نکاتی درباره دستکش آشپزخانه

دلیل عمده افراد برای پوشیدن دستکش‌های پلاستیکی هنگام شستن ظرف‌ها، محافظت از دست‌ها است

دلیل عمده افراد برای پوشیدن دستکش‌های پلاستیکی هنگام شستن ظرف‌ها، محافظت از دست‌ها است. آب داغ و مواد شیمیائی مایع ظرف‌شوئی می‌تواند باعث خشکی پوست شود. متخصصان پوست پوشیدن دستکش را هنگام کار کردن با مواد شوینده و آب توصیه می‌کنند. دستکش پلاستیکی خانگی علاوه بر کمک به نرمی و لطافت پوست، باعث محافظت دست‌ها از عفونت می‌شود. پوشیدن دستکش در هنگام شستن ظرف‌ها برای جلوگیری از خراشیدگی و پوشش بریدگی‌ها نیز توصیه می‌شود.

از آنجا که مواد شوینده باعث لغزنده شدن ظرف‌ها می‌شوند، پوشیدن دستکش به محکم نگه‌داشتن ظرف‌ها و جلوگیری از لیز خوردن آنها کمک می‌کند. در هنگام شکستن ظرف‌ها نیز پوشیدن آن مانع آسیب رسیدن به دست‌ها می‌شود. گروهی از افراد نیز دستکش می‌پوشند زیرا دوست ندارند دستان‌شان با مواد غذائی مانده و ظروف آلوده تماس پیدا کند. دستکش یک‌ راه ایده‌آل برای جلوگیری از تماس میکروب‌های موجود بر روی ظرف‌ها و سایر وسایل با دست است. همچنین از ناخن‌ها محافظت می‌کند. تماس دائم با مواد شوینده و آب باعث تضعیف ناخن و شکننده شدن آن می‌شود. استفاده از آن می‌تواند از شکستن ناخن‌ها جلوگیری کند.

اما چند نکته مهم در مورد اهمیت پوشیدن دستکش هنگام شستن ظروف:

  • آب‌صابون و ظرف‌های لیز ترکیب خوبی با یکدیگر ندارند و این را کسی که یک ظرف کف‌آلود را شکسته، خوب می‌داند! پوشیدن آن به شما اجازه می‌دهد تا ظرف‌ها را بهتر نگه‌دارید تا زمانی که بخواهید آن‌ها را با انگشتان‌تان نگه‌دارید.
  • چنانچه به لاتکس حساسیت دارید از دستکش‌های بدون لاتکس استفاده کنید.
  • از مواد ناخالص برای شستشو استفاده نکنید. به یاد داشته باشید که استفاده از شوینده‌های ناخالص و بی‌کیفیت که مدام با پوست شما در تماس هستند، بیشتر از هر چیز دیگری به پوست و سلامت شما آسیب می‌رساند.

اما استفاده از دستکش فقط برای شستشوی ظروف نیست، از دستکش‌های خانگی می‌توانید استفاده‌های دیگری نیز بکنید که در اینجا به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • رنگ کردن موها: استفاده از دستکش یک‌ بار مصرف یک‌ راه خوب برای جلوگیری از تماس رنگ مو با دست‌ها و به دنبال آن التهابات پوستی است.
  • تمیز کردن دست‌شوئی: پوشیدن یک جفت دستکش به شما کمک خواهد کرد تا بدون هیچ نگرانی از آب و محیط آلوده دست‌شوئی و آلودگی دست‌های‌تان با مواد شوینده یا محیط ناسالم دست‌شوئی، به نظافت بپردازید.
  •  جدا کردن مواد بازیافتی: هنگام جداسازی زباله‌ها، با استفاده از دستکش علاوه بر عدم تماس پوست با زباله از خطرات احتمالی مانند برخورد پوست با بطری‌های شکسته و اجسام برنده نیز جلوگیری می‌شود.
  • باز کردن درب قوطی: برای باز کردن درب قوطی از دستکش استفاده کنید، زیرا علاوه بر محافظت از دست شما، نیروی دست شما را افزایش می‌دهد تا بتوانید درب بطری را به‌راحتی بازکنید. باورتان نمی‌شود؟ امتحان کنید.
  • تمیز کردن یخچال: با استفاده از دستکش در موقع تمیز کردن یخچال، ضمن جلوگیری از چسبیدن مواد به دست، از فرو رفتن انگشتان‌تان در مواد غذائی درباز یا ظروف مسافرتی نیز پیشگیری می‌کنید ضمن اینکه از آسیب‌های احتمالی نیز در امان هستید.
  • غذا دادن به حیوانات خانگی: هنگامی‌که در حال جابجا کردن محل خواب گربه یا حیوان خانگی خود هستید یا موقع غذا دادن به آنها و یا هنگام کوتاه کردن موی حیوانات، حتماً از دستکش استفاده کنید تا از آسیب‌های احتمالی و به‌ ویژه انتقال عفونت و عوامل بیماری‌زای خطرناک از حیوان به انسان، محافظت شوید.
  • نرمی دست: در طول فصل زمستان که پوست بدن بر اثر سرما دچار خشکی می‌شود و همچنین هنگام انجام هر کاری که با آب و شستشو در ارتباط است و یا تعمیر تجهیزات و تمیز کردن گاز و سایر موارد از دستکش استفاده کنید.
  •  استفاده از دستکش‌های پلاستیکی: دستکش‌های پلاستیکی به دلیل اینکه یک‌بارمصرف بوده و کمترین احتمال آلودگی را دارند، بسیار ایده‌آل هستند.
منبع mybenita.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.