با میوه و سبزیجاتی که عامل کاهش وزن هستند آشنا شوید

نگران اضافه وزن خود نباشید

قطعا همه ی ما می دانیم که میوه ها و سبزیجات، برای یک بدن سالم ضروری هستند. ولی خوب است بدانید مصرف آن ها در هنگام کاهش وزن مزایای دیگری نیز دارد. میوه ها و سبزیجات سرشار از فیبر هستند، که سبب می شود برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید. آن ها غنی از ویتامین ها و مواد معدنی هستند و به هضم غذا کمک می کنند. بسیاری از رژیم های غذایی معروف در سراسر جهان، مصرف حداقل ۵ وعده سبزیجات در روز را توصیه می کنند. انتخاب های زیادی متناسب با هر نیاز و ذائقه ای وجود دارد. می توانید میوه ها را به همراه صبحانه یا بعنوان میان وعده و سزیجات را همراه غذای اصلی میل کنید.

طبق برخی آمار نیمی از ایرانیان نیز دچار اضافه وزن و چاقی هستند .متخصصان تغذیه توصیه می کنند روزانه حدود ۵ تا ۷ واحد میوه و سبزی مصرف شود زیرا چربی سبزیجات نیز بسیار پایین و یا فاقد کلسترول است از این رو مصرف سبزیجات می تواند از بروز بیماری های قلبی در افراد جلوگیری کند.

افزایش مصرف میوه ها و سبزیجات بهترین گام برای کاهش وزن سریع است، اما به این نکته باید دقت کرد که همه میوه ها به دلیل داشتن قند و کالری بالا، چنین خاصیتی ندارند و حتی می توانند باعث چاقی شوند. در این مقاله شما را با میوه و سبزیجاتی که باعث کاهش وزن می شوند آشنا می کنیم.

سیر

کاهش وزن و سیر
سیر یک چربی سوز عالی است

این ماده ی غذایی پرطرفدار دارای خاصیتی است که از اضافه وزن جلوگیری کرده و حتی باعث لاغری می شود. محققان آزمایش هایی روی موش های آزمایشگاهی انجام دادند و مشاهده کردند موش هایی که سیر مصرف می کنند حتی با داشتن یک رژیم غذایی شیرین نیز کمتر در معرض چاقی و اضافه وزن قرار می گیرند. یعنی اگر نمی توانید جلوی شیرینی خوردن خود را بگیرید پا به پای آن سیر هم مصرف کنید.

فلفل سبز

کاهش وزن و فلفل سبز
فلفل سبز سرشار از ویتامین ث است

فلفل سبز سرشار از ویتامین ث بوده که اثر چربی سوزی دارد. بنابر مطالعات، کسانی که دچار کمبود ویتامین ث هستند٬ چربی اندوخته بیشتری در بدن خود دارند. پس خوردن میوه ها و سبزیجاتی که منبع این ویتامین هستند٬ می تواند بدن را به سوی چربی سوزی سوق بدهد.

چغندر

کاهش وزن و چغندر
چغندر خاصیت چربی سوزی دارد

یکی از سبزیجاتی است که حاوی بیشترین میزان قند است اما با این حال کالری کمی دارد یعنی حدود ۵۰ کالری در هر فنجان. مصرف چغندر با سبزیجات دیگر یک ماده غذایی لاغری بی نظیر را ایجاد می کند.

کلم پیچ

کاهش وزن و کلم پیچ
کلم پیچ سرشار از کلسیم است

این سبزی٬ سرشار از کلسیم است که به چربی سوزی و کاهش سایز کمر کمک می کند. کلم پیچ حاوی آهن و لوتئین (ویتامین چشم) است.

بروکلی

کاهش وزن و بروکلی
بروکلی سرشار از فیبر است

بروکلی عزیز سرشار از فیبر و مواد مغذی است که هر دو برای سلامت و لاغری ضروری است. علاوه بر این بروکلی کم کالری است و احساس سیری طولانی مدتی می دهد.

کاهو

کاهش وزن و کاهو
کاهو سرشار از فیبر است

کاهو سرشار از فیبر٬ ویتامین ث، فولات و منگنز است و احتمال تمایل شما به دسر یا پرس دوم بشقاب غذا را بسیار کاهش می دهد.

زغال اخته

کاهش وزن و زغال اخته
زغال اخته کم کالری است

زغال اخته کم کالری و حاوی گلوسیدهای کمی است اما در عین حال سرشار از فیبر است. نصف فنجان زغال اخته حاوی ۲۵ کالری است.  شاید به دلیل طعم ترش آن کمتر تمایل به مصرف این ماده ی غذایی داشته باشید. توصیه می شود زغال اخته را به سالادهایتان اضافه کنید و از خواص آن بهره ببرید.

