود. می توانید از پنکه برای خشک کردن آنها استفاده کنید.
  • موسیرهای خشک شده را داخل ظرف درداری قرار دهید و در جای خشک نگهداری کنید.

سخن آخر

موسیر از دسته پیازهاست که فواید بسیاری دارد. سرشار از آنتی اکسیدان است و ترکیبات مفیدی دارد که به سلامت قلب، کنترل قند خون، کاهش خطر چاقی و بیماری های سرطان و دیابت نوع ۲ کمک می کند.

شما می توانید از این ماده معجزه گر در همه غذاهای خود استفاده کنید. اما یادتان باشد که موسیر کمی تند است و باعث ایجاد خارش و تحریک مخاط و چشم می شود. بهتر است قبل از استفاده آن را مدتی در آب سرد قرار دهید که از تندی آن کم شود و به اصطلاح شیرین شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. نرگس می گوید

    عالی و مفیددد بود ،ممنونم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.