هر وقت هوس هله هوله کردید با این کارها حواس خود را پرت کنید

چطور حواس خودمان را پرت کنیم؟

همه ما هر از گاهی ( و شاید بیشتر) هوس تنقلات و هله هوله به خصوص شیرینی می‌کنیم. هر چند وقت یک بار می‌توانید به این تمایل خود پاسخ دهید اما نه بیشتر. در صورتی که فکر کیک شکلاتی یا پای سیب از ذهن شما بیرون نمی‌رود و خوردن آنها هم تمام برنامه‌های شما را برای لاغر شدن خراب می‌کند، باید کاری کنید که حواستان پرت شود و این هوس از سرتان بیفتد. در این مطلب ما راه‌حل‌هایی ارائه می‌دهیم که در این راه به شما کمک می‌کند. گر چه  تحمل این میل و وسوسه دشوار است، اما خبر خوب این است که این هوس بیشتر از نیم ساعت طول نمی‌کشد. بنابراین اگر بتوانید مدت کوتاهی به این هوس فکر نکنید، کاملا از سرتان بیرون می‌رود.

پیاده‌روی کنید

پیاده روی برای از بین بردن هوس غذا خوردن
پیاده‌روی میل به خوردن شیرینی را کاهش می‌دهد

بیشتر مواقع وسوسه‌ها در زمان‌هایی که خسته هستید یا استرس دارید، به سراغ شما می‌آیند اما ورزش می‌تواند سطح انرژی شما را بالا ببرد و حالتان را بهتر کند و تمایل به غذا خوردن را فرونشاند. یک پیاده‌روی کوتاه هم می‌تواند همین مزایا را برای شما داشته باشد. در یک مطالعه استرالیایی بر روی بزرگسالان دیده شده است که کسانی که در شرایط استرس قرار داشتند و ۱۵ دقیقه پیاده روی کرده‌اند، کمتر هوس خوردن شکلات کرده‌اند تا کسانی که هیچ تحرکی نداشته‌اند.


چند نفس عمیق بکشید

تنفس یوگا و رفع هوس غذا خوردن
تنفس عمیق به رفع استرس و جلوگیری از غذا خوردن عصبی کمک می‌کند

بار دیگر که دچار استرس شدید و خواستید چیزی بخورید، چند نفس عمیق با تکنیک‌های یوگا انجام دهید. تا ۴ شماره نفس عمیق بکشید و تا ۷ شماره آن را نگه دارید و با ۸ شماره آن را بیرون بدهید و این کار را چهار بار تکرار کنید. با این مکث‌هایی که بین تنفس انجام می‌دهید، بدن شما آرامش پیدا می‌کند و استرس از بدن خارج می‌شود. وقتی آرام شدید دیگر خوردن یک شکلات برای شما موضوع چندان مهمی نیست.


یک میان وعده سالم داشته باشید

گلابی و هوس غذا خوردن
افت قند خون را با خوردن یک گلابی برطرف کنید

خوردن شیرینی و تنقلات همیشه نتیجه خستگی و استرس نیستند. اگر چند ساعت از آخرین وعده غذایی که خوردید گذشته باشد، قند خون شما افت می‌کند. می‌توانید آن را با خوردن ترکیب کربوهیدرات و پروتئین جبران کنید، مانند یک سیب با یک چهارم فنجان آجیل، یا یک گلابی و یک تکه پنیر رژیمی. وقتی شکم خود را با اینگونه مواد غذایی پر می‌کنید، میل به خوردن شیرینی در شما کاهش می‌یابد.


آب بنوشید

آب و هوس غذا خوردن
گاهی احساس تشنگی با احساس گرسنگی اشتباه گرفته می‌شود

یک لیوان آب بردارید و آرام آرام بنوشید. هر گاه هوس شیرینی کردید، دو لیوان پر آب بنوشید. گاهی حس تشنگی با حس گرسنگی اشتباه گرفته می‌شود. به علاوه آب، شکم شما را پر می‌کند و دیگر جایی برای شیرینی ندارید.


گوش خود را لمس کنید

گوش و رفع هوس غذا خوردن
لمس برخی نواحی گوش در کاهش اشتها موثر است

ممکن است عجیب به نظر برسد اما لمس کردن نقاط مشخصی از گوش به سرکوب کردن اشتها کمک می‌کند. به مدت یک دقیقه لاله و پشت گوش را ماساژ دهید.


به سراغ موبایل بروید

موبایل و هوس غذا خوردن
بازی کردن با موبایل حواستان را پرت می‌کند

حتی اگر چندین کار را به طور همزمان انجام دهید، باز هم مغز شما توانایی آن را دارد که به موضوعات بیشتری بیندیشد. طبق مطالعات انجام شده ۳ دقیقه بازی کردن با موبایل ۷۰ درصد احساس گرسنگی شما را از بین می‌برد. پس سراغ بازی‌های موبایلتان بروید. یا می‌توانید به دوستتان پیام بدهید یا یک فیلم جالب در مویابل ببینید. اگر حواستان از خوردن غذا پرت شد، پس نتیجه داده.


به خودتان بگویید آن را برای بعد نگه می‌دارم

شیرینی و هوس
خوردن شیرینی را به آخر وقت موکول کنید

اگر همه روش‌ها بی‌نتیجه بود و فکر شیرینی و کیک از سرتان بیرون نرفت، به خودتان اجازه خوردن آن را بدهید اما برای زمان دیگری؛ مثلا به خود بگویید آخر شب آن را می‌خورم. همین انتظار موجب می‌شود بیشتر از زمانتان لذت ببرید و در طول روز غذاهای سالم‌تری بخورید.

منبع prevention.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.