نکاتی که درباره شنا در تابستان باید بدانید

شنا یکی از ورزش‌های مورد علاقه مردم در ایام تابستان است

در فصل تابستان با بالا رفتن دمای هوا و گرم شدن محیط استفاده از استخرها و محیط‌های آبی برای شنا کردن بیشتر می‌شود و اکثر افراد ترجیح می‌دهند که برای رهایی از گرما و تجربه‌ی یک تفریح مناسب به استخرها و اماکن آبی مراجعه کنند. از طرفی این بالا رفتن دما بدون تردید می‌تواند در صورت عدم مراقبت افراد و بی توجهی نسبت به رعایت نکات بهداشتی بر روی سلامت پوست و موی انسان‌ها تاثیر منفی داشته باشد. بر همین اساس متخصصان پوست و مو بر رعایت اصول مراقبت‌های لازم در استفاده از استخرها از جهت سرپوشیده بودن و نداشتن کلر زیاد به منظور مراقبت از بیماری‌های پوستی در فصل تابستان بسیار تاکید دارند. 

از آنجایی که شنا یکی از ورزش‌های مورد علاقه مردم در ایام تابستان است تا در گرمای هوا تن خود را خنک کنند و تعداد دفعات مراجعه افراد به استخرها و امکان آبی بیشتر می‌شود، متخصصان توصیه می‌کنند که استخرهایی که سرپوشیده هستند به نسبت استخرهای روباز مشکلات کمتری را برای مردم ایجاد می‌کنند؛ زیرا استخرهای روباز در معرض نور آفتاب قرار دارند. بنابراین بهتر است افرادی که مراجعه زیادی به استخرهای روباز دارند به صورت متناوب از استخرهای سرپوشیده و روباز استفاده کنند و تمام وقت خود را در فصل تابستان به استخرهای روباز اختصاص ندهند چرا که قرار گرفتن زیاد زیر نور آفتاب در فصل تابستان می‌تواند مشکلات پوستی زیادی را برای افراد ایجاد کند. 

از طرف دیگر کلری که در استخرها جهت ضد عفونی آب مورد استفاده قرار می‌گیرد اگر بیش از حد مجاز استفاده شود، برای افرادی که دارای پوست خشک و یا اگزما دارند مناسب نیست زیرا خشکی پوست در این افراد را تشدید و ممکن است موجب خارش پوست شود. پس توجه داشته باشید که حتما استخرهای استاندار را برای شنای خود انتخاب کنید و نسبت به انتخاب استخر بی‌تفاوت نباشید. اما از آنجایی که کلر موجود در استخر آب می‌تواند جنس مو را خشک کند چنانچه افراد از کلاه شنای مناسب استفاذه کنند مشکلی متوجه آن‌ها نخواهد بود پس سعی کنید بدون کلاه شنا به استخر مراجعه نکنید و از این طریق به سلامتی موهای خود کمک کنید.

البته لازم به ذکر است که استخرهای استاندارد دارای یک سری معاینات در هر شش ماه یک بار است؛ تا در این معاینات ادواری مشکلات موجود در کلر سنجی و… مشخص شود. پس از این بابت جای نگرانی وجود ندارد و شما می‌توانید با انتخاب مناسب خود یک تجربه خوب را در استخر پشت سربگذارید و از فواید بسیار زیاد جسمی، روحی و درمانی شنا و آب تنی لذت ببرید.

ذکر این نکته نیز ضروری است که افراد باید مراقب باشند که در فصول گرم سال برای شنا حتما به مکان‌های آبی مجاز مراجعه کنند و از شنا در سواحل، پشت سدها، کانال‌ها، دریاچه‌ها و غیره جدا خودداری کنند. چراکه علاوه بر آلودگی‌های خود این مکان‌ها که می‌تواند موجب بروز انواع بیماری‌ها و عفونت‌ها در افراد شود، ناامنی این مکان‌ها و احتمال غرق شدن به علاوه‌ی قرار گرفتن مستقیم زیر نور آفتاب می‌تواند آثار بسیار مخرب و جبران ناپذیری را به جای بگذارد.

دیگر نکات بهداشتی استفاده از استخر در فصل تابستان: 

  • علاوه بر انتخاب استخر مناسب، افراد باید خود نیز نکاتی را رعایت کنند که رعایت بهداشت فردی، استفاده از صد آفتاب‌ها و غیر از مهمتر آن‌هاست. همچنین نکته دیگری که متخصصان برای حفظ سلامت پوست تاکید زیادی روی آن دارند، پاک کردن آرایش در زنان قبل از ورزش و شنا است.
  • در واقع ورزشکارانی که در تابستان ورزش می‌کنند، باید برای شادابی پوست، اقدامات خاصی را در نظر داشته باشند که برای بانوان، پاک کردن آرایش قبل از ورزش است. چراکه عرق کردن احتمال آسیب دیدن از نور خورشید را بیشتر نمی‌کند. اما با خشک کردن عرق، ضد آفتاب پاک می‌شود. پس دوباره آن را استفاده کنید. اگر شنا و یا یکی دیگر از ورزش‌های آبی را انجام می‌دهید، به محض خروج از آب ضد آفتاب خود را تمدید کنید.
  • توجه داشته باشید که کرم پودر روی پوست ممکن است با شنا کردن و حضور در آب و همچنین ورزش کردن و عرق کردن صورت باعث ایجاد لکه روی پوست شود. ترکیب‌ بندی عرق با کرم روی پوست ممکن است باعث بسته شدن منفذهای پوستی شود. بهتر است بعد از ورزش صورت خود را بشویید و حتی پوست قسمتی از بدن که مستعد جوش زدن است از عرق پاک کرده و بشویید.
  • بدون تردید آب تنی و شنا در فصل گرم تابستان از لذت بخش‌ترین و مفیدترین تفریح‌ها به حساب می‌آید و همه افراد می‌توانند با رعایت نکاتی بسیار ساده تجربه‌ی بی‌نظیری را برای خود رقم زده و راه را بر بروز هر نوع مشکلی ببنند.

