با نحوه مراقبت از پوست در آیرودا آشنا شوید

به پوست خود اهمیت بدهید

در هرکجای دنیا که زندگی بکنید هیچ فرقی ندارد، فصول تغییر خواهند کرد. تغییر فصول برای برخی تنها به مفهوم رشد یا به خواب رفتن گیاهان است و برای بعضی زمان کاشت و برداشت. اما در واقع با تغییر هر فصل درون تمامی ما نیز تغییر خواهد یافت. تمام واکنش‌های شیمیایی بدن ما بدون آنکه متوجه شویم این تغییرات را حس کرده و خود را با شرایط آب و هوایی جدید وفق می‌دهند. مسلما در بزرگترین عضو بدن، یعنی پوست نیز تغییرات فصول کاملا قابل مشاهده خواهند بود. هرفصل مراقبت‌های خاص خود را می‌طلبد. در اینجا نگاهی به برخی مراقبت‌های خاص برای فصول مختلف خواهیم داشت که می‌توانند تغییر فصل را برایمان قابل تحمل نمایند.

بهار

خوردن میوه‌های آبدار و شیرین در بهار می‌تواند به پاک نمودن پوست کمک بسزایی نماید. در این فصل به غذای خود ادویه‌هایی چون تخم گشنیز، دارچین، زردچوبه و رازیانه بیافزایید تا به هضم و سم زدایی بدن کمک کند. گاه گاهی از ماساژ با روغن استفاده کنید. اجازه دهید روغن به مدت بیست دقیقه به روی پوست باقی بماند و سپس حمام آب گرم بگیرید تا سموم و آلودگی‌هایی که از پوست خارج شده است کاملا شسته شود. برای جوان و با طراوت نگه داشتن از روغن‌های طبیعی نشاط آور استفاده کنید.

برای جوان ماندن پوست داشتن یک کبد سالم ضروری است زیرا کبد محل ساخت سمومی است که اگر دفع نشوند در کبد تجمع می‌یابند و خیلی زود اثر خود را به شکل جوش، کدر شدن و سایر مشکلات پوستی نشان می‌دهند. از گیاهان دارویی که برای سلامتی کبد لازمند سود ببرید. برای داشتن پوست سالم تقویت سیستم گردش خون نیز ضرورت دارد. دستگاه جریان خون دستگاه حمل سموم بدن به سوی دستگاه دفع است بنابراین مقدار زیادی آب بنوشید. آب در حل کردن خلط بدن نیز بسیار موثر است.

در فصل بهار از مواد طبیعی کاملا ملایم برای پاکسازی استفاده کنید که در ضمن خاصیت تغذیه کننده نیز داشته باشند. اگر در بهار به خوبی از پوست خود مراقبت نکنید در تابستان شاهد دهیدراته شدن لک‌های تیره و جوش در صورتتان خواهید بود. در اینجا دستورهایی را به شما آموزش خواهیم داد که تقریبا برای تمام فصول و تمام انواع پوست‌ها مفیدند و زنان و مردان هردو می‌توانند به خوبی از آنها بهره گیرند.

پاک کننده‌های ساده

تهیه پاک کننده‌های گیاهی در خانه بسیار راحت است. می‌توان با ریختن یک مشت از گیاهان دارویی در یک پیمانه آب و دم کردن آن، درست همان گونه که چای فراهم می‌کنید، یک پاک کننده گیاهی داشت. یکی از این نوع پاک کننده‌ها را می‌توان با دم کردن بابونه و میوه آقطی به میزان مساوی تهیه کرد.

پوست و بخور

بخور

بخور یکی از موثرترین و مورد علاقه‌ترین روش‌ها برای طراوت بخشیدن به پوست است. برای بخور می‌توان هم از گیاهان تقویت کننده و هم از گیاهان پاک کننده استفاده نمود. دو مشت گیاه تازه و یا دو قاشق غذاخوری گیاه خشک را به آبی که در تشت کوچکی ریخته‌اید و هنوز از آن بخار بلند می‌شود بریزید. موهای خود را جمع کرده و یا با یک تل از ریختن آن به روی صورتتان جلوگیری کنید. یک حوله حمام کلفت را روی شانه و صورت خود انداخته و روی تشت خم شوید. با دم، بخار را به درون سینه خود بکشید و اجازه دهید بخار علاوه بر اینکه منافذ پوست شما را باز و پاک می‌کند به ذهن شما نیز آرامش ببخشد. مدت ۵تا۱۰ دقیقه به بخور ادامه دهید.

برای شفافیت، آرامش بخشیدن به پوست و درخشندگی آن از اسطوخودوس، پوست لیموی تازه و یا گل بهار نارنج استفاده نمایید. پونه پوست را تقویت می‌کند و از رزماری یا مریم گلی نیز می‌توان برای طراوت بخشیدن و صاف کردن پوست کمک گرفت.

با ماسک آرد برنج آشنا شوید.

