استراتژی‌های مهم درباره احترام به خود

در این مطلب به شما خواهیم گفت چگونه مسیر احترام به خود را بپیمایید.

پذیرش ضعف و شکست‌ها به جای سرزنش و شکنجه خود، اولین و مهمترین گام در احترام به خود است. درک ارزش ذاتی خود یک عادت ذهنی است که هیچگاه ساختگی نیست اما می‌توان آن را بسط و گسترش داد و تقویت کرد.

در این مطلب به شما خواهیم گفت چگونه مسیر احترام به خود را بپیمایید.

تو آدم خوبی هستی

این جمله یا هر جمله مشابهی که برایتان مناسب باشد، چیزی است که باید هر روز مقابل آینه به خود بگویید. شاید فکر کنید کار احمقانه‌ای است اما اثرات مثبت این گفتگوی درونی بسیار زیاد است و ارزشش را دارد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ بر روی ۲۴۰۰ نوجوان (که در اوج سال‌های بحران عزت نفس به سر می‌بردند) نشان داد دلسوزی برای خود اثرات منفی کمبود عزت نفس که می‌تواند شامل افسردگی و اضطراب باشد، را خنثی می‌کند. از نظر این محققان دلسوزی برای خود یعنی پذیرش تردیدها، ارزیابی‌های شخصی منفی و مشقت‌ها به عنوان بخشی از زندگی بشر و از سویی دیگر مهربان بودن با خود.

هر روز نقاط قوت خود را یادآوری کنید. تو پدر و مادر خوبی هستی یا تو خیلی خوب داستان می‌نویسی. حال اگر شما در روابط اجتماعی ضعیف هستید یا استعداد آشپزی ندارید چه؟ هیچ کس کامل نیست و همین کامل نبودن و تلاش برای بهتر شدن است که زندگی انسان را جذاب می‌کند.

مهم نیست اگر دیگران با تو موافق نباشند

متاسفانه هیچ کاری نمی‌توان با نظرات بقیه کرد. احترام به خود و احساس خود ارزشمندی به عقاید و نظرات دیگران بسیار وابستگی دارد. عزت نفسی که مبتنی بر نظرات دیگران است هر لحظه در معرض سقوط قرار دارد. امروزه رسانه‌های اجتماعی چنین عزت نفس شرطی را شکل داده‌اند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ در دانشگاه هوستون نشان داد که هر چه مردم زمان بیشتری را در فیس‌بوک سپری کنند، بیشتر علائم افسردگی از خود نشان می‌دهند. افراد در شبکه‌های اجتماعی خود را با دیگران مقایسه می‌کنند، افرادی که از آنها موفق‌تر هستند یا تعطیلات بهتری دارند یا… اینها باعث می‌شود بر روی شرایطی که داریم متمرکز شویم نه ارزش‌ها و نقاط مثبت خود.

ارزش‌های اساسی خود را بشناس

مقایسه نکردن خود با دیگران مشکل عزت نفس شرطی را ریشه‌ای حل نمی‌کند. برای خود به خاطر آن کسی که هستید نه آن کسی که فکر می‌کنید باید باشید، ارزش قایل شوید. شاید این چندان آسان نباشد بنابراین شاید نیاز به یک درمانگر داشته باشید تا به شما کمک کند اعتماد به نفس خود را پیدا کنید. اما راه حل آغازین می‌تواند این باشد که ببینید چه چیزی برای شما واقعا ارزش دارد. شما زمانی از عزت نفس برخوردار می‌شوید که زندگی‌تان هماهنگ با ارزش‌هایتان باشد.

منبع success.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.