نکاتی درباره از بین بردن لکه لباس‌ها

اگر لکه‌ای در لباس ایجاد شد، باید به سرعت تمیز شود

انداختن لباس‌های چرک در ماشین لباسشویی و شستن آنها با مواد شوینده کار راحتی است اما ممکن است برخی لکه‌های به این راحتی از بین نروند. از این رو توصیه‌هایی برای از بین بردن لکه‌ لباس‌ها به شما ارائه می‌دهیم:

زمان

اگر لکه‌ای در لباس ایجاد شد، باید به سرعت تمیز شود. لکه‌های تازه راحتتر پاک می‌شوند نسبت به لکه‌هایی که بیش از یک روز از آنها می‌گذرد. اگر لکه به بافت لباس نفوذ کرده باشد، باید مراحلی را برای پاک کردن آن طی کنید و در صورتی که پاک نشد آنها را تکرار کنید.

ترتیب پاک کردن لکه‌ها

برای از بین بردن لکه‌های مایع که تازه هستند، ابتدا مایع اضافی را با استفاده از پارچه تمیز، دستمال کاغذی یا حتی یک تکه نان سفید از روی لباس بردارید. مدام رطوبت لکه را با قسمت‌های خشک و تمیز پارچه از بین ببرید. هیچگاه لکه را با پارچه تیره یا حوله‌ای نمالید. ممکن است لکه بیشتر شود.

برای لکه‌های حبابی، ابتدا قسمت‌های جامد و اضافی را با لبه یک چاقوی تیز یا کارت اعتباری یا کفگیر آهنی بردارید. هیچگاه لکه سس را نمالید زیرا لکه به عمق پارچه نفوذ می‌کند.

از بین بردن برخی لکه‌ها مانند گِل، پس از خشک شدن راحتتر است. اضافات لکه را پیش از شستشو از روی لباس بردارید.

همیشه یک بسته لکه‌بر فوری و کمی پارچه تمیز، یک بطری کوچک آب و دستمال مرطوب برای پاک کردن لکه‌ها در دسترس داشته باشید.

آب سرد و لکه لباس‌ها
برای لکه‌های سخت و لکه‌هایی که نمی‌دانید منشا آن چیست، شستشو را با آب سرد آغاز کنید

استفاده از آب سرد

برای لکه‌های سخت و لکه‌هایی که نمی‌دانید منشا آن چیست، شستشو را با آب سرد آغاز کنید. آب داغ ممکن است لکه‌های پروتئینی مانند شیر، تخم مرغ یا خون را وارد الیاف پارچه سازد. آب داغ برای لکه‌های چرب مانند مایونز یا کره مناسب است. به خصوص آب داغ برای لکه‌بری از روی پارچه‌های دست‌ساز مانند پلی‌استر بسیار مناسب است.

همیشه برچسب روی لباس و همچنین دستورالعمل ماده شوینده را پیش از استفاده خوب مطالعه کنید. برای از بین نرفتن پارچه دمای آب را به همان درجه که در راهنمای آن نوشته شده است، استفاده کنید.

دمای آب داغ باید بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ درجه فارنهایت، دمای آب گرم بین ۸۵ تا ۱۰۵ درجه فارنهایت و آب سرد بین ۶۵ تا ۷۵ درجه فارنهایت باشد. دمای آب زیر ۶۰ درجه برای بیشتر لباس‌ها و به خصوص از بین بردن لکه‌های چرب بسیار سرد و نامناسب است.

مواد شوینده و لکه لباس‌ها
هیچگاه لکه تازه را با صابون تمیز نکنید.

مواد شوینده

شاید اولین چیزی که به ذهن شما برسد استفاده از صابون یا ماده شوینده دست برای پاک کردن لکه است. اما هیچگاه لکه تازه را با صابون تمیز نکنید. صابون می‌تواند لکه انواع میوه‌ها، توت‌ها و سبزیجات را از بین ببرد. اما بهتر است به جای صابون از کمی مایع شوینده ماشین لباسشویی یا مایع ظرفشویی استفاده کنید.

لباس را از قسمت پشت لکه زیر آب قرار دهید تا لکه پاک شود. آب ساده نیز برای پاک کردن لکه کافی است.

چک کردن لباس‌ها پیش از شستشو

اگر قرار است لباس همه اعضای خانواده در ماشین لباسشویی شسته شود، باید پیش از قرار دادن آنها جای لکه‌ها مشخص شود. همیشه لباس‌ها را پیش از انداختن در ماشین لباسشویی چک کنید. شاید برخی لباس‌ها نیاز به شستشوی دستی پیش از ماشین داشته باشند.

در اغلب موارد تنها کمی ماده شوینده قوی همراه با برس نرم و ماندن شوینده روی لکه به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، می‌تواند لکه را کامل از بین ببرد. پس از آن می‌تواند لباس را به صورت عادی در ماشین لباسشویی بشویید. این مواد شوینده به قدر کافی آنزیم دارند که لکه‌ها را از بین ببرند.

پیش از خشک کردن نیز چک کنید

پیش از قرار دادن لباس در خشک‌کن باز هم آن را چک کنید، اگر لکه قابل مشاهده بود، آن را در خشک‌کن قرار ندهید. گرمای خشک‌کن لکه را ماندگارتر می‌سازد. همین قانون درباره اتو نیز صادق است. روی لباسی که لکه دارد، اتو نزنید.

مواد لکه‌بر را تست کنید

پیش از استفاده از مواد لکه‌بر ابتدا آن را در قسمت کوچک و غیرقابل مشاهده لباس چک کنید تا مطمئن شوید رنگ و کیفیت لباس را آسیب نمی‌زند. به خصوص این کار را در مورد پارچه‌های ابریشمی و پارچه‌هایی که رنگ آنها ثابت نیست، انجام دهید.

پس از تست ماده لکه‌بر، زمان بدهید تا اثر کند. نباید سریعا لکه‌بر زده و آن را در ماشین لباسشویی قرار دهید. بگذارید حداقل لکه‌بر ۱۰ دقیقه روی لکه بماند، سپس آن را بشویید.

لباس را چنگ نزنید

لباس را شدید چنگ نزنید مگر لباس‌های سفت و جنس جین. مواد شوینده امروزه بسیار موثر و مفید هستند و نیاز به چنگ زدن ندارند. چنگ زدن ممکن است لکه را پخش کرده و به پارچه آسیب بزند.

جدا کردن لباس‌ها و لکه لباس‌ها
جدا کردن لباس‌ها کمک می کند تا از انتقال لکه‌ها جلوگیری شود.

لباس‌ها را جدا کنید

برای نتیجه بهتر، ابتدا لباس‌هایی که لکه بیشتری دارند را بشویید. این یعنی لباس‌های کار و لباس بازی کودکان که لکه زیادی دارند نباید با لباس‌های محبوب شما با هم شسته شوند. همچنین جدا کردن لباس‌ها کمک می کند تا از انتقال لکه‌ها جلوگیری شود.

اگر لباس‌های لکه‌دار را همراه با ماده شوینده در ماشین لباسشویی قرار می‌دهید، در صورتی که دمای آب خیلی کم باشد، زمان شستشو باید زیاد باشد یا دور شستشو بیشتر شود.

منبع thespruce.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.