نکاتی برای گرفتن تمیزکار در خانه برای نوروز

اگر می‌خواهید امسال خانه‌تکانی متفاوتی را تجربه کنید و به سریع‌ترین و بهترین روش ممکن در خانه‌تکانی عمل کنید، از یک نظافتچی کاربلد کمک بگیرید.

خانه‌تکانی نوروز با کمک تمیزکار کاربلد

نظافت خانه از جمله وظایف پر زحمت و وقت‌گیر برای هر صاحب خانه‌ای است، به خصوص اگر شاغل هم باشند. می‌توان گفت حتی بانظم‌ترین و وسواسی‌ترین افراد هم، از کارهای روتین و روزمره خانه خسته می‌شوند. شاید یکی از دلایل مهم آن، این باشد که خانه‌داری و شستشوی لوازم و لباس‌ها، جزء وظایفی است که به صورت ۲۴ ساعته انجام می‌شود و هیچگونه استراحت و یا مرخصی ندارد! خوشبختانه یک راهکار عالی برای کمک‌رسانی به صاحبان خانه‌ها وجود دارد و آن هم کمک گرفتن از یک تمیزکار برای انجام امور منزل است. با ما همراه باشید تا فوت و فن کمک گرفتن از یک تمیزکار در کارها را، برایتان بازگو کنیم.

اولین قدم، نظافت منزل را جدی بگیرید!

اولین قدم برای کمک گرفتن از یک تمیزکار، انتخاب یک فرد قابل اعتماد و با ضامن معتبر است. شما نمی‌توانید پای هر شخصی را به منزلتان باز کنید. در غیر اینصورت باید منتظر عواقب خطر آفرین آن باشید! اگر فرد مطمئنی در دوستان و آشنایان خود سراغ ندارید، بهتر است از یک شرکت نظافتچی کمک بگیرید. توجه داشته باشید شرکتی را انتخاب کنید که شماره ثبت و پروانه اشتغال به کار داشته باشد. در شرکت‌های نظافتی، تمام کارکنان ضامن‌های معتبر دارند و شما می‌توانید با خیالی آسوده اشخاص را با ضمانت شرکت به منزلتان راه دهید.

خدمات و انتظارات خود از تمیزکار را مشخص کنید

قبل از هر چیزی باید مشخص کنید که از یک نظافتچی چه انتظاری دارید. شستشوی سرویس‌های بهداشتی، نظافت دیوارها، اتو کردن رخت‌ها و جارو کشیدن منزل، از جمله کارهایی هستند که می‌توانید برای انجامشان از یک فرد دیگر کمک بگیرید. نکته مهم این است که باید نوع خدماتی را که از نظافتچی انتظار دارید، واضح و شفاف بیان کنید تا نیروی ماهر برای انجام کارها را، از سوی شرکت فرستاده شود. مثلا اگر قصد دارید دیوارها را تمیز کنید، حتما باید از فردی سبک وزن و با قد بلند کمک بگیرید، تا بتواند به راحتی از چهارپایه استفاده کند و نقاط مرتفع را به راحتی نظافت کند. همچنین در صورتی که قصد دارید برای جابه جایی و چیدمان منزل از شخصی کمک بگیرید، باید در زمان درخواست نیرو، تاکید کنید که فردی قوی هیکل و با توان بدنی بالا برایتان فرستاده شود.

در نظافت منزل جلوی دستتان را خالی کنید!

یکی از مهمترین نکته‌هایی که باید در زمان کمک گرفتن از نظافتچی رعایت کنید، جابه جا کردن لوازم و مبلمان‌های دست و پاگیر است. برای سرعت بخشیدن به کار نظافت باید قبل از حضور نیروی کمکی، جلوی راه را خالی کنید. مثلا در زمان نظافت دیوارها، مبلمان‌ها را به وسط اتاق بیارید تا نظافتچی به راحتی به تمام سطوح دیوار دسترسی داشته باشد.

