خطای ۵۰۲ چیست و نحوه رفع کردن آن چگونه است؟ 

گاهی مشکل از رایانه یا تجهیزات شبکه است

ممکن است کاربر در هنگام وب­گردی با خطای ۵۰۲ مواجه شود، در این هنگام وب سرور یک پاسخ نامعتبر از یک وب سرور دیگر دریافت می­‌کند که در اکثر مواقع مشکل از طرف وب­سایت بوده و خارج از کنترل کاربر است. گاهی اوقات بروز این نوع خطاها به دلیل مشکل در رایانه یا تجهیزات شبکه می­‌باشد که امکان رفع آن وجود دارد.

خطای Bad Gateway ۵۰۲ چیست؟

خطای Bad Gateway 502 یک کد وضعیت HTTP است، به این معنا که وب سرور از یک سرور دیگر پیغامی نامعتبر دریافت کرده است. وب سرور برای توصیف این نوع خطا از همین نام استفاده می­‌کند. برای بروز خطای ۵۰۲، علت‌­های متفاوتی وجود دارد. ممکن است بین دو سرور مشکلات شبکه‌­ای وجود داشته که قابل رفع و موقت است، یا حتی خطای برنامه‌نویسی وجود داشته باشد و تا زمان رفع نشدن آن، مشکل ۵۰۲ پابرجا ­می‌­ماند.

خطای ۵۰۲ با شکل‌­های متفاوتی نمایش داده می­‌شود از جمله: ۵۰۲ Bad Gateway، HTTP 502، Temporary Error 502،Server Error 502.

در اکثر مواقع، این نوع خطا در سمت سرور اتفاق می‌­افتد و شما نمی‌­توانید برای رفع آن کار زیادی انجام دهید. با این حال، چند روش وجود دارد که امتحان کردن آن می­‌تواند مفید یاشد:

رفرش کردن صفحه

بازخوانی صفحه برای رفع خطا می‌‎­تواند مفید باشد و خطای موقت ۵۰۲ را از بین ببرد. در اکثر مرورگرها، از کلید F5 برای رفرش کردن صفحات استفاده می‌­کنند. همچنین، می‌­توانید گزینه Refresh را در قسمتی از نوار آدرس بیابید و در کمتر از یک ثانیه آن را امتحان کنید.

رفرش کردن صفحه و خطای 502

ارتباط سایر کاربران را بررسی کنید

هر زمان (به هر دلیلی) به سایت دسترسی پیدا نکردید، می‌­توانید ارتباط سایر کاربران را نیز بررسی کنید. برای بررسی، آدرس URL را وارد کنید.

ارتباط سایر کاربران و خطای 502

در صورتی که سایر کاربران نیز با این مشکل مواجه شده‌­اند، شما نمی‌­توانید آن را رفع کنید و برای حل شدن مشکل باید منتظر بمانید. در غیر اینصورت مراحل بالا را امتحان کنید.

سعی کنید از یک مرورگر دیگر استفاده کنید

ممکن است مشکل از مرورگر استفاده شده باشد که موجب خطای ۵۰۲ Bad Gateway می­‌شود. برای بررسی مشکل، مرورگر دیگر را امتحان کنید. می‌­توانید از مرورگر گوگل کروم، فایرفاکس، سافاری یا اج استفاده کنید. اگر این نوع خطا را در مرورگر جدید مشاهده کردید، پس مشکل از مرورگر نبوده و باید روش دیگری را امتحان کنید.

پاک کردن حافظه کش و کوکی‌­ها

ممکن است فایل‌های قدیمی و خراب شده که در مرورگر شما ذخیره شده است، موجب بروز خطای ۵۰۲ شود. حذف این فایل‌های ذخیره شده می­‌تواند مشکل را حل کند.

پاک کردن حافظه کش و خطای 502

پلاگین‌ها و افزونه­‌های نصب شده را بررسی کنید

اگر در مرورگر خود از افزونه­ استفاده می­‌کنید، ممکن است موجب بروز خطا شود، سعی کنید اکثر افزونه‌­های خود را غیرفعال کرده و به وب­سایت دسترسی پیدا کنید. اگر اثری از خطا نباشد، احتمالا یک پلاگین باعث ایجاد مشکل شده است. پلاگین‌­های خود را  فعال کرده و پلاگینی که موجب خطا شده را شناسایی کنید.

افزونه‌ها و خطای 502

نصب مجدد دستگاه

مسائل مربوط به تجهیزات شبکه وای فای، روتر، مودم، و غیره می‌­تواند موجب بروز خطای Bad Gateway 502 و یا خطاهای ۵۰۲ شود. نصب مجدد کامپیوتر و دستگاه‌­های شبکه می‌­تواند در رفع مشکل به شما کمک کند.

سرورهای DNS (نام دامنه) خود را تغییر دهید

گاهی اوقات، مسائل مربوط به  DNS، می­‌تواند باعث ایجاد خطای ۵۰۲ شود. تغییر سرورهای DNS در رفع مشکل تأثیرگذار نخواهد بود، اما امتحان کردن آن می‌­تواند مفید باشد. احتمالا سرورDNS  شما توسط ISP شما تنظیم شده است. می‌­توانید آنها را به سرور DNS جانبی مانند OpenDNS یا Google DNS تغییر دهید و همچنین برای حل مشکل و هر دلیل امنیتی و سرعت بیشتر، می­‌توانید سرور DNS خود را تغییر دهید.

منبع howtogeek.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.