هنگام خرید پرده به این موارد توجه کنید

بهترین پرده را برای منزل خود خریداری کنید.

پرده به اتاق شکل و زیبایی می‌دهد اما به شرطی که درست انتخاب شده باشد. آنچه در خرید پرده مهم است رنگ و پارچه، طول و عرض، دوخته یا آماده بودن آن است. برای آنکه بهترین انتخاب را داشته باشید و خرید خوبی انجام دهید، از چند متخصص سوال پرسیده‌ایم تا به شما کمک کنند بهترین پرده را برای منزل خود خریداری کنید.

رنگ و پارچه

پارچه مهمترین فاکتور در پرده است زیرا نوع پارچه بر عملکرد پرده و دوام آن طی سال‌ها تاثیرگذار است. اگر پارچه سنگین باشد ممکن است هنگام آویختن پرده به اندازه کافی تا نخورد و اگر خیلی سبک باشد صاف و یکدست نمی‌ایستد.

پارچه پرده را مانند آکاردئون بالای پنجره جمع کنید و سپس آن را رها کنید. اگر مانند آکاردئون خطوط و چروک بر آن به جای ماند، به خوبی روی پنجره آویخته نخواهد شد و شکل خوبی نخواهد گرفت. این آزمون را با نمونه‌های بزرگتر برای مثال دو متری انجام دهید زیرا نمونه‌های کوچکتر به درستی وضعیت پارچه را نشان نمی‌دهند.

به خاطر داشته باشید که نور آفتاب نیز به مرور زمان پارچه را خراب می‌کند. اگر اتاق شما نور زیادی دریافت می‌کند، بهتر است از پرده‌هایی با رنگ روشن اجتناب کنید زیرا زودتر خراب می‌شود (نکاتی در خصوص روشنایی اتاق نشیمن).

اگر می‌خواهید پرده را مدام عوض کنید دیگر بابت خراب شدن آن نگرانی نداشته باشید. پیشنهاد می‌شود از پرده‌هایی با رنگ خنثی استفاده کنید زیرا نسبت به دیگر رنگ‌ها کمتر احتمال دارد که خراب شود و از طرفی به راحتی با دکوراسیون اتاق هماهنگ می‌شود.

بهترین گزینه‌ها برای پارچه پرده کتان، ابریشم، ابریشم مصنوعی و مخمل است زیرا به خوبی آویخته می‌شود. ابریشم مصنوعی دوام بیشتری دارد. از طرفی ابریشم مصنوعی در مقایسه با ابریشم طبیعی دیرتر در مواجهه با نور خورشید خراب می‌شود.

برخی پارچه‌ها می‌توانند سرما را در خود نگه دارند. بسیاری از هتل‌ها از پرده جیر، مخمل، طرح‌دار یا پشم و نخ راه راه استفاده می‌کنند زیرا وزن آنها کمک می‌کند جلوی نور را بگیرد و گرما را حفظ کند. با این حال تقریبا همه پرده‌ها دارای آستر ضخیم و عایق‌دار هستند. پارچه‌ای که بین قسمت بیرونی پرده و آستر قرار می‌گیرد، به افزایش طول عمر پرده کمک می‌کند.

ابریشم بی‌رنگ، پوسیده خواهد شد. آستر و تودوزی پرده، به پرده شکل و شمایل بهتری می‌دهد.

طول و عرض پرده

قبل از اندازه‌گیری پرده ابتدا تصمیم بگیرید که می‌خواهید پرده از چه فاصله‌ای از بالای پنجره آغاز شود. قرار دادن میله پرده بالاتر از پنجره اتاق را بلندتر از آنچه هست نشان می‌دهد. معمولا طراحان دکوراسیون پرده را ۱۵ سانتی متر بالاتر از چارچوب پنجره قرار می‌دهند.

از بالای پنجره همان قسمتی که می‌خواهید پرده از آنجا آویزان باشد تا کف زمین را اندازه بگیرید. اگر می‌خواهید پرده روی زمین کشیده شود تا ظاهری سنتی و شیک‌تر بگیرد، باید چند سانتی‌متر به اندازه قد آن بیفزایید. برای داشتن پرده‌ای مدرن پایین آن را همتراز با کف زمین اندازه بگیرید.

برای اندازه‌گیری عرض پرده، ۱۰ تا ۲۰ سانتی متر به هر طرف بیفزایید و عدد حاصله را دوبرابر کنید تا پرده شما کاملا سطح پنجره را بپوشاند. اگر از پرده برای جلوگیری از تابش نور خورشید استفاده می‌کنید، چند سانتی‌متر اضافه‌تر در دو طرف پرده کمک می‌کند راه نفوذ نور به داخل اتاق بسته شود.

پرده‌های سفارشی و آماده

پرده‌های سفارشی مزایای بسیاری دارند. شما می‌توانید ابعاد پنجره خود را اندازه گرفته و پرده‌ای متناسب با آن سفارش دهید که کاملا اندازه پنجره باشد. پرده سفارشی گزینه‌های بیشماری را به شما ارائه می‌دهد از جنس پارچه گرفته تا نوع کتیبه بالای پرده. با توجه به تنوع این گزینه‌ها قیمت‌ها نیز متنوع‌تر از پرده‌های از پیش آماده است.

اگر بودجه شما به سفارش پرده نمی‌خورد، این هزینه را بابت خرید پرده باکیفیت اما از خرده‌فروشی صرف کنید.

خشکشویی یا شستشو با ماشین لباسشویی

در هنگام خرید پرده توجه کنید که آیا آن را می‌توان با ماشین لباسشویی شست یا فقط باید خشکشویی شود، بدین گونه در طولانی‌مدت در مصرف زمان و پول صرفه‌جویی می‌شود (ترفندهای صرفه‌جویی در مصرف آب ماشین لباسشویی). به خاطر داشته باشید که شما می‌توانید پرده‌های با کیفیت را نیز خودتان بشویید.

مشاوران اینترنتی یا حضوری برای خرید پرده

می‌توانید از مشاوران دکوراسیون برای انتخاب پرده‌ای متناسب برای خانه کمک بگیرید. مشاوران کمک‌هایی در خصوص رنگ، پارچه و مدل مناسب پرده ارائه می‌دهند تا پرده با دکوراسیون خانه همخوانی مناسبی داشته باشد.

از سویی برخی شرکت و وب‌سایت‌های طراحی دکوراسیون نیز مشاوره‌های آنلاین به شما ارائه می‌دهند.

منبع elledecor.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.