نحوه شفاف کردن عکس‌های تار و مبهم

تاری عکس می‌تواند به دلیل تکان خوردن سوژه یا فوکوس باشد

عکس­‌های تار می‌­تواند ناخوشایند باشد و خاطرات شما را خراب کند. این نوع تاری می‌­تواند در اثر لرزش دست ایجاد شود. برخی از عکس­‌های تار را می‌­توان با برنامه­‌های ویرایش تصویر، مانند GIMP و فتوشاپ، رفع کرد.

عکس تار شامل چه مواردی می­‌باشد؟

علت تار شدن عکس در نتیجه تکان خوردن سوژه مورد نظر و یا دوربین می­باشد. انواع مختلفی از عکس­‌های تار وجود دارد که پی بردن به نوع تار بودن عکس می‌­تواند برای ویرایش به شما کمک کند.

  • گاهی علت تار شدن عکس در نتیجه تکان خوردن سوژه مورد نظر و یا دوربین می­‌باشد.

عکس‌های تار و تصویر سگ

در تصویر بالا سگ در طول عکسبرداری تکان می­‌خورد و نتیجه آن یک عکس تار می­‌شود.

  • گاهی عکاس برای نشان دادن هدف، روی مرکز تصویر متمرکز می­‌شود و باقی تصویر را تار نشان می‌­دهد.

عکس‌های تار و تصویر سکه

فوکوس و تمرکز را بر روی جلوی سکه‌­ها قرار داده و پشت سکه­‌ها را تار نشان می‌­دهد.

رفع یک عکس تار با استفاده از Unsharp Mask

یک روش کلاسیک برای رفع کردن عکس­‌های تار، استفاده از یک فیلتر به نام  Unsharp Mask است. در مطلب امروز از GIMP استفاده خواهیم کرد:

  • ابتدا، تصویر خود را در GIMP یا فتوشاپ باز کنید.

عکس‌های تار و تنظیمات سکه

 

  • از منوی Filters مسیر (Unsharp Mask)Filters > Enhance > Sharpen را طی کنید، در فتوشاپ مسیر Filters > Sharpen > Unsharp Mask را طی کنید.

عکس‌های تار و فیلتر عکس

 

  • اکنون، یک پنجره با برخی تنظیمات پیش فرض ظاهر می­‌شود. می­‌توانید با استفاده از سه نوار لغزنده، تنظیمات لازم را اعمال کنید تا عکس مورد نظر خود را بهبود دهید.

عکس‌های تار و تنظیمات

Amount : درجه و میزان وضوح تصویر را کنترل می‌­کند. مهم است که این مقدار را به درستی تنظیم کنید. اگر آن را به مقدار خیلی پایین تنظیم کنید، هیچ تأثیری نخواهید دید و اگر مقدار آن را بیش از حد بالا تنظیم کنید، اثرات نامطلوبی را خواهید دید.

Radius : کنترل می­‌کند که آیا افکت تنها به یک پیکسل اعمال می­‌شود یا مجموعه‌­ای از پیکسل­‌ها! مقدار میزان زیاد در این نوار لغزنده جزئیات تصویر را کاهش می‌­دهد. برای داشتن تصویر طبیعی مقدار آن را روی “یک” تنظیم کنید.

Threshold: برای آنکه افکت به تمام تصویر اعمال شود، مقدار آن را روی “صفر” تنظیم کنید. برای تغییر جلوه رنگ از تیره به روشن، مقدار آن را افزایش دهید.

از آنجا که هر تصویر متفاوت است، تنظیمات بهینه برای هر تصویر نیز متفاوت خواهد بود. همچنین، هیچ تنظیم برتری وجود ندارد، از طریق تمرین تجربه کسب خواهید کرد.

  • ترکیبی از تنظیمات را امتحان کنید، تا بتوانید تصویر خوبی خلق کنید. در حین امتحان کردن، ممکن است بخواهید تصاویر sharpened شده و unsharpened شده خود را مشاهده کنید. با استفاده از پنجره Preview می­‌توانید تفاوت بین دو تصویر را مشاهده و تغییر دهید. همچنین، می­‌توانید بر روی Split View کلیک کنید تا مقایسه یک طرفه را مشاهده کنید. ابزار نمایش تفکیک شده تنها در GIMP موجود است.

عکس‌های تار و تصویر سکه در فتوشاپ

 

تصحیح یک عکس تار با فیلتر بالا

یکی دیگر از روش‌­های شفاف کردن تصاویر تار، استفاده از فیلتر بالا می‌­باشد.

  • ابتدا بر روی لایه کلیک راست کرده و Duplicate Layer را انتخاب کنید.

عکس‌های تار و تنظیمات لایه

  • با انتخاب لایه جدید، در GIMP مسیر Filter > Enhance > High Pass و در فتوشاپ مسیر Filter > Other > High Pass را طی کنید.

مسیر فیلتر عکس‌های تار و تصویر سکه در فتوشاپ

  • برای اعمال تغییرات انجام شده، روی OK کلیک کنید.

تغییرات عکس‌های تار

  • از منوی کشویی فیلد mode را به Overlay تغییر دهید.

عکس‌های تار و فیلد مود

عکس‌های تار و فیلد مود 2

برای کنترل دقیق‌تر، می‌­توانید میزان شفافیت تصویر را تنظیم کنید.

نتیجه تغییر عکس‌های تار

رفع کردن تصاویر تار یک هنر است که به دقت بالایی نیاز دارید. علیرغم پیشرفت‌­های صورت گرفته، در برخی موارد نمی­‌توان تاری تصاویر را رفع کرد.

منبع maketecheasier.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.