چطور غذا را پس از پرخوری هضم کنیم؟

احساس گناه نکنید و بدنبال جبران افراطی نباشید

بهترین رژیم پس از یک پرخوری مفصل چیست؟ به پرخوری و شکستن رژیم فکر نکنید و سعی کنید دوباره خود را به برنامه لاغری قبل برگردانید.

آرام باشید

نباید احساس گناه کرده و به سراغ رژیم‌های غذایی سخت بروید. چراکه این رژیم‌ها می‌توانند نتیجه معکوس داشته باشند. در این گونه مواقع، اشتباهی که اغلب افراد می‌کنند این است که جبران افراطی کرده و محرومیت بیش از حد به خود می‌دهند.

از وزن کردن خود بپرهیزید

همانطور که می‌دانید وزن آب بدن می‌تواند روز به روز تغییر کند و وزن کلی بدن را تحت‌تاثیر قرار دهد. بنابراین اگر شب گذشته غذای نمکدار خورده باشید، به دلیل آنکه آب را در خود نگه می‌دارد، وزن شما صبح روز بعد بیشتر خواهد شد. نباید عدد روی وزنه شما را ناراحت و پریشان کند بلکه باید تمرکز خود را بر بازگشتن به رژیم غذایی سالم بگذارید (سعی کنید ۴۸ ساعت بعد خود را وزن کنید تا عدد وزن آب بدن شما نرمال‌تر باشد).

خوردن شیرینی و پرخوری
رژیم غذایی پس از پرخوری به معنای حذف وعده‌های غذایی نیست

صبحانه را حذف نکنید

رژیم غذایی پس از پرخوری به معنای حذف وعده‌های غذایی نیست. اگر صبحانه را حذف کنید، احتمالا نهار یا شام مفصل‌تری خواهید خورد. مطالعات نشان داده‌اند که کسانی که صبحانه می‌خورند بهتر وزن کم می‌کنند و غذای سالم‌تری می‌خورند، نسبت به کسانی که صبحانه نمی‌خورند. اگر نمی‌خواهید صبحانه سنگینی بخورید، می‌توانید کمی میوه و پنیر با مقداری نان تست با لایه نازکی کره بادام‌زمینی یا جو دو سر و توت‌فرنگی بخورید.

در ورزش افراط نکنید

اگر می‌خواهید غذایی که خورده‌اید هضم شود، نباید به خود سختی دهید. اگر برنامه روتین ورزشی شما  دقیقه ورزش الیپتیکال است، ناگهان به سراغ ورزش‌هایی چون اسپینینگ و زومبا و ورزش‌های شکمی برای از بین بردن چربی‌های شکم نروید. جهش ناگهانی به سمت ورزش‌های سخت، می‌تواند به بدن شما آسیب برساند. نیازی به تقلای بیش از حد نیست. یک پیاده‌روی سریع می‌تواند غذا را هضم کرده و باد شکم را کم کند.

پیاده روی سریع و پرخوری
یک پیاده‌روی سریع می‌تواند غذا را هضم کرده و باد شکم را کم کند.

خوب بخوابید

برای هضم بهتر غذا باید خوب خوابید. مطالعه دانشگاه کلمبیا نشان داده است کسانی که تنها ۴ ساعت خوابیده بودند بیش از افرادی که ۸ ساعت خوابیدند، به خوردن هله هوله و غذاهای چرب مانند پیتزا، کیک، همبرگر تمایل داشتند زیرا مغز برای تامین انرژی خود به دنبال سوخت‌های سریع که از غذا حاصل می‌شود، می‌گردد. سعی کنید شب خوب بخوابید تا روز بعد عملکرد بدنی بهتری داشته باشید.

غذا بخورید

بدترین کاری که می‌توان روز بعد از پرخوری انجام داد، این است که غذا خوردن را متوقف کنید. اثر کربوهیدرات، یا غذاهای سرخ‌کردنی یا شیرینی چند روز تا چند هفته باقی می‌ماند، اما تحقیقات نشان داده است که بهترین برنامه لاغری نیز کمی افراط را در حد میانه اجازه می‌دهد. تصمیم‌گیری عجولانه نکنید و بدانید که بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که به رژیم غذایی نرمال گذشته برگردید و هرگاه خواستید پرخوری کنید، در خوردن میوه و سبزیجات تازه پرخوری انجام دهید.

منبع readersdigest.ca
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.