چگونه به کودکان خود بگوییم طلاق گرفته‌ایم؟

نکاتی در خصوص مکالمه والدین و فرزندان در خصوص طلاق

صحبت کردن با فرزندان در خصوص اینکه در حال طلاق گرفتن از همسرتان هستید، یکی از سخت‌ترین مکالمات است. حتی اگر این خبر برایشان غافلگیرکننده نباشد (یعنی مدتی است جدا از هم زندگی می‌کردید یا مدام با همسر خود دعوا و مشاجره داشته‌اید) باز هم طبیعی است که بچه‌ها دوست دارند والدینشان هر دو در کنار هم باشند. بر هم زدن این خواسته و رویای کودکان طبیعتا دشوار است. این مکالمه در طول زندگی فرزندتان در خاطرش می‌ماند. هیچ راه‌حلی برای جلوگیری از این رویداد وجود ندارد تنها چند توصیه که در زیر به آنها اشاره می‌شود، می‌تواند در کاهش دادن آسیب‌ها کمک کند.

جلوی کودکان کنار هم باشید

شما و همسرتان می‌توانید در کنار هم پیش فرزندان بنشینید و شرایط را برایشان توضیح دهید. حتی اگر طلاق تصمیم مشترک شما نبوده اما با این حال باید به فرزندانتان نشان دهید با هم به این تصمیم رسیده‌اید و از واژگانی چون “ما” در زمانی که در حال توضیح دادن این تصمیم هستید، استفاده کنید. این زمان مناسبی برای اتهام و شکوه و شکایت نیست. این دیگر موضوع شما نیست بلکه موضوع کیفیت احساسات فرزندان شماست. علاوه بر این، کودکان نیاز به اعتماد به نفس دارند و می‌خواهند احساس کنند والدینشان به عنوان یک تیم با هم سرپرستی و هدایت آنها را همچنان برعهده می‌گیرند.

کل خانواده را دور هم جمع کنید

متخصصان معتقدند بهتر است این مکالمه در حضور همه اعضای خانواده باشد و سپس با هر یک از فرزندان جداگانه صحبت شود. اگر نگران هستید که فرزند بزرگتر این موضوع را نپذیرد یا واکنش او موجب ناراحت شدن دیگر فرزندان شود (کودکان در سن مدرسه مفهوم طلاق را بهتر از کودکان پیش دبستانی و یا کوچکتر می‌فهمند)، شما و همسرتان می‌توانید با هر یک از فرزندان جداگانه صحبت کنید.

درباره آنچه می‌خواهید بگویید برنامه‌ریزی کنید

این مکالمه‌ای نیست که بخواهید فی‌البداهه حرف بزنید. والدین باید پیام‌هایی که فکر می‌کنند شنیدنش برای کودکان مهم است، به زبان آورند. مثلا والدین می‌توانند به نوبت موارد زیر را عنوان کنند:

  • می‌دونی که مامان و بابا مشکلاتی دارند. ما داریم سعی می‌کنیم اونها رو برطرف کنیم اما همه روش‌ها نتیجه نمیده.
  • هر دوی ما عاشق شما هستیم. هیچ چیز عشق ما به شما و این حقیقت را که همیشه کنارتان هستیم را تغییر نمی‌دهد.
  • ما همیشه پدر و مادر شما خواهیم بود اما دیگر زن و شوهر نخواهیم بود. پدرت (مادرت) و من داریم از هم جدا می‌شویم.
  • شما بچه‌های فوق‌العاده‌ای هستید. این اشتباه ماست که این اتفاق افتاده نه شما.
  • گرچه تغییراتی در حال اتفاق افتادن است اما ما همیشه یک خانواده هستیم.

انتظار همه گونه واکنش را داشته باشید

ممکن است با وجود تمام ترس‌ها و نگرانی‌هایی که شما و همسرتان در خصوص واکنش فرزندتان دارید، با ابراز این موضوع با این سوال کودک مواجه شوید که: آیا من همچنان جشن تولد خواهم داشت؟ کودکان ذاتا خودخواه‌اند و این موجب می‌شود اولین نگرانی آنها این باشد که چگونه این تصمیم بر زندگی آنها تاثیر می‌گذارد. طبیعی است که کودک نگران تغییر مدرسه یا تیم ورزشی‌اش می‌شود یا اینکه آیا هنوز دوستانش با او در خانه (یکی از والدین) بازی می‌کنند؟ طبیعی است که آنها گریه می‌کنند، داد می‌زنند، کنج اتاق می‌نشینند و در را می‌کوبند. شما فرزند خود را بهتر می‌شناسید، ببینید آیا بهتر است به او زمان دهید تا این خبر را درک کند و بپذیرد و یا در چنین شرایطی نیاز به یک آغوش دارد؟

بگذارید سوالاتشان را بپرسند

پردازش احساسات در کودکان در خصوص این موضوع اندکی زمانبر است. شما احتمالا باید مکالمات زیادی را در خصوص جدایی و فرآیند طلاق با فرزندان داشته باشید. مکالمه اولیه شروعی است برای دیالوگ‌ها و سوالات آتی که بین کودکان و والدین رد و بدل می‌شود. هم شما و هم همسرتان باید آمادگی پاسخ به سوالات و واکنش نشان دادن به نیازهای روحی و روانی فرزندان داشته باشید. آنچه می‌دانید و آنچه نمی‌دانید را صادقانه با فرزندان خود در میان بگذارید.

منبع parents.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.