مریضی‌های مربوط به گرمازدگی و آفتاب سوختگی  

شنا

تفریح و بازی بیش ازحد زیر نور خورشید می‌تواند موجب آفتاب سوختگی، گرمازدگی، سکته قلبی و کم آبی بدن شود. بنابراین مراقب باشید کودک‌تان بیش از حد زیر نور خورشید بازی نکند.

بهره گیری از ضدآفتاب 

شنا و کرم ضدآفتاب

برای کودکان از ضد آفتاب با SPF 15 تا ۳۰ بهره گیری کنید. گرچه میتوانید از SPF بالاتر هم بهره گیری کنید اما به نظر کارشناسان، SPF اکثر از ۳۰ عمده با ۳۰ تفاوتی ندارد. بهتر است ضد آفتاب مورد بهره گیری‌تان از نوع ضدآب، محافظ در برابر اشعه‌های فرابنفش A و B، بی بو و ضد حساسیت باشد.نیم ساعت گذشته از وارد شدن به استخر، ضدآفتاب بزنید و هر نیم ساعت آن را تمدید کنید.

کلاه و عینک آفتابی 

شنا و کلاه و عینک

وقتی کودک‌تان بیرون از آب و کناراستخر است، لباس مناسب که وی را از نور خورشید محفوظ می‌کند، به او بپوشانید. عینک آفتابی مناسب هم، از چشم‌های او مراقبت میکند.درضمن لباس شنای او باید مناسب باشد و بدن وی را تا حد زیادی از اشعه نور خورشید محفوظ نگهدارد.

پرهیز از شنا در وسط روز 

شنا

خورشید بین ساعت‌های ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر در شدیدترین حالت تابش خود قرار دارد. بنابراین از استخر رفتن در این ساعات خودداری کنید.

پر آب نگهداشتن بدن 

شنا و آب خوردن

برای این که سیستم خنک سازی بدن کودک‌تان به درستی کار کند، مقدار زیادی آب به او بدهید. بنابراین مراقب باشید که کودک‌تان به طور مرتب و منظم آب بنوشد.

علایم گرمازدگی 

شنا و گرمازدگی

مراقب علایم گرمازدگی که عبارتند از تشنگی، ضعف، بی‌حالی یا سرگیجه، گرفتگی ماهیچه، تهوع، سردرد، تعریق بیش از حد، پوست سرد و مرطوب و یا افزایش دمای بدن، باشید. گرمازدگی به سرعت موجب سکته قلبی می‌شود. اگر کودک‌تان دچار یکی یا اکثر این علایم شد، وی را بلافاصله به مکانی خنک برده و لباس‌های اضافی وی را درآورید و آب کافی به او بدهید.

اما اگر او سردرد شدید داشت، گیج بود و سریع نفس میکشید و پوستش خشک و داغ شده بود، بدون معطلی وی را به مراکز درمانی برسانید. با رعایت موارد ایمنی می‌توانید از لحظات مفید تابستان نهایت لذت را ببرید.

نکات بهداشتی شنا در استخر 

  • حتما سراغ استخرهای مجاز و بهداشتنی بروید. سازمان بهداشت هر شش ماهه یک بار آب استخرها را بررسی کرده و از نظر کلر و مواد ضد عفونی مورد ارزیابی قرار می‌دهد.
  • بهتر است از اسخرهای سرپوشیده استفاده کنید. استخرهای سرپوشیده به خصوص در فصل تابستان مشکلات کمتری نسبت به استخرهای روباز دارند. حداقل به طور متناوب از استخرهای روباز و سرپوشیده استفاده کنید.
  • استخرهای شنا به کلر برای ضدعفونی نیاز دارند ولی نباید مقدار کلر آب زیاد باشد چون روی پوست و موی انسان تاثیر منفی می‌گذارد. اگر کلر آب بیش از حد باشد؛ برای افرادی که دارای پوست خشک هستند یا اگزما دارند؛ مناسب نیست.
  • بدون کلاه شنا وارد استخر نشوید. کلر باعث خشکی موی سر می‌شود و کلاه شنا به سلامتی بیشتر موها کمک خواهد کرد.
  • خانم‌ها قبل از ورود به استخر، مواد آرایشی خود را پاک کنند. استفاده از کرم پوست یا کرم‌های ضد آفتاب برای شنا در استخر متوقف و استفاده نشود چون ممکن است باعث ایجاد لکه روی پوست شود.
  • حتما پیش و پس از شنا، استحمام کرده و موی سر و بدن خود را با شامپو و صابون بشورید. استحمام پس از شنا بسیار توصیه شده است و احتمال خطرات استخرهای عمومی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.