زیرو بم های خلاقیت با چوب

خلاقیت شما در خلق یک طرح زیبا مهم‌ترین نکته درباره ساخت وسایل چوبی است

درست‌کردن وسایل با چوب می‌تواند خیلی هیجان‌انگیز باشد. مخصوصاً حالا که خیلی از وسایل و دکوراسیون‌هایی که در منزل وجود دارند، با چوب ساخته می‌شوند. شما می‌توانید نمونه‌های زیادی از این کارهای چوبی را ببینید و دلتان بخواهد که آن را خریداری کنید؛ اما آیا این را هم می‌دانید که بسیاری از این وسایل را خودتان هم می‌توانید با چندتکه چوب در منزل درست کنید؟

با درست‌کردن وسایل چوبی، شما نه‌تنها از آن چندتکه چوب استفاده مفید کرده‌اید، بلکه از نگاه‌کردن به چیزی که با دستان خودتان خلق کرده‌اید، بدون شک لذت خواهید برد؛ بنابراین، حیف است که بگذارید چوب‌ها بلااستفاده باقی بمانند. پس شما هم می‌توانید، با کمی خلاقیت با چوب و ایده‌های جذاب کار با چوب در منزل، با چوب‌هایی که رها شده‌ یا بلا‌استفاده در خانه‌تان وجود دارند، قبل از آنکه پوسیده شوند، وسایل زیبا و کاربردی درست کنید.

ابزار کار با چوب در منزل

کار با چوب و نجاری کردن در منزل با کمی خلاقیت و مهارت، نه‌تنها شما را سرگرم می‌کند، بلکه یک کار مفید هم است. خلاقیت شما در خلق یک طرح زیبا مهم‌ترین نکته درباره ساخت وسایل چوبی است. برای درست‌کردن وسایل چوبی، شما اول احتیاج به مکان مناسب در خانه دارید. شما می‌توانید یکی از اتاق‌خواب‌ها را برای این کار آماده کنید یا اگر انباری دارید، آن را برای نجاری کردن انتخاب کنید. همان‌طور که می‌دانید، نجاری یکی از پر سر و صداترین کارها است، پس تا جایی که امکان دارد بهتر است مکانی از منزلتان را انتخاب کنید که کم‌ترین سروصدا را برای همسایه‌ها داشته باشد. کارهایی را برای خلق کردن انتخاب کنید که متناسب با فضای کارگاه شما است و نیازی به ابزارهای حرفه‌ای و پرسروصدا ندارد.

ابزار کار با چوب

بعد از انتخاب فضای مناسب برای نجاری کردن، شما نیاز به ابزار کار با چوب در منزل دارید. بهتر است ابتدا از ابزارهای ساده نجاری استفاده کنید که سروصدای کمتری دارند. مثل:

  • اره دستی نجاری
  • سمباده
  • سوهان
  • چوب‌ساب
  • انواع مغار
  • رنده دستی نجاری
  • دریل برقی
  • در کف کارگاهتان یک برزنت پهن کنید تا خاک‌اره‌ها و براده‌های چوب را بگیرد.
  • اگر فضایی انتخاب کرد‌ه‌اید که صدای وسایل و ابزار ممکن است همسایه‌ها را آزار بدهد، بهتر است آن فضا را عایق کنید تا از بیرون رفتن صدای زیاد جلوگیری کنید. برای این کار می‌توانید از پرده‌های کلفت، فوم، پتو و یا جعبه‌های پر از کتاب برای جلوگیری از بیرون رفتن صدا استفاده کنید.
  • میز کارتان را جایی قرار دهید که نزدیک چوب‌ها باشد که شما موقع کار به چوب‌ها دسترسی داشته‌باشید.

چگونه ابزار کار با چوب در منزل سازمان‌دهی کنید؟

فضای خانه خیلی کوچک‌تر از کارگاه نجاری است، و چون بعضی از وسایل نجاری هم ریز هستند امکان گم‌شدن آن‌ها بسیار زیاد است. برای مرتب ماندن ابزار کار و کارگاهتان می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید.

  1. برای نگهداری از اشیا ریز مثل پیچ یا رول‌پلاک از جعبه‌های پلاستیکی استفاده کنید و با یک برچسب مشخص کنید که هر قسمت، مخصوص کدام وسیله است.
  2. برای نگهداری ابزارهای بیشتر یک تابلو دیواری با در ریل دار درست کنید.
  3. داخل جعبه پلاستیکی از تیغه‌های فرز نگهداری کنید.
  4. ابزارهایی را نسبت به اینکه از کدام بیشتر یا کمتر استفاده‌ می‌کنید، تقسیم‌بندی کنید.

تزیینات چوبی

کار تزیینی با چوب

اگر قصد دارید برای منزلتان یک کار تزیینی با چوب درست کنید؛ حتماً کاری را که متناسب با اندازۀ فضای کارتان است، انتخاب کنید. بهتر است این کارهای تزیینی با چوب در خانه، مثل ساعت دیواری، قاب عکس، زیر لیوانی، سینی، قفسه‌های دکوری کوچک یا قفسه کتاب کوچک و…کوچک باشند.

برای شروع اول طرح خود را انتخاب کنید و اندازه و ابعاد آن را بر روی کاغذ بنویسید. انتخاب و کشیدن طرحی که می‌خواهید درست کنید به شما کمک می‌کند تا بدانید از کجا شروع کنید. شما طرحی را که انتخاب می‌کنید با کمی ایده و خلاقیت، می‌توانید به یک دکوری منحصربه‌فرد تبدیل کنید.