آووکادو

کاهش وزن و آووکادو
آووکادو سرشار از پتاسیم است

دارای مقادیر مناسب اسیدهای چرب غیراشباع تک زنجیره است که در چربی سوزی شکم٬ نقش دارند. همچنین آووکادو حاوی ۲۰ نوع ماده مغذی ضروری مثل فیبر٬ پتاسیم٬ ویتامین ای و اسید فولیک است. کسانی که از آووکادو به صورت منظم در برنامه غذایی خود استفاده می کنند٬ شکر کمتری مصرف کرده و شاخص توده بدنی و سایز دور کمر آنها نیز کمتر است.

کرفس

کاهش وزن و کرفس
کرفس کالری کمی دارد

افرادی که قصد لاغری دارند کرفس زیادی می خورند به خاطر این که این سبزی کم کالری است. ساقه های کرفس سرشار از آب است. کرفس سرشار از فیبر است و همین فیبرها یک ماده ی مغذی سالم ساخته است.

تخم کدو

کاهش وزن و تخم کدو
تخم کدو حاوی مواد معدنی است

حاوی مواد معدنی ضروری مثل آهن٬ فسفر و منیزیم است و منبع بسیار خوب عنصر روی نیز بشمار می رود. تخم کدو سرشار از آنتی اکسیدان بوده و بیماریهای قلبی و چاقی را نیز کاهش می دهد.

قارچ

کاهش وزن و قارچ
قارچ اشتها برانگیز اما کم کالری است

اشتها برانگیز و مغذی و در عین حال کم کالری است. هر نصف فنجان قارچ حاوی ۱۰ کالری انرژی دارد. این ماده غذایی پرطرفدار کمابیش فاقد چربی است و دارای فیبر، پتاسیم، سلنیوم، ریبوفلاوین، تیامین، اسیدفولیک، ویتامین b6 و زینک (روی) است. باید بدانید دو هفته مصرف منظم قارچ خام باعث کاهش وزن خواهد شد.

لیمو ترش

کاهش وزن و لیمو ترش
لیمو ترش گزینه مناسبی برای کاهش وزن است

بین مصرف لیمو ترش و کاهش وزن رابطه وجود دارد. موقع خرید، لیموهایی رو انتخاب کنید که سفت و نسبت به اندازه شان٬ سنگین باشند و پوست براق داشته باشند و رنگشان هم سبز تیره باشد.

کدو تنبل

کاهش وزن و کدو تنبل
کدو تنبل سرشار از فیبر است

یک ماده ی غذایی لاغر کننده ی بسیار موثر است. این کدوی گرد و قلمبه کم کالری بوده و در عین حال سرشار از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است. باید بدانید که کدو تنبل حاوی میزان زیادی بتاکاروتن است.

توت فرنگی

کاهش وزن و توت فرنگی
توت فرنگی سرشار از مواد مغذی است

این میوه ی قرمز، کم کالری و سرشار از مواد مغذی است. برای همین در عین حال که یک میوه شیرین است اما به روند لاغری کمک می کند .

بلال

کاهش وزن و بلال
بلال باعث کاهش اشتها می شود

هر بلال به طور متوسط حاوی ۸۳ کالری است. این ماده غذایی خوشمزه سرشار از پتاسیم و تیامین ( ویتامین ب ۱) است و حاوی میزان قابل توجهی فیبر و پروتئین است. بلال جلوی اشتهای زیاد را می گیرد و سیری طولانی مدتی ایجاد می کند.

هویج فرنگی

کاهش وزن و هویج
هویج مانع از پرخوری می شود

یک ماده غذایی نشاسته ای مغذی و کم کالری و سرشار از فیبر است. در هر نصف فنجان از این هویج ۶۰ کالری وجود دارد. هویج فرنگی شما را سیر می کند و جلوی پرخوری را می گیرد.

گلابی

کاهش وزن و گلابی
گلبی حاوی پکتین است

گلابی سرشار از فیبر است و به کنترل دستگاه گوارش کمک می کند. این ماده ی غذایی حاوی فیبری به نام پکتین است که احساس سیری طولانی مدت ایجاد می کند و جلوی پرخوری را می گیرد.

سیب

کاهش وزن و سیب
برای کاهش وزن سیب بخورید

یک عدد سیب یک میان وعده ی ایده آل محسوب می شود. سیب خوش طعم و کم کالری است. یک عدد سیب ۱۴۰ گرمی به زحمت ۹۰ کالری دارد.

جمع آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.