تمیزکار منزل

به کارتان سرعت ببخشید

برای اینکه سرعت کارتان بالا برود و همچنین حریم خصوصی‌تان حفظ شود، قبل از حضور تمیزکار، فضاهای شخصی‌تان را مرتب کنید. مثلا کمدها و کشوها را از یک روز قبل بیرون بریزید و هر چیز را سر جای خودش قرار دهید. همچنین سعی کنید فضاهای پر کار مانند آشپزخانه را تا حدودی نظافت کنید تا کارتان جلوتر بیافتد. مثلا داخل کابینت‌ها را مرتب کنید و ظرف‌ها را بیرون بریزید و بعد از تمیز کردن کابینت و ظروف، آنها را سر جایشان قرار دهید.

لوازم نظافت را با مشورت نظافتچی تهیه کنید

گاهی پیش می‌آید که شما با دقت فراوان ماده‌های شوینده را برای نظافت منزل، خریداری کرده‌اید ولی به دلیل آلرژی و حساسیت، نظافتچی نمی‌تواند از آنها استفاده کند. پس بهتر است قبل از خرید شوینده‌ها، انواع مواد و نحوه استفاده آنها را با او هماهنگ کنید. همچنین برای سهولت در عملیات نظافت، باید بدانید نظافتچی نیاز به چه وسیله‌هایی برای نظافت دارد. چهارپایه و یا طی دسته بلند، از جمله لوازم‌های مهم، در تمیز کردن دیوارها به شمار می‌روند.

نظافتچی به صورت روزانه یا ساعتی؟

در صورت نیاز به حضور نظافتچی، شما می‌توانید به صورت ساعتی و یا روزانه از خدمات آنها برخوردار شوید. به این منظور باید حجم کارتان را بررسی کنید و نسبت به آن، زمان خدمات را مشخص کنید. اگر حجم کارتان مشخص است، بهتر است به صورت روزانه خدمات را دریافت کنید. چنانچه حجم کارتان مشخص نیست، بهتر است به صورت ساعتی خدمات را دریافت کنید و تا زمانی که کار تمام شود، تعداد ساعت‌ها را محاسبه کنید.

کارتان را جدی بگیرید تا آسوده خاطر شوید!

برای اینکه بتوانید کار واگذاری نظافت منزل را به صورت مداوم به یک شخص واگذار کنید، باید در انجام خواسته‌های خود جدی باشید. به این منظور زمانی که از یک فرد راضی بودید، تمام خواسته‌های خود را با حوصله در طی دو جلسه به او بگویید و بعد از یادگیری نظافتچی و نظارت بر کار او، می‌توانید در جلسات بعدی با خیالی آسوده به کارتان بپردازید و اجازه بدهید او هم کار نظافت را به تنهایی انجام دهد. ولی اگر در کارتان جدی نباشید و در حین کار نظافت، خودتان وارد عمل شوید و کار را انجام دهید، در نهایت شخص آموزش لازم را نمی‌بیند و نمی‌تواند در جلسات بعدی هم مفید واقع شود و شما مجبور به تعویض او می‌شوید و یا اینکه ترجیح می‌دهید، خودتان کار نظافت را بر عهده بگیرید.

چک کردن کارت بهداشت را فراموش نکنید!

یکی دیگر از نکات مهم در استخدام تمیزکار، داشتن کارت بهداشت می‌باشد. دریافت کارت بهداشت، گواهی یا کارت معاینه پزشکی بر نظافتچی‌ها و تمیزکاران واجب است؛ زیرا که احتمال انتقال انواع بیماری‌ها از جانب آن‌ها به افراد دیگر وجود دارد.

اگر از شرکت‌های معتبر نیروی تمیزکاری استخدام می‌کنید، حتما کارت بهداشت نیروها را قبل از شروع کار چک کنید.

تمیز کردن منزل

نظارت لازم را به تمیزکاری داشته باشید

به منظور افزایش کیفیت و درستی انجام کارهای درخواستی، پیشنهاد می‌شود خود صاحب‌کار نیز  نظارت کافی بر انجام امور داشته باشد.