کار با چوب ساده و زیبا

کار با چوب ساده و زیبا، چون تکه‌ای از طبیعت است باعث انتقال حس خوب در شما می‌شود. چوب یکی از بیشترین مواداولیه‌ای است که در اطراف ما وجود دارد، خیلی وقت‌ها از کنار پارک یا خیابان عبور می‌کنید، حتماً تکه چوب یا تکه‌ای از کنده یک درخت توجه شما را جلب کرده است. با کمی خلاقیت همان یک تکه کنده را  می‌توانید به یک وسیلۀ تزیینی یا دکوری زیبا برای منزلتان تبدیل کنید؛ اما اگر کار با چوب کاردستی مدنظر شما است، بهتر است انواع چوب را کمی بشناسید تا گزینۀ مناسب را انتخاب کنید.

بهترین نوع چوب برای کاردستی، چوب سه لایه است. چوب بالسا هم یکی از چوب‌های سبک و برای کاردستی بسیار مناسب و مورد استفاده است. چوب بالسا در ضخامت‌های متفاوت وجود دارد و برای ساخت ماکت‌های ظریف بسیار عالی است. شما می‌توانید در زمان کار با  چوب ساده و زیبا و نگاه کردن به وب‌سایت‌های مختلف،فیلم‌های آموزشی و تصاویر برای ساخت وسایل چوبی، ایده‌های بیشتری بگیرید. با یک تکه کندۀ کوچک درخت شما می‌توانید جاشمعی از جنس طبیعت برای خودتان در خانه درست کنید. انواع جامدادی برای روی میز، گلدان، قاب‌های چوبی، آویزهای چوبی و… برای خودتان طراحی کنید.

آموزش کار با چوب برای کودکان

کار با چوب یک سرگرمی مفید برای کودکان است. از آنجا که کودکان پراز ایده‌های متفاوت و خلاقیت هستند؛ آموزش کار با چوب برای کودکان می‌تواند، باعث رشد ذهن و خلاقیت آن‌ها شود.

کار با چوب برای کودکان

از راحت‌ترین وسایل برای آموزش کار با چوب برای کودکان،  ساخت کاردستی با استفاده از چوب بستنی است. چوب‌بستنی راحت پیدا می‌شود و کم‌ هزینه هم است. شما برای ساختن انواع کاردستی‌‌ها و ماکت ها می‌توانید از چوب بستنی استفاده کنید. برای زیباتر شدن کاردستی‌تان، چوب‌های بستنی را رنگارنگ کنید تا در انتها یک کاردستی زیبا داشته باشید. دلیل دیگر برای اینکه از چوب بستنی، برای آموزش کار با چوب برای کودکان استفاده کنید، این است که برای ساختن چنین کاردستی‌هایی، شما نیاز به فضای زیاد ندارید و می‌توانید آن را در خانه درست کنید. از چوب بستنی می‌توان برای ساختن انواع خانه‌‌های چوبی و زیبا، قایق، عروسک‌های چوبی، لانۀ پرنده، جا مدادی، جا میوه‌ای یا سبدهای کوچک و … درست کرد.

چوب کبریت هم، مانند چوب بستنی برای درست‌کردن کاردستی و آموزش کار با چوب برای کودکان مناسب است. شما می‌توانید با قرار دادن چوب‌های کبریت کنار هم، و کمی چسب شکل یک گل یا برگ را به کودکتان آموزش دهید. درست کردن خانه، تخت‌های کوچک، نیمکت و صدها مدل امروزه در شبکه‌های مجازی وجود دارد. شما می‌توانید یکی از مدل‌ها را انتخاب کنید و همراه کودکتان درست کنید. این نوع آموزش دادن، علاوه‌بر رشد ذهن و خلاقیت آ‌ن‌ها نوعی بازی با کودک هم است. حتماً قبل از شروع کاردستی مدلی را که انتخاب کردید را روی یک کاغذ بکشید. کشیدن الگو، به کودک شما کمک می‌کند، از همان ابتدا مراحل ساخت یک کاردستی را یاد بگیرد و بر روی درست ساختن کاردستی تمرکز کند.

اسباب بازی با چوب بستنی

کلام آخر

خلق یک وسیلۀ تزیینی، دکوری یا کاردستی با چوب می‌تواند یک تجربۀ بی‌نظیر برای شما باشد. همچنین اگر شما بتوانید یک کارگاه کوچک در منزل برای خودتان درست کنید، راهی به صرفه برای درست کردن و یا نو کردن وسایل منزلتان است. برای درست‌کردن وسایل دکوری یا تزیینی، حتماً لازم نیست شما از چوب‌های گران استفاده کنید و می‌توانید از وسایل چوبی که در اطرافتان کهنه شده‌است هم استفاده کنید.

ایده‌های جذاب کار با چوب در منزل خیلی زیاد است شما می‌توانید با ایده گرفتن و کمی تغییر آن‌ها، کار را منحصر به فرد کنید. همچنین،  شما می‌توانید به کودکانتان با درست‌کردن کاردستی، آموزش هم دهید. پس نیازی نیست حتماً مجهز به وسایل نجاری باشید. با این تعداد ابزاری که به شما گفتیم، بسیاری کار زیبا می‌توانید برای خود خلق کنید و از آن‌ها لذت ببرید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.