ماسک و تقویت پوست

هفته‌ای یکبار برای تقویت پوست و ایجاد کشیدگی مناسب به آن از ماسک استفاده نمایید. بهتر است این کار را پس از بخور انجام دهید. این روش برای پوست‌های چرب مناسبتر است.

دستور تهیه ماسک

  • پودر برگ یا گل گیاهان: ۲قاشق غذاخوری
  • ماست: ۲قاشق غذاخوری
  • جو کاملا آسیاب شده: مقداری

تمام مواد را در کاسه‌ای ریخته و آنها را خوب هم بزنید تا به شکل خمیر یکنواختی درآید. از این خمیر پوشش کلفتی به روی پوست صورتتان، که قبلا آن را خوب تمیز کرده‌اید، بمالید. ازمالیدن ماسک به دور چشم و دهان خودداری کنید. اجازه دهید ماسک به روی صورت بماند تا خشک شود. سپس آن را با آب گرم آبکشی کنید. برای تهیه ماسک می‌توانید از گل آقطی، برگ رازیانه، برگ آویشن، گل همیشه بهار، یا بومادران استفاده کنید.

دستور تهیه نرم کننده پوست

  • اسطوخودوس تازه: ۲پیمانه یا گل خشک اسطوخودوس: ۱پیمانه
  • رزماری خشک: ۲قاشق چای‌خوری
  • پوست خشک پرتقال: ۳۰سانتیمتر
  • روغن زیتون یا روغن فندق: ۱و۱/۴پیمانه
  • نکته: روغن فندق مقدار بیشتری ویتامینE دارد.

اسطوخودوس و رزماری را بوسیله هاون یا آسیاب پودر کنید تا عطر آنها خارج شود. پودر گیاهان را همراه با پوست پرتقال درون کوزه شیشه‌ای ریخته و روغن را روی آن بریزید. در کوزه را ببندید و آن را خوب تکان دهید. کوزه را پشت پنجره، درجایی آفتابگیر، به مدت دو هفته قرار دهید. هر روز کوزه را خوب تکان دهید. پس از دو هفته روغن را صاف کرده و از آن برای مرطوب نمودن پوست خود استفاده کنید. می‌توانید درون ظروف در بسته این روغن را به مدت یک سال در یخچال نگهداری کنید. اسطوخودوس به پوست چربی مناسب می‌بخشد اما اگر پوست شما چرب است به این روغن یک قاشق غذاخوری سرکه سیب اضافه کنید.

دستور مخصوص پوست‌های بسیار خسته و پرتنش

برای طراوت بخشیدن به پوست‌های خسته می‌توانید پس از شستن پوست از چای ولرم استفاده کنید و با پنبه به صورت حرکات دوار پوست چهره خود را بشویید. استفاده از چای بومادران نیز بسیار موثر است. برای چشم‌های خسته و پف کرده نیز دو گلوله پنبه را درون چای بابونه فرو برده و آنها را به مدت ۵تا۱۰دقیقه روی پلک‌های خود قرار دهید.

دستور مخصوص پوست‌های خشک

بهترین روش برای درمان پوست خشک ژل تازه گیاه آلوورا است. این ژل را از درون برگ با کمک چاقوی تمیزی بیرون بکشید و آن را به آرامی به روی پوست خود بمالید.

عسل نیز یک مرطوب کننده طبیعی برای پوست‌های خشک است. ۱/۴پیمانه عسل را با چند قطره عطر صندل یا گلاب مخلوط کرده و این مخلوط را به آرامی به روی پوست تمیز بمالید. به مدت ۳۰ثانیه پوست را به آرامی ماساژ دهید. درحالی که این ماسک را به صورت دارید به مدت ۱۵دقیقه درون اتاق ساکتی استراحت کنید. سپس ماسک را با آب گرمی که کمی سرکه به آن افزوده اید آبکشی نمایید.

یکی از بهترین تقویت کننده‌ها و مرطوب کننده‌ها برای پوست خشک، گلاب است. یک قاشق چای‌خوری گلاب را در هر نصف پیمانه محلول گیاهی تقویت کننده و یا حتی آب مقطر ریخته و با آبفشان به روی پوست صورت و گردن خود بپاشید و سپس به آرامی پوست خود را ماساژ دهید. حتی این روش را روی چهره آرایش شده خود نیز انجام دهید زیرا به آرایش صورتتان هیچ لطمه‌ای نخواهد خورد این اسپری یک طراوت بخش فوق العاده است.

دستور تهیه پاک کننده فوری شیر برای پوست خشک

  • ماست: یک لیوان
  • روغن زیتون: ۱قاشق غذاخوری
  • آبلیمو: ۱/۲قاشق چای‌خوری

از این پاک کننده مانند سایر پاک کننده‌ها استفاده نمایید و با آب گرم آبکشی کنید. این پاک کننده برای تثبیت PH طبیعی پوست فوق العاده است.

منبع: برگرفته از کتاب (از پوست خود چه می‌دانید؟)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.