نحوه شستشوی لباس‌های تیره چگونه است؟

لباس تیره را با آب سرد بشویید

همه ما می‌دانیم لباس تیره چه مزیت‌هایی دارد. لباس‌های تیره اندام را لاغرتز نشان می‌دهند و بسیار شیک هستند. اما لباس مشکی بی‌رنگ و رو هیچ زیبایی ندارد. با توجه به نکاتی که در ادامه گفته می‌شود، لباس‌های مشکی خود را بشویید تا رنگ آن نرود و ماندگاری بیشتری داشته باشد.

آیا لازم است شسته شود؟

دسته بندی لباس‌های تیره

هر بار که لباس خود را داخل ماشین لباسشویی می‌اندازید (فرقی نمی‌کند رنگ آن چه باشد) اندکی به پارچه آن آسیب می‌رسد. هرچقدر هم شستشو با احتیاط انجام شود، باز هم اندکی لباس فرسوده می‌شود. این فرسودگی بر رنگ لباس و کیفیت پارچه اثر می‌گذارد.

بنابراین قبل از انداختن لباس‌ها در ماشین لباسشویی، از خود بپرسید آیا واقعا نیاز به شستشو دارند. شاید لازم است دوباره به کمد یا کشو برگردند تا مجدد پوشیده شوند.

لباس‌ها را دسته بندی کنید

لباس‌های تیره و سفید

اولین چیزی که باید مدنظر قرار دهید، این است که کدامیک از لباس‌ها باید در خانه شسته شود و کدامیک خشکشویی شوند. اگر نمی‌دانید، بایستی برجسب روی لباس را مطالعه کنید. پس از جدا کردن لباس‌هایی که نیاز به خشکشویی دارند، لباس‌های شستشوی خانگی را دسته بندی کنید. هیچگاه لباس‌های روشن را با لباس‌های تیره نشویید. همچنین لباس‌های مشکی پارچه‌ای را با لباس‌های مشکی کتانی با هم نشویید. پرز این لباس‌ها، لباس‌های مشکی را کرکی و رنگ رفته می‌کند.

دمای آب مناسب استفاده کنید

لباس‌های تیره و دمای آب

در شستشوی لباس‌های تیره حتما از سردترین درجه آب استفاده کنید. آب داغ معمولا زودتر رنگ لباس را از بین می‌برد. مطمئن شوید که دور آبکشی ماشین لباسشویی با آب سرد باشد. برای آبکشی از آب داغ یا گرم استفاده نکنید.

از شوینده مناسب لباس‌های تیره استفاده کنید

شوینده لباس‌های تیره

اگر شوینده مناسب لباس‌های تیره ندارید، مقدار کمی از شوینده معمولی خود که برای شستشوی لباس‌ها کافی است را استفاده کنید. یک یا دو قاشق چایخوری شوینده برای یک لباس سایز متوسط کافی است.

به جای پودر از شوینده مایع استفاده کنید تا تکه‌های حل نشده پودر روی لباس نماند و موجب بدحالت شدن لباس نشود. اگر از ماشین لباسشویی خودکار استفاده نمی‌کنید، حتما ابتدا شوینده را در محفظه مخصوص ماشین بریزید. ریختن شوینده پس از ریختن لباس در ماشین موجب لکه‌دار شدن لباس می‌شود (نحوه صحیح شستشوی لباس با سرکه).

ابتدا شوینده را روی یک لکه کمرنگ داخل لباس تست کنید تا مطمئن شوید رنگ لباس نمی‌رود.

دور مناسب ماشین لباشویی را انتخاب کنید

لباس‌های تیره و تنظیمات لباسشویی

در صورتی که لباس مشکی شما زیاد کثیف نیست، دور ملایم را انتخاب کنید. دور ملایم کوتاه‌تر است و حرکت کمتری دارد. حرکت زیاد چرخه شستشو می‌تواند به پارچه آسیب زده و موجب کرکی و رنگ رفتگی لباس مشکی شود. برای جلوگیری از بین رفتن پارچه نیز دور نهایی آرام را انتخاب کنید (ترفند صرفه جویی در مصرف آب ماشین لباسشویی و ظرفشویی).

باید گفت ماشین‌های لباسشویی با درب جلو یا درب بالایی بدون گرداننده مرکزی نسبت به ماشین‌هایی با درب بالا با لباس ملایم‌تر عمل می‌کنند. هر چه گردش ماشین ملایم‌تر باشد، بافت پارچه کمتر آسیب می‌بیند درنتیجه کمتر فرسوده و رنگ رفته به نظر می‌رسد.

شستشوی دستی همیشه گزینه بهتری برای لباس‌های تیره است.

به شیوه مناسب از ماشین لباسشویی استفاده کنید

بیرون آوردن لباس و لباس‌های تیره

همیشه ابتدا لباس‌های تیره‌تر را از ماشین بیرون بیاورید. این کار از آسیب لباس جلوگیری می‌کند و مانع از سایش لباس و چسبیدن پرز به آن می‌شود.

هیچکاه حجم زیادی از لباس‌ها را با هم از ماشین بیرون نیاورید.

در معرض نور خورشید قرار ندهید

رختکن لباس‌های تیره

گرچه استفاده از نور خورشید در صرفه‌جویی در انرژی و پول بهتر است اما خشک کردن لباس‌های تیره در معرض نور خورشید، آنها را رنگ رفته می‌کند. از خشک‌کن اتوماتیک استفاده کنید یا رختکن خانگی خود را در جایی دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید (نکاتی درباره خشک کردن لباس‌ها روی بند).

منبع thespruce.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.