معمولا با وجود نظارت، احتمال اشتباه بسیار کاهش می‌یابد و دقت در نظافت بالا می‌رود. با این تفاسیر روزی را برای نظافت منزل انتخاب کنید که خودتان یا فرد دیگری از خانواده حتما حضور داشته باشد.

آداب و معاشرت نظافتچی را زیر نظر بگیرید

کمتر کسی در هنگام  استخدام نظافتچی به آداب و رفتار او توجه می‌کند؛ در صورتی که آداب و معاشرت درست نظافتچی اهمیت زیادی دارد. اگر نیروی کار آداب و معاشرت درستی نداشته باشد، ارتباط گیری و تعامل با آن سخت می‌شود و در نهایت کار انجام نمی‌شود و یا کیفیت آن کاهش می‌یابد.

در ادامه به برخی از رفتارهای مناسبی که نظافتچی باید داشته باشد، اشاره خواهیم کرد:

  • صحیح خطاب کردن افراد
  • سخت کوش و پر انرژی بودن
  • پایبند بودن به وظایف
  • عدم به کار بردن الفاظ ناشایست
  • پوشش و ظاهر مناسب
  • منظم بودن
  • زمان‌بندی درست
  • و…

برای نظافت خانه، بهتر است نیروی آقا استخدام کنیم یا نیروی خانم؟

یکی از چالشی‌ترین سوالاتی که معمولا در عید نوروز افراد با آن مواجه می‌شوند، این است که برای انجام خانه تکانی نظافتچی خانم استخدام کنند یا نظافتچی آقا؟

پاسخ این سوال متغیر است و به نوع، زمان و حجم کاری که مدنظر دارید، بستگی دارد.

  1. اگر نیاز به انجام نظافت اساسی دارید، بهتر است از نیروی آقا کمک بگیرید. به طور مثال در صورتی که به دنبال نیرو برای تمیز کردن خانه‌ای قبل از اسباب کشی به آن هستید، انتخاب نیروی آقا گزینه مناسب‌تری است.
  2. اموری مانند تمیز کردن دیوارها، تی کشیدن، شست‌و‌شوی پنجره‌ها و…‌ به طور معمول نیاز به قدرت بیشتری دارند و بهتر است به نظافتچی‌های آقا سپرده شوند.
  3. اموری که انجام آن‌ها نیازی به قدرت خاصی ندارد و بیشتر پای ظرافت در میان می‌باشد، بهتر است به تمیزکاران خانم سپرده شوند.کارهایی مانند گردگیری خانه، شستشوی مبل، نظافت سرویس‌های بهداشتی و تمیزکاری آشپزخانه، اموری است که اگر به نظافتچی‌های خانم سپرده شود، بهتر است. به احتمال زیاد می‌دانید که نظافت چنین مکان‌هایی به خصوص آشپزخانه نیاز به دقت و ظرافت زیادی دارد.
  4. برای نظافت مکان‌هایی مانند پله و نرده‌ها، آسانسور، حیاط و نمای ساختمان از نیروهای مردی که قدرت بالا دارند کمک بگیرید تا هم از نتیجه نهایی رضایت کافی را داشته باشید و هم آنکه کارها در زمان کمتری انجام شود.

با این تفاسیر اگر بخواهیم یک پاسخ کلی بدهیم به سوال “نظافتچی خانم بهتر است یا آقا؟”، باید بگوییم ترکیب و به کار گیری هر دو به طور همزمان بهترین انتخاب است.

نیروی نظافتچی

نکات مهم در استخدام نظافتچی منزل:

  • اگر آنها در هنگام کار به صورت اتفاقی یا عمدی خسارتی به وسایل منزل شما وارد کنند، شما می‌‌توانید سریعا با شرکت مورد نظر تماس گرفته و از آنها ادعای خسارت کنید و آن شرکت موظف به پرداخت کامل خسارت است.
  • بعضی‌‌ها بیشتر از ۸ ساعت کار دارند و با کارگر به توافق می‌‌رسند که به کارش ادامه دهد، بدون اینکه شرکت را در جریان بگذارند تا از این طریق پول اضافه کار به طور کامل نصیب خود کارگر شود، اما این افراد باید بدانند که اگر بعد از ۸ ساعت اتفاق یا حادثه‌‌ای برای وسایل منزل یا خود کارگر یا حتی درگیری بین کارگر و مشتری پیش بیاید، شرکت به هیچ عنوان مسئولیتش را قبول نمی‌‌کند.
  • کارگری که به منزل شما می‌‌آید، باید نیم ساعت وقت برای صرف ناهار داشته باشد.
  • اگر در ساعات اولیه حس کردید که از کارگرتان راضی نیستید، می‌‌توانید با شرکت تماس گرفته و تقاضای کارگر دیگری نمایید و شرکت موظف است بدون دریافت هیچ‌ گونه وجهی از آن کارگر بخواهد که خانه را ترک کند و فرد جدیدی را برای ادامه کار به منزل‌تان بفرستد.
  • کارگران وظیفه دارند وسایل مورد نیاز برای کار شما را با خودشان همراه بیاورند؛ شما هم بهتر است قبل از آمدن آنها تمام وسایل لازم از جمله چند دستمال نخی، ظرفی برای خیساندن دستمال‌ها، چهار پایه، تی و دیگر چیزهای لازم را آماده کنید و اگر در خانه این وسایل را ندارید، در تماس‌تان به موسسات خدماتی بگویید تا همراه با کارگر، این وسایل مورد نیاز را هم بفرستند.
  • حتما قبل از آمدن کارگر به منزل‌تان، سر دستمزد و هزینه کار مخصوصا در کارهایی مثل باغبانی و شستن مبلمان و تابلوفرش به توافق برسید.
  • اگر می‌خواهید یک هفته یا ده روز قبل از عید برای کارهای نظافتی خانه‌تان کارگر خبر کنید، خیلی مطمئن نباشید که این کار را به راحتی انجام دهید. برای اینکه نزدیک عید دچار دردسر و استرس نشوید، بهتر است از حداقل یک ماه قبل برای روز مورد نظرتان از موسسه‌ای که می‌خواهید، کارگر رزرو کنید.
  • سعی کنید حتی‌الامکان وقتی که کارگر به منزل‌تان می‌آید، ۲ نفر در خانه باشید تا اگر کاری برایتان پیش آمد، خانه بدون صاحب‌خانه نماند.
  • برای انجام امور نظافتی منزل، بهتر است ۲ کارگر خانم و آقا خبر کنید تا هم کارهایتان سریع‌تر پیش رود و هم بتوانید کارهای سنگین‌تر مثل شستن در و دیوار کف را به آقا و کارهایی مثل تمیز و مرتب کردن کابینت، بوفه و کمدها را به خانم بسپارید.
  • قبل از آمدن کارگر به منزل، اشیای قیمتی‌تان را از جلوی دست بردارید.
  • حواس‌تان باشد که گول نام شرکت‌هایی را که با شرکت‌های معتبر تشابه اسمی دارند، نخورید.
  • اگر قصد دارید فرش، موکت یا مبلمان‌تان را بشویید و خودتان هم نمی‌توانید این کار را بکنید، ۲ گزینه پیش‌ رو دارید: یا آنها را به موسسات قالی‌شویی بسپارید یا برای شستن‌ فرش از موسسات خدمات منزل درخواست کارگر نمایید.

اگر موسسات قالی‌ شویی را انتخاب کردید، خوب است این نکات را رعایت کنید:

  • یادتان باشد کارگرانی که آنها می‌‌فرستند خودشان وظیفه تا کردن، بردن و دوباره آوردن و پهن کردن فرش‌ها را به عهده دارند.
  • اگر فرش شما سالم و بی‌عیب است، باید هنگامی که رسید دریافت فرش توسط کارگر را دریافت می‌کنید، از او بخواهید تا در رسید عنوان کند که فرش هیچ‌ گونه پوسیدگی یا پارگی ندارد؛ تا در صورتی که هنگام مراحل مختلف شستشو آسیبی به فرش شما رسید، بتوانید ادعای خسارت کنید.
  • حتما موقع تحویل گرفتن فرش، آن را جلوی کارگران، باز و به دقت بررسی کنید تا آسیبی ندیده باشند. اگر فرش شما پاره یا پوسیده شده است، می‌توانید ضمن درخواست شستشو از آنها بخواهید کار تعمیر و رفع پارگی و پوسیدگی فرش را هم انجام دهند.
  • در مورد تابلو فرش هم شرکت باید یک کارشناس بفرستد تا بسته به جنس و اندازه تابلوفرش‌تان قیمت شستشوی آن را تعیین کند.
  • اگر کف‌ پوش منزل یا اتاق‌ خواب‌ تان موکت است، بهتر است چسب آنها را باز و روانه قالی‌شویی‌شان نکنید؛ زیرا بیشتر موکت‌ها پس از شستشو آب می‌روند و در این صورت شب عید متحمل یک هزینه اضافه دیگر هم می‌شوید.
  • برای شستن موکت‌ها بهتر است از مراکز قالی‌شویی بخواهید آنها را در منزل‌تان بشویند. دستگاه‌های مکانیزه‌ای برای شستن موکت‌ها بدون جدا کردن‌ شان از زمین وجود دارد که به راحتی موکت‌ها را می‌شویند و آب‌شان را می‌گیرند و فقط برای خشک شدن کامل‌شان باید حدود ۲۴ ساعت چیزی رویشان پهن نکنید. هزینه این کار برای هر متر مربع موکت حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان است.
  • اگر بخواهید از مراکز خدماتی منزل برای شستن فرش‌ها و موکت‌هایتان کارگر درخواست کنید، دستمزد کارگران برای شستن هر فرش بدون احتساب متراژ آن حدود ۴۰۰۰ تومان است و چون موکت‌ها را هم با شامپو فرش و بدون دستگاه می‌شویند، هزینه‌اش حدودا ساعتی ۱۰۰۰ تومان است، اما باز هم تاکید بر انتخاب قالی‌شویی است چون با انتخاب این روش، دیگر دردسر جمع کردن و پهن کردن فرش و دردسرهای زیر باران ماندن آن به دوش شما نمی‌افتد؛ هر چند که هزینه آن بیشتر از آوردن کارگر به منزل باشد.
  • برای شستن مبل‌ها، مراکز خدماتی و قالی‌شویی‌ها هزینه یکسانی به شما ارایه می‌دهند؛ چون شستشوی مبلمان و صندلی‌های ناهارخوری و جلا دادن به میزهای آنها همه به وسیله دستگاه‌های مکانیزه انجام می‌شود که فقط کار تمیز کردن آنها را انجام می‌دهند.
  • اگر مبلمان‌تان به تعمیرات نیاز داشته باشد، باید نجار یا رویه‌کوب خبر کنید تا قبل از شستشو آنها را تعمیر کند.
  • برخی موسسات، کارهای تعمیراتی و تاسیساتی مانند رنگ‌کاری، گچ‌بری، کاشی‌کاری، لوله‌کشی و کف‌سابی را در عرض چند ساعت یا چند روز برایتان انجام می‌دهند. کار این موسسات و ساعت کاری کارگرانشان برحسب نیاز شما متفاوت است، اما باید بدانید کارگرانی که این امور را برای شما انجام می‌دهند، روزمزد هستند و دستمزد آنها بسته به نوع کار شما و مدت زمانی که برای انجامش وقت صرف می‌شود، محاسبه می‌شود.

یک خانه تکانی خوب را با کمک تمیزکار منزل تجربه کنید

در لحظات نزدیک به سال نو، یکی از مهمترین دغدغه‌های هر خانواده ایرانی، تمیز کردن منزل یا همان خانه تکانی است که از دیرباز از رسوم ایرانیان بوده است. چنانچه قصد داشته باشید از تمیزکار یا نظافتچی برای این کار کمک بگیرید، بهتر است مواردی را مدنظر قرار دهید و نکاتی را رعایت کنید که در این مطلب به آنها اشاره شد. امیدواریم با رعایت این موارد تجربه خوبی از خانه تکانی به کمک تمیزکار داشته باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.