نحوه تنظیم VPN در ویندوز ۱۰

virtual private network یا همان (VPN) به معنی "شبکه مجازی خصوصی" است

virtual private network یا همان (VPN) به معنی “شبکه مجازی خصوصی” است که به شما امکان اتصال به شبکه خصوصی و دسترسی از راه دور را می ­دهد. انجام این کار به دلایل بسیاری مفید است که در ادامه مطلب آن را پوشش خواهیم داد، اما راه اندازی یک VPN  برای اولین بار ممکن است شما را سردرگم کند.

استفاده از VPN ها دشوار نیست. در حقیقت، اگر شما از این آموزش استفاده کنید می­ توانید در کمتر از ۱۰ دقیقه این کار را انجام دهید. اولین کاری که باید انجام دهید دانستن تمام مفاهیم مربوط به تنظیمات است.

علت استفاده از VPN

دو دلیل اصلی برای استفاده از VPN وجود دارد:

  1. Access a private network(دسترسی به یک شبکه خصوصی):

اغلب در شرکت یا سازمان ­ها یک شبکه خصوصی با تعداد زیادی سرور داخلی و فایل هایی که تنها با استفاده از یک سیستم در شرکت قابل دسترسی هستند، نگهداری می ­شود. یک VPN اجازه می ­دهد تا شما به این سرورها و فایل ها از طریق کامپیوتر خانگی یا کامپیوتر دیگری از راه دور دسترسی پیدا کنید.

  1. Pass data through a private network (انتقال داده ­ها از طریق شبکه خصوصی):

هنگامی که شما به یک VPN متصل می ­شوید، در واقع در یک شبکه خصوصی به یک سیستم خاص متصل هستید که دارای رابط کاربری عمومی می­ باشد. پس از اتصال، تمام فعالیت های اینترنتی شما از طریق آن سیستم منتقل می­ شود، بنابراین سرویس ­های وب مرتبط با آن سیستم را مشاهده خواهید کرد.

در واقع، با استفاده از این دو VPN می ­توانید در سراسر جهان به سادگی کار خود را انجام دهید.

استفاده از VPN

برای مثال، کار از خانه (دسترسی از راه دور). برای دسترسی به فایل­ ها و داده ­های مورد نیاز خود به جای اتصال به کامپیوتر کار خود یا اتصال به پورت اترنت اداری، می­ توانید (زمانی که در مسافرت یا خانه هستید) از راه دور کار خود را انجام دهید.

مثال دیگر، پنهان کردن فعالیت اینترنتی. شما می ­توانید از این فن آوری برای مخفی کردن هویت آنلاین خود از هر فرد که به دنبال نظارت بر فعالیت­ های شما است استفاده کنید. استفاده از VPN به این دلیل مهم است که زمانی که به اینترنت با استفاده از آدرس IP اختصاص داده شده توسط ISP خود دسترسی پیدا می ­کنید هر فعالیت شما تماشا و نظارت می­ شود. همه آنچه شما انجام می ­دهید ردیابی و ذخیره می­ شود که شما را نسبت به  ISP خود، هکرها و حتی سازمان­ های دولتی آسیب ­پذیر می ­سازد.

طریقه دریافت VPN

دریافت VPN به نوع آن (خصوصی یا عمومی) بستگی دارد.

private VPN (VPNخصوصی)، به کاربران خاصی محدود می ­شود. هیچ کس قادر به دسترسی و دریافت VPN نخواهد بود.  شرکتی که شبکه خصوصی آن به کارکنان محدود می­ شود احتمالا VPN خصوصی را اجرا می ­کند و برای دسترسی به آن باید با بخش فناوری اطلاعات شرکت هماهنگی کنید تا جزئیات اتصال و سایر اطلاعاتی را که برای برقراری ارتباط نیاز می­ باشد در اختیار شما بگذارند.

امنیت و VPN

public VPN(VPNعمومی)، تمام افراد فرصت دسترسی به آن را دارند. هرچند ممکن است دارای شرایطی نیز باشد (ممکن است برای سرویس نیاز به پرداخت هزینه باشید). تمام افراد می ­توانند یک طرح خدماتی را خریداری کنند، جزئیات اتصال را دریافت کرده و مجددا به VPN وصل شوند. این جزئیات را می ­توانید در ایمیل خوش آمدگویی یا در وب سایت سرویس پیدا کنید.

VPN های خصوصی معمولا برای دسترسی به داده های خصوصی استفاده می­ شوند در حالی که VPN های عمومی معمولا برای مخفی کردن فعالیت ­های اینترنت یا محدودیت ­های مرتبط با مسدود کردن بخش های خاص استفاده می­ شود.

نحوه انتخاب VPN عمومی

هر انتخابی که دارید از VPN های رایگان اجتناب کنید! سرعت پایین، پشتیبانی ضعیف و غیر قابل اعتمادی را ارائه می ­دهند. علاوه بر این قابلیت­ های ضعیف، آنها فعالیت شما را دنبال می­ کنند، داده ها را سرقت کرده و به سایر افراد می­ فروشند، برخی از آنها سیستم شما را برای اهداف نامطلوب کنترل می­ کنند.

توصیه می­ شود برای  حفظ حریم خصوصی در خرید VPN دقت کرده و هزینه ای را پرداخت کنید، از ExpressVPN و دسترسی به اینترنت خصوصی استفاده کنید. هر چند VPN های عمومی قابل اعتماد ارزان قیمت نخواهند بود اما پرداخت هزینه برای حفظ حریم خصوصی قطعا ارزشمند است!

تنظیمات نصب VPN روی ویندوز ۱۰

برای این مثال، راه اندازی یک VPN در ویندوز ۱۰ با دسترسی به اینترنت خصوصی، VPN عمومی را بررسی می­ کنیم. اساسا این فرآیند برای هر اتصال VPN دیگر مناسب است، اما از جزئیات اتصال اطمینان حاصل کنید که در صورت لزوم آن را تغییر دهید.

خوشبختانه، ویندوز ۱۰ دارای تنظیمات built-in VPNاست که این ویژگی روند را آسان می­ کند.

قبل از شروع باید با پروتکل های مهم و در دسترس VPN آشنا شوید و بررسی کنید کدام یک برای شما مناسب است. در این مقاله، راه­اندازی VPN را از طریق پروتکل محبوب L2TP بررسی می­ کنیم. از پروتکل PPTP اجتناب کنید چرا که ناامن است. بهتر است از پروتکل های امن استفاده کنید.

راه اندازی L2TP VPN در ویندوز ۱۰

۱ .در منوی Start، گزینه virtual private را جستجو کنید و در قسمت Setting گزینه virtual private networks  یا همان (VPN) را انتخاب کنید. در صفحه VPN روی Add a VPN Connection کلیک کنید.

۲. در کادر VPN Provider، Windows (built-in)  را انتخاب کنید.

۳. در کادر  Connection Name، یک نام برای این VPN تایپ کنید. به عنوان مثال، “VPN Work”  یا “ExpressVPN” خوب است.

۴. در کادر Server Name or Address، نام سرور یا آدرس IP سرور VPN را تایپ کنید. این بخش توسط بخش فناوری اطلاعات یا ارائه دهنده خدمات قید شده است.

۵. در کادر  VPN Typeنوع پروتکل مورد نظر مانند L2TP/IPsec with pre-shared key را انتخاب کنید و pre-shared key در قسمت پایین آن تایپ کنید. این بخش توسط فناوری اطلاعات یا ارائه دهنده خدمات قید می ­شود.

۶. حال برای ورود روی  Type of Sign-In Info کلیک کنید، یوزر و پسورد خود را وارد کنید.

۷. برای تکمیل فرآیند روی Save کلیک کنید.

تنظیمات VPN

هنگامی که فرآیند انجام شده VPN ذخیره می شود، می­ توانید بر روی آیکون Network کلیک چپ کنید (همان قسمتی که برای استفاده از شبکه های Wi-Fi استفاده می­ کنید) کلیک کنید، مشخصات VPN  که تازه ایجاد کرده اید را انتخاب کنید، سپس روی Connect کلیک کنید تا به VPN سرور متصل شوید.

هنگام استفاده از VPN ها چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

اکنون که راه اندازی یک VPN در ویندوز۱۰  را آموزش دیده اید، در مورد امنیت و حفظ حریم خصوصی اطلاعات بیشتری کسب کنید.

اگر شرکت شما یا سرویس VPN خود برنامه مخصوص VPN client  را ارائه می­دهد، می­توانید  از آن استفاده کنید. چنین برنامه هایی طراحی شده اند تا راه اندازی را به آسانی امکان پذیر و به شما اجازه دهد تا در صورت لزوم با کلیک یک دکمه  بین سرورها تغییرات را انجام دهید.

هنگام استفاده از یک VPN برای حفظ حریم خصوصی، توجه داشته باشید که آدرس DNS و IP، می­تواند ناشناس بودن شما را بدون اطلاع شما از بین ببرد.

در نهایت، به خاطر داشته باشید که VPN ها همیشه امن نخواهند بود. همانطور که گفته شد VPN ها به اندازه­ای که می­ توانند امن باشند به همان اندازه نیز ناامن خواهند بود.

منبع makeuseof.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. maed می گوید

    سلام
    ببخشید چطوری نام سرور یا آدرس IP سرور VPN رو پیدا کنم